معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که طبق برنامه‌ریزی اعلام شده عملیات اجرایی ۶۰ هزار واحد مسکونی تا پایان امسال آغاز خواهد شد گفت: این عملیات در سه وجه آماده‌سازی اراضی، مشارکت در ساخت خانه و یا مشارکت در ساخت محله انجام خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در نشست مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها که با حضور وزیر راه و شهرسازی در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد، در تشریح برنامه این شرکت مبنی بر ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح شهرهای جدید بیان کرد: طبق برنامه ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی به ریاست جمهوری ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته که ۲۰۰ هزار واحد آن برعهده شهرهای جدید است.
طاهرخانی در این باره ادامه داد: طبق برنامه تعیین شده ۱۲ استان کشور شامل تهران با ۴۴ هزار واحد، البرز با ۱۸ هزار واحد، اصفهان با ۳۷ هزار واحد، خراسان رضوی با ۲۸ هزار واحد، فارس با ۲۵ هزار واحد، آذربایجان شرقی با ۱۶ هزار واحد، بوشهر با ۶۵۰۰ واحد، مرکزی با ۱۲ هزار واحد، هرمزگان با یکهزار واحد، سیستان و بلوچستان با ۵۵۰۰ واحد و سمنان با ۳ هزار واحد درگیر این برنامه بوده و در دستور کار قرار گرفته‌اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در اشاره به ویژگی‌ و شاخصه‌های کلان این برنامه در سطح شهرهای جدید بیان کرد: خوشبختانه عملیات اجرایی برنامه مذکور کاملا برعهده اراضی دارای مصوب و قرار گرفته در وضع موجود طرح های توسعه شهرها بوده و برای اجرا در این زمینه مشکلی ندارد.
به گفته وی با ۱۵۰۰ هکتار زمین خالص مسکونی که به این برنامه تعلق گرفته، در مجموع ۴ هزار هکتار زمین در اختیار این طرح قرار خواهد گرفت که علاوه بر اراضی مسکونی شامل اراضی خدماتی و فضای عمومی نیز است.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه در موارد محدودی برای اجرای برنامه طی ۲ سال آینده به مصوبات کمیسیون ماده ۵، تدقیق محدوده و تغییر الگوی تفکیک‌ها نیاز داریم گفت: خوشبختانه عرضه مسکن در این طرح علاوه بر شهرهایی که در مناطق کلانشهری واقع شده‌اند برای شهرهایی که در نواحی دارای تمرکز صنعتی و فعالیتی مانند عسلویه و چابهار هستند هم درنظر گرفته شده که یکی از ویژگی‌های بارز برنامه مذکور به شمار می‌رود.
این مقام مسئول با تأکید براینکه قطعا آماده‌سازی و تأمین زیرساخت‌ها برخلاف طرح مسکن مهر در این برنامه پیش از شروع عملیات اجرایی ساخت واحدهای مسکونی انجام خواهد گرفت گفت: تمرکز این برنامه بر عرضه مسکن برای اقشار متوسط بوده و ایجاد تنوع اقتصادی و کالبدی در مجموعه شهرهای جدید از اهداف اصلی آن به شمار می‌رود.
طاهرخانی در ادامه سخنان خود محله‌محوری را رویکرد اصلی این برنامه خواند و گفت: بدون شک تولید خانه در کنار موضوعات خدماتی و رفاهی در اجرای طرح مذکور مورد توجه خواهد گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که طبق برنامه‌ریزی اعلام شده عملیات اجرایی ۶۰ هزار واحد مسکونی طی تا پایان امسال آغاز خواهد شد گفت: گفتنی است این عملیات در سه وجه آماده‌سازی اراضی، مشارکت در ساخت خانه و یا مشارکت در ساخت محله انجام خواهد گرفت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح برنامه شهرهای جدید در عرضه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده در شهر جدید اندیشه تا پایان امسال باید ۲۵۰۰ واحد تأمین و ۴ پروژه در حوزه خدماتی نیز با حضور بخش خصوصی اجرایی شود که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شود.
به گفته این مقام مسئول برنامه مذکور در مرکز شهر صورت خواهد گرفت و عموما مربوط به اراضی حاشیه ای نبوده و مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه پرند نیز با ۲۶ هزار واحد یکی دیگر از شهرهای جدید با عرضه گسترده به شمار می‌رود گفت: ساخت این واحدها عموما در بافت‌های شکل‌گرفته برنامه‌ریزی شده و در حاشیه قرار ندارد، در این راستا برخی از پروژه‌ها در بخش ساخت و بخشی نیز در دست آماده‌سازی قرار دارد.

