یک بانک دانمارکی برای نخستین بار به مشتریان خود وام مسکن با نرخ بهره منفی ارائه می‌کند.

گاردین نوشت، بانک دانمارکی ” Jyske” برای نخستین بار در تاریخ بانکداری به مشتریانی که برای رهن منزل خود نیازمند دریافت کمک‌هزینه باشند وام با نرخ بهره منفی پرداخت می‌کند و مشتریان مبلغ کمتری از وام دریافتی را باز پرداخت خواهند کرد. این بانک که سومین بانک بزرگ دانمارک است در رقابت با بانک دیگر دانمارکی یعنی ” Nordea” تصمیم به چنین کاری گرفته است که وام‌های رهنی ۱۰ ساله با نرخ بهره صفر درصد و ۳۰ ساله با نرخ بهره ۰.۵ درصد را به مشتریان پرداخت می کند.

مایکل هوگ، کارشناس مسکن این بانک گفت: پول به صورت مستقیم به مشتری پرداخت نخواهد شد بلکه صرف هزینه مسکن خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که این تصمیم عجیب بانک با چه واکنش هایی مواجه شده است گفت: با اظهارتی نظیر این مواجه می‌شویم که این مساله چه طور ممکن است و پاسخ می دهیم که بله درست خوانده اید، صحت دارد!

نرخ بهره در بسیاری از بانک های دانمارک اکنون صفردرصد است و اکنون برخی از بانک ها می خواهند مانند بانک‌های سوئیسی به سمت نرخ بهره منفی حرکت کنند. بانک “یو بی اس” سوئیس نرخ بهره منفی ۰.۶ درصدی را در خصوص سپرده های بالای نیم میلیون پوند اعمال می کند یعنی در پایان هر سال، به ازای نگهداری نیم میلیون پوند سپرده مشتری، ۳۰۰۰ پوند کارمزد کسر می‌کند!

هوگ در خصوص احتمال اتخاذ رویکرد مشابه بانک‌های سوئیسی در دانمارک گفت: در حال حاضر نرخ بهره منفی در خصوص سپرده های سرمایه‌گذاری در دانمارک وجود ندارد اما رایزنی‌هایی در این خصوص در سطوح بالای مدیران بانکی در جریان است. با این وجود فعلا هیچ بانکی نمی خواهد اولین بانکی باشد که نرخ بهره منفی را انتخاب می‌کند.

نرخ