شهردار اصفهان: محلات شهر اصفهان با هدف مناسب سازی برای سالمندان بازآفرینی می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بین نیوز از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم زاده شهردار اصفهان، در جلسه ای با حضور نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برای پیوستن اصفهان به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند اظهار کرد: سالمند در فرهنگ ما ریشه عمیق دارد و مردم ایران برای سالمندان احترام زیادی قائل اند.

وی ادامه داد: بزرگترین حامی سالمندان از نظر عاطفی و اجتماعی خانواده است و هر زمان نهاد خانواده ضعیف شود، موقعیت سالمند نیز در معرض خطر قرار می گیرد.

شهردار اصفهان بیان کرد: نگاه به آینده، تکریم سالمند مساوی با تبلیغ ازدواج و فرزندآوری است و مسئله سالمندان برای ما به اندازه ای مهم است که تمایل داریم اصفهان شهر الگوی احترام به سالمند شناخته شود.

وی با بیان اینکه در محلات شهر اصفهان پارک هایی وجود دارد که پاتوق روزانه سالمندان است، گفت: کنار پارک های عمومی پارک های ویژه سالمندان همچون باغ تجربه در شهر اصفهان در اختیار سالمندان قرار دارد که باید برای این قشر برنامه ریزی کند.

قاسم زاده با بیان اینکه تمرکز ما در این دوره مدیریت شهری بر محله محوری است و قرار است با نگاه مبتنی بر توسعه پایدار سطح زندگی در محلات را ارتقا دهیم، افزود: چون مقیاس محلات کوچک است، نوع نگاه همه جانبه خواهد بود. در این راستا مناسب سازی محلات برای سالمندان در دستور کار است و در یک دوره چهار ساله همه محلات شهر اصفهان در معرض بازآفرینی قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم در این فرآیند تجارب خود را به اشتراک گذاشته و اگر در این زمینه تجربه ای در توسعه پایدار از سوی صندوق ملل متحد برای ما وجود دارد، تمایل داریم از آن بهره ببریم.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه توسعه در محلات با مشارکت مردم محقق خواهد شد، گفت: بخشی از شبکه اجتماعی که از سوی شهرداری در محلات شکل گرفته است می تواند به سالمندان هم اختصاص یابد و از تجربه آنها برای توسعه محلات استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اگر این نوع نگاه ملی و منطقه ای تلقی شود، سرعت کار افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: خوشحال می شوم در سفر بعدی هیئت صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، از محلات شهر اصفهان هم بازدید کنیم و از حمایت های همه جانبه این صندوق برخوردار باشیم.

قاسم زاده بیان کرد: در شهرداری اصفهان دیپلماسی عمومی جدی گرفته می شود و سعی داریم از فرصت برای ارتباط بین انجمن های مردم نهاد برای گسترش و تسهیل روابط استفاده کنیم.

*همه توان صندوق جمعیت برای تحقق شهر دوستدار سالمند در اصفهان

در ادامه این نشست، ساتیا دورایسومی، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه به خاطر اقداماتی که در راستای شهر دوستدار سالمند در اصفهان انجام شده است، تحت تاثیر قرار گرفتم، اظهار کرد: اینکه پشت این ایده ها، فکر وجود دارد نشان دهنده جدیت در کار است.

وی ادامه داد: آمارها نشان می دهد که جمعیت ایران رو به پیری می رود و تا سال ۲۰۵۰ حدود ۳۰ درصد از جمعیت این کشور را سالمندان تشکیل می دهند اما سالمندان باری روی دوش جامعه نیستند و به عنوان بازیگران فعال می توان از آنها در سطح کشور استفاده کرد.

نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران با بیان اینکه در کشور ایران امید به زندگی از طریق سرمایه گذاری در حوزه زیرساختی، خدماتی و بهداشتی می تواند ارتقا یابد، گفت: ابتکار اصفهان برای تمرکز بر نقاط قوت خود در این زمینه به خصوص در حوزه گردشگری سالمند قابل تقدیر است.

وی افزود: اصفهان در موضوع گردشگری سالمند به عنوان یک شهر گردشگر پذیر می تواند الگوی سایر شهرهای ایران و منطقه شود.

دورایسومی بیان کرد: ما در صندوق جمعیت سازمان ملل متحد آمادگی داریم همه توان و امکانات خود را در اختیار اصفهان بگذاریم تا رویای شهر دوستدار سالمند در این شهر محقق شود.

وی تاکید کرد: تکریم سالمندان بسیار مهم و کلیدی است و این موضوع به فرهنگ ما بازمی گردد چراکه جامعه در قبال توجه به سالمندان مسئولیت دارد.

