فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن ضمن اعلام برخی از اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت از اراضی دولتی و کاهش تعرض به آن اراضی، عمده دلایل کاهش تعرض به اراضی دولتی را آموزش صحیح کارکنان و بهره‌مندی از ظرفیت فنی و علمی سامانه املاک و مستغلات در شناسایی اراضی دولتی می‌داند.

به گزارش خبرنگار بین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس آمار عملکرد یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن، چند ماهی است، شاهد کاهش تعرض به اراضی دولتی در شمال کشور هستیم. اراضی مرغوبی که در سال‌های گذشته بخش عمده‌ای از آنها به دلایل گوناگون از حفظ و حراست به عنوان سرمایه‌های ملی در امان نماندند. اراضی مرغوب سه استان شمالی کشور همواره با تاخت و تاز زمین‌خواران مواجه بودند که این روزها البته شاهد کاهش چشمگیر تصرفات به آن اراضی هستیم.

آماری که توسط سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص تصرف به اراضی دولتی ارایه شده است در ۳ ماه‌ گذشته و در ماه‌های شهریور، به ترتیب در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران معادل صفر، ۷۰۰ مترمربع، ۹۳۹۹ مترمربع، مهرماه در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران معادل صفر،۱۹۰۰ مترمربع، ۲۴۰۰۰۰ مترمربع، در آبان در استان‌های گلستان،گیلان و مازندران به ترتیب ۴۵۲۱۰ مترمربع، ۴۲۰۰ مترمربع و صفر بوده است که آمار ارایه شده، حاکی از کاهش تصرفات به اراضی شمالی کشور هستند.

درباره علل کاهش تصرفات و تمهیداتی که یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن به نیابت از وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار داده است، جواد خردمند فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: اجرای طرح‌های پیشگیرانه، گسترش واحدهای گشت، شناسایی نقاط آسیب‌‌پذیر، و مهمتر از همه راه‌اندازی سامانه گزارش مردمی ۱۶۵۶، سبب شده تا شاهد کاهش تصرفات در اقصانقاط کشور به ویژه استان‌های شمالی باشیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن، آموزش کارکنان و خارج‌شدن از آموزش‌های سنتی، آشنایی کامل با سامانه املاک و مستغلات و بهره‌مندی از امکانات این سامانه در تشخیص درست و صحیح اراضی دولتی را از دیگر تمهیداتی می‌داند که به کاهش تصرفات به ویژه در استان‌های شمالی انجامیده است. همچنین در برخی از نقاط و قطعات ارزشمند اراضی دولتی، نیوجرسی نصب شده است که همه اینها در کاهش تصرفات و حفاظت از اراضی دولتی نقش داشته است.

به گفته خردمند، تعامل مناسب با دستگاه قضا و قوه قضاییه و حمایت آن دستگاه از فعالیت‌های یگان از دیگر دلایل موفقیت در حفاظت از اراضی دولتی به شمار می‌رود.

در عین حال، به نظر می‌رسد، مسیر دست‌اندازی به اراضی تغییر ماهیت داده و باز هم بر اساس آماری که یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن ارایه داده است، دست‌اندازی‌ها گریبان جنوب کشور را گرفته است. در ماه‌های گذشته استان‌های جنوبی کشور از جمله، فارس، خوزستان، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و بوشهر تعرضات فراوانی را تجربه کرده اند که اگرچه همه آنها رفع تعرض شدند اما در ماهیت ماجرا که اراضی جنوبی کشور بیش از گذشته نیازمند حفظ و حراست است دلالت دارد.

در این باره نیز فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: دراستان های جنوبی کشور به ویژه سیستان و بلوچستان، بحث مهاجرپذیری و خشکسالی، سبب هجوم به حومه شهرها شده که مشکلات اجتماعی فراوانی را نیز در پی داشته است.

به گفته خردمند، تعرضات به اراضی دولتی در استان‌های هرمزگان، خوزستان و بوشهر افزایش پیدا کرده و در خصوص تعرض به اراضی دولتی، در شهرهای اهواز، چابهار، شهرهای مرزی سیستان مشکلات عمده‌ای وجود دارد که دلیل اصلی آنها بالارفتن ارزش زمین است. وجود منطقه آزاد و تجاری شدن منطقه، در عین حالی که موجب رونق شده است در عین حال انواع مشکلات را برای مردم بومی منطقه که برخی نیز سطح درآمدی نازلی دارند ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ تنها یک قطعه در بیرجند تصرف شد که بعد از مدتی نیز رفع تصرف انجام شد، گفت: اگرچه در برخی از استان‌ها به دلیل مرغوبیت اراضی میزان دست‌اندازی به اراضی دولتی، فراوانی یافته است اما بلافاصله با همراهی و همکاری دستگاه قضایی، دستگاه انتظامی، ادارت کل راه و شهرسازی و همکاران سازمان ملی زمین و مسکن، رفع تصرف انجام گرفته است.

گفتنی است، چندی پیش نیز علی نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن نیز از رفع ۱۰۰ درصدی تعرض به اراضی دولتی در سالجاری خبر داده بود.