در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه واحدهای روستایی و شهری به ترتیب 95 و 55 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام این خبر افزود: واحدهای شهری تا شهریور ۹۸ و واحدهای روستایی احداثی و تعمیری زلزله سال گذشته کرمانشاه تا پایان سال‌جاری به اتمام می‌رسند.

در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه واحدهای روستایی و شهری به ترتیب ۹۵ و ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام این خبر افزود: واحدهای شهری تا شهریور ۹۸ و واحدهای روستایی احداثی و تعمیری زلزله سال گذشته کرمانشاه تا پایان سال‌جاری به اتمام می‌رسند.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، تابش با تأکید براین‌که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی براساس اساسنامه مصوب مجلس به‌عنوان متولی بازسازی شهر و روستا مشخص‌شده است گفت: بازسازی مناطق آسیب‌دیده از زلزله براساس قانون به این بنیاد محول شده است. بلافاصله بعد از زلزله ارزیابی‌ها توسط بنیاد مسکن آغاز شد و سال گذشته با ارزیابی‌های انجام‌شده پیشنهاد مصوبه‌ای را در همین  راستا به هیأت دولت ارائه کردیم که هیأت دولت در ۲۴ آبان پیشنهاد بنیاد را تصویب کرد.

او ادامه داد: بعدها کارشناسی‌های فنی و دقیقی توسط بنیاد انجام شد و براساس آن بالغ‌بر ۱۰۵هزار واحد روستایی و شهری شناسایی شدند که در ۱۰ شهر و ۱۶۲۳ روستا پراکنده‌شده بودند. حدود ۳۷هزار واحد تخریبی در زلزله کرمانشاه شناسایی شد که ۱۰هزار واحد آن شهری و ۲۷هزار آن روستایی بود

تابش همچنین از شناسایی ۶۳هزار واحد تعمیری که ۴۳هزار واحد آن شهری و بقیه روستایی بودند خبرداد و گفت: مجموعاً بالغ‌بر ۱۰۵هزار واحد اعم از تعمیری و احداثی وجود داشته است

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن اعلام این مطلب که اولین اقدام پس از زلزله سال گذشته کرمانشاه اسکان اضطراری و موقت زلزله‌زدگان بود، اعلام کرد: همان زمان در روستاها با نصب ۱۵۶۰۰ کانکس ظرف ۲ ماه بعد از زلزله با کمک سپاه و ارتش افراد را به سرپناه منتقل کردیم همچنین در شهرهای زلزله‌زده نیز ۹۱۱۸ خانوار آسیب‌دیده بودند که برخی از آنها را در کانکس‌ها اسکان دادیم و به تعدادی از خانوارها ماهانه کمک‌هزینه اجاره مسکن پرداخت می‌کردیم.

تابش درخصوص جزئیات کمک‌های بلاعوض و تسهیلات پرداخت‌شده به زلزله‌زدگان نیز توضیح داد: به واحدهای احداثی در شهر ۵۰ میلیون تومان وام و ۱۱ میلیون تومان بلاعوض، واحدهای احداثی در روستا ۳۵ میلیون تومان وام و ۱۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت کردیم.

به گفته رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، آن بنیاد همچنین به واحدهای تعمیراتی شهری و روستایی اعم از مسکونی و تجاری ۱۲ میلیون تومان وام و ۲ میلیون تومان بلاعوض پرداخت کرد. ضمن اینکه برای مقاوم‌سازی لرزه‌ای نیز ۴۰ میلیون تومان وام و ۴.۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شد. کمک معیشتی زلزله‌زدگان شهری و روستایی نیز ۱۰ میلیون تومان وام و ۲ میلیون تومان بلاعوض بود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امکان استفاده از این تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به‌صورت تجمیعی نیز برای خانواده‌های آسیب‌دیده وجود دارد که مجموعاً به یک خانواده دارای واحد تخریب‌شده کامل ۲۲۱ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: تاکنون برای همه ۱۰۵۸۸۷ واحد تعمیری و تخریبی در بانک‌ها پرونده تشکیل‌شده که بانک‌ها با ۹۹۰۹۳ واحد قرارداد امضاء کرده‌اند.

تابش افزود: این قراردادها شامل ۳۶۱۶۰ واحد احداثی و ۶۲۹۲۳ واحد تعمیراتی می‌شود که تاکنون ۱۹۰۰ میلیاردتومان وام به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه و ۳۳۰ میلیاردتومان بلاعوض پرداخت‌شده است که مجموع این تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به ۲۲۲۰ میلیاردتومان می‌رسد.

او خاطرنشان کرد: تاکنون ۵۵هزار واحد تعمیراتی عملیات بهسازی آنها به پایان رسیده و درخصوص واحدهای احداثی نیز ساخت ۱۸۵۰۰ واحد به اتمام رسیده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: ۵۴هزار تن آهن‌آلات به زلزله‌زدگان تخصیص دادیم ضمن اینکه ۱۷۶هزار تن سیمان نیز از سوی بنیاد مستضعفان به‌صورت رایگان به آسیب دیدگان زلزله استان کرمانشاه تخصیص‌یافته که تاکنون ۱۲۴هزار تن آن را استفاده کرده‌ایم. هزینه حمل سیمان را نیز بنیاد مستضعفان متقبل شده بود.

این صحبت‌های تابش درحالی است که روز گذشته فرهاد تجری، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ و نماینده مردم قصر شیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب در مجلس از توقف بازسازی مناطق زلزله‌زده توسط پیمانکاران خبر داده بود و خواستار پاسخگویی مسئولان بنیاد مسکن شده بود.