مدیر امور اعتباری بانک مسکن گفت: بطورکلی از ابتدای سال جاری تاکنون 18 هزار واحد مسکونی از بافت های فرسوده به بانک جهت دریافت وام ساخت معرفی شدندکه از این تعداد پنج تا شش هزار واحد تسهیلات مرحله اول خود را دریافت کرده اند.

به گزارش بین نیوز به نقل از خبرگزاری آریا، «محمدحسن علمداری» افزود: قرار براینکه در قالب طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ در سراسر کشور احداث شود.
وی اظهارداشت: ساخت ۱۰۰ هزار از این تعداد واحد مسکونی در بافت های فرسوده یا بازآفرینی شهری برنامه ریزی شده است.
مدیر امور اعتباری بانک مسکن گفت: اعتبارات ساخت این واحد ها بخشی از محل «وجوه اداره شده» و بخش دیگر از محل «منابع داخلی بانک ها » به خصوص بانک مسکن تامین خواهد شد.
وی در ادامه افزود: نرخ منابع وجوه اداره شده با نرخ صفر درصد و نرخ منابع داخلی بانک ها با نرخ ۱۸ درصد است.
علمداری تصریح کرد: تسهیلاتی که افراد برای احداث مسکن در بافت های فرسوده دریافت می کنند میانگین نرخ این تسهیلات ۹ درصد است.
وی گفت: بقیه ۳۰۰ هزار واحد قرار بر اینکه از سوی بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید ساخته شود.
مدیر امور اعتباری بانک مسکن افزود: اعتبارات این تعداد مسکن نیز از محل منابع داخلی بانک ها، اوراق و صندوق پس انداز مسکن یکم تامین خواهد شد.
وی اظهارداشت: بانک مسکن برای سال جاری تامین مالی ۲۴۰ هزار واحد اعم از بافت فرسوده، طرح اقدام ملی و سایر شهرها را پیش بینی کرده است.
علمداری به رادیو اقتصاد گفت: امکان عملیاتی شدن ۴۰۰ هزار وحد مسکن در سال جاری بعید به نظر می رسد.
وی افزود: این طرح با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته قرار بر اینکه تا سال ۱۴۰۰ محقق شود.
مدیر امور اعتباری بانک مسکن اظهارداشت: پیش بینی می شود امسال از این تعداد پروژه ۲۴۰ هزار واحد تامین اعتبار شود.
وی گفت: پروژه های طرح اقدام ملی هم اکنون در مراحل مختلف از قبیل تنظیم تفاهم نامه، اختصاص زمین، اخذ پروانه و تعدادی هم در مرحله شروع عملیات ساختمانی قرار دارند.
علمداری افزود: بانک مسکن از ابتدای سال جاری به متقاضیان ساخت مسکن در بافت های فرسوده در حال پرداخت تسهیلات است.
وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه افراد برای دریافت وام باید ساخت و ساز را به یک مرحله ای رسانده باشند یا از همان ابتدای امر این تسهیلات به آنان پرداخت می شود، اظهارداشت: پروژه ها حداقل باید ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، مدیر امور اعتباری بانک مسکن ضمن اشاره به این جمله که در بافت های فرسوده اخذ پروانه، تجمیع اسناد و پیشرفت فیزیکی پروژه ها کمی زمان بر است، یادآورشد: بانک مسکن آمادگی دارد به محض رسیدن واحدهای مسکونی به مرحله اخذ تسهیلات مبالغ مورد نظر را به متقاضیان پرداخت کند.