عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان گفت: اصلاح قانون پیش فروش مسکن بخشی از رکود چند سال گذشته بازار مسکن را جبران می کند.

«محمود پژوم» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مشهد افزود: قانون پیش فروش مسکن سال ۱۳۸۹ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و سپس اجرایی شد اما از دیدگاه انبوه سازان دارای اشکال هایی است که باید اصلاح شود.
وی ادامه داد: گلایه جامعه انبوه سازان این است که تصویب قانون پیش فروش مسکن در مجلس شورای اسلامی بدون بهره گیری از خرد جمعی به ویژه انبوه سازان انجام و این مهم باعث بروز مشکلات عدیده ای برای مردم و انبوه سازان و هدر رفت وقت و هزینه فراوانی شده است.
عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان گفت: ایرادهای این قانون باعث شد تعدادی از سازندگان غیر ذیصلاح از شرایط سوء استفاده کرده و یک واحد را به چند نفر بفروشند یا تخلفاتی مانند عدم ثبت و شناسایی مناطقی که پیش فروش مسکن در آن انجام می گرفت صورت گرفت.
وی افزود: اصلاحات قانون پیش فروش مسکن با هم اندیشی دستگاه قضا جمع بندی و از طریق کانون سراسری انبوه سازان به دولت و مجلس شورای اسلامی ارسال شد و هم اینک در کمیسیون قضایی، حقوقی و کمیسیون عمران مجلس در دست بررسی است.
پژوم اظهار امیدواری کرد به زودی اصلاح قانون پیش فروش مسکن از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب و توسط دولت برای اجرا ابلاغ شود. هرچند رونق بازار مسکن در گرو اصلاح قانون پیش فروش مسکن نیست اما اگر این قانون اصلاح شود در ساخت و ساز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

* تاکید بر اطلاع رسانی قانون
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: قانون پیش فروش آپارتمانهای مسکونی در سال ۱۳۸۹ تصویب و در سال ۱۳۹۳ اجرا شد.
جواد اسلامی محمدی افزود: فقدان اطلاع رسانی کافی درباره این قانون به مردم باعث شد تخلفاتی در این حوزه شکل گیرد زیرا وقتی سخن از پیش فروش مسکن می شود در واقع فروش چیزی است که هنوز وجود ندارد و احتمال بروز تخلف در آن زیاد است لذا باید مردم از این قانون اطلاع کامل داشته باشند.
وی ادامه داد: وقتی مردم در مورد مفاد قانونی پیش فروش مسکن اطلاع کافی داشته باشند، در پیش خرید مسکن دچار مشکل نمی شوند و اطلاع رسانی کافی درباره این قانون به خرید مطمئن مردم کمک می کند. وزارت راه و شهرسازی در ابلاغیه جدید بر اطلاع رسانی این قانون به مردم تاکید کرده و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز این موضوع را در دستور کار قرار داده تا از طریق رسانه ها صورت گیرد.
معاون اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: اخیرا کانون سراسری انبوه سازان پیگیر انجام اصلاحاتی در قانون پیش فروش مسکن از طریق مجلس شورای اسلامی است که هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.

  • منبع خبر : ایرنا