*اهدای هزار دستگاه اکسیژن ساز از سوی صندوق جمعیت سازمان ملل به اصفهان

همچنین در ادامه، ولی اله نصر اصفهانی، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه پرداختن به موضوع سالمندی یک انتخاب اجباری است، اظهار کرد: همانطور که ۲۰ سال پیش برای محیط زیست ما فکری نشده است و اکنون با بحران هایی مانند آب مواجه هستیم اگر از امروز برای سالمندی هم تدبیری اندیشیده نشود، در آینده با بحران سالمندی مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: در استان اصفهان ۱۱٫۹ درصد از جمعیت را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می دهد در حالیکه متوسط جمعیت سالمند کشور ۱۰ درصد است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۶۴۲ هزار نفر افراد بالای ۶۰ سال در استان اصفهان زندگی می کنند، گفت: در این شرایط فقط ۲۸ هزار نفر از سالمندان اصفهان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی از نظر “به زیستن”، تقارن کاری خوبی با شهرداری دارد و شهرداری یکی از شرکای ما در پروژه شهر دوستدار سالمند به شمار می رود، افزود: با توجه به تحریم ها انتظار داریم نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران حمایت اجتماعی و پوشش نهادهای خیریه ای از ایران را دریغ نکند.

نصر اصفهانی بیان کرد: در راستای کمک های جهانی، این صندوق توانست یک هزار دستگاه اکسیژن ساز به ما هدیه کند که این دستگاه ها هم اکنون در اختیار موسسات خیریه و مراکز نگهداری سالمندان استان قرار گرفته است.

*اصفهان به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند پیوست

همچنین در ادامه نشست، مسعود مهدویان فر، دبیر شهر دوستدار سالمند و معاون شهرسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه بالاخره بعد از تلاش های فراوان اصفهان به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند پیوست، اظهار کرد: برای تحقق این موضوع برنامه های طراحی شده از سوی شهرداری، بهزیستی و سایر دستگاه های مرتبط با این موضوع، اجرایی شد.

وی به برخی از اقدامات اصفهان برای این منظور اشاره و تصریح کرد: شاه بیت این اقدامات برنامه ای است که هرساله در مهرماه به مناسبت روز جهانی سالمند با همکاری شورای سالمندان و بهزیستی اجرایی می شود. امسال این برنامه ها با شعار «کرونا فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان» تدوین و اجرایی شد هرچند شرایط کرونایی برگزاری را تحت تاثیر خود قرار داد.

دبیر شهر دوستدار سالمند ادامه داد: درخواست پیوستن اصفهان به شبکه جهانی شهر دوستدار سالمند از سال ۹۸ ارایه شد و به تازگی این درخواست مورد پذیرش قرار گرفت.

وی تصریح کرد: اجرای برنامه های شهری با موضوع شهر دوستدار سالمند، راه اندازی سایت سالمندی تحت عنوان «تجربه سرا»، تولیداتی با محوریت معرفی شهر دوستدار سالمند در اماکن عمومی، تهیه بروشور و توزیع در کانون ها و پاتوق های سالمندی، رونمایی از لوگوی اصفهان شهر دوستدار سالمند به دو زبان فارسی و انگلیسی و رونمایی از کتاب هایی با موضوعات سالمندان بخشی از اقدامات اصفهان در این حوزه بوده است.

مهدویان فر با تاکید بر اینکه اقداماتی نیز باید در سطح محلات صورت گیرد، گفت: به عنوان مثال پویش صندلی در محلات پایلوت شهر اصفهان اجرا می شود، در این طرح فاصله حدود هزار متری صندلی ها به حدود ۳۰۰ متر برای سالمندان کاهش پیدا می کند. به این معنا که سالمندان در فواصل کمتری می توانند مکث و استراحت کنند.

وی به اجرای برنامه هایی در حوزه سالمندی در باغ تجربه شهر اصفهان اشاره و اظهار کرد: این برنامه ها همچنین در مناطق ۱۵ گانه و محلات ۲۲۰ گانه شهری در طول سال برگزار می شود.

*زیرساخت های ناکافی برای مدیریت سالمندی

حسام الدین علامه، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان سازمان بهزیستی کشور هم در این نشست با بیان اینکه جمعیت سالمندی کنونی ایران ۸ میلیون نفر است و به ازای هر ۴۵۰ نفر فقط یک تخت سالمندی وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به این وضعیت ضروری است که امکانات مراقبت از سالمندان در کشور افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: اصفهان شهری توریستی و پایتخت تمدنی ایران است، اگر شهر دوستدار سالمند در آن محقق شود، می توان با پروپوزالی که در برنامه های ۱۰ ساله اولویت بندی شده است سطح زندگی سالمندان در این شهر را ارتقا داد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان افزود: اصفهان را می توان به عنوان پایلوت برای این طرح انتخاب کنیم چراکه با زیرساخت های کنونی نمی توان بحران وحشتناک سالمندی را مدیریت کرد.