مشکل کمبود واحد شهر جدید پردیس

طاهرخانی همچنین افزود: مشکل کمبود واحد شهر جدید پردیس نیز با اقدامات اخیر و رفع معارض‌های موجود مرتفع شده و اراضی جدید که دارای طرح جامع بودند آزادسازی شدند که قالبا در این برنامه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
به گفته این مقام مسئول ۴ پروژه برای طرح مذکور در پردیس مشخص شده است که آماده‌سازی ۳ مورد آن با قرارگاه خاتم‌الانبیا به تعداد ۴ هزار واحد و یک پروژه به تعداد ۵۰۰ واحد توسط شرکت عمران ایران آغاز شده است.
طاهرخانی در این خصوص ادامه داد: بخشی از واحدهای مسکن مهر هشتگرد که ناتمام مانده و فاقد متقاضی بودند را سعی کردیم در قالب پروژه‌های بلاتکلیف، تعیین تکلیف کنیم که غالبا یا تبدیل به قراردادهای مشارکتی شده و یا عرصه اراضی به پیمانکاران در حال فعالیت پروژه‌ها فروخته شده و هم اکنون با استانداردهای متمایز در حال تکمیل است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره اضافه کرد: درحال حاضر شهر جدید فولادشهر با ۱۴ هزار واحد، بهارستان با ۲۱ هزار واحد، گلبهار، سیراف، مهاجران، امیرکبیر، صدرا با ۲۶ هزار واحد و سهند با ۱۳۵۰ واحد در دستور کار هستند که عموما با تراکم کم در اختیار متقاضیان قرار خواهند گرفت.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: شهر جدید صدرا برای پیشبرد برنامه به طرح بازنگری، و شهر جدید سهند به تهیه طرح تفصیلی فاز ۵ نیاز دارند.
وی با اشاره به آغاز عملیات آماده‌سازی ۲ محله در شهر جدید تیس از طریق پیمانکاری بیان کرد: در مجموع عملیات اجرایی ۲۷ هزار واحد مسکونی طی امسال به صورت مشارکت ساخت خانه، محله و آماده سازی آغاز شده که تلاش داریم این رقم را تا ۶۰ هزار واحد افزایش دهیم.
این مقام مسئول با تأکید براینکه بدون شک روند اجرای پروژه‌ها باید تسریع و اقدامات در مرحله اخذ مجوز و تصویب طرح تفصیلی متوقف نشوند گفت: از تمامی مدیران کل راه و شهرسازی می‌خواهیم مشکلات موجود در مسیر اجرای این برنامه را هرچه سریعتر رفع و اقدامات را براساس برنامه زمان‌بندی پیش ببرند.
طاهرخانی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نسل نو شهرهای جدید و رویکرد توسعه دریا پایه در این حوزه بیان کرد: نسل نوی شهرهای جدید اغلب به سمت مراکز فعالیتی کشانده شده و تمایزهای ویژه‌ای با نسل قدیم این شهرها دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مکان‌یابی نسل نوی شهرهای جدید از جمله پارس، سیراف، تابناک، کوشک، مکران و تیس در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان اعلام کرد: خوشبختانه در سال جاری ۲ مصوبه جهت تأسیس و ساخت شرکت‌های جدید از هیئت وزیران گرفتیم که تیس و ایوانکی از جمله آن به شمار می‌رود.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین درخصوص رویکرد شهرک‌سازی در وزات راه و شهرسازی بیان کرد: این رویکرد دارای ۲ وجه تفریحی – گردشگری- اقامتی و مسکونی بوده و مصوبه هیئت وزیران را داراست، این رویکرد ابتدا در مناطق شمالی و سپس به سایر نواحی نیز تسری پیدا کرد.
به گفته وی جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و جنگل‌ها و همچنین توسعه نقاط برنامه‌ریزی شده هدف اصلی این رویکرد به شمار می‌رود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شهرک های مسکونی وجه دوم این رویکرد است که در وضعیت فعلی نیاز کشور به تولید مسکن می‌توانیم با رفع موانع و ایجاد ظرفیت لازم، بهره‌برداری خوبی از این فرصت داشته باشیم.

  • منبع خبر : بروابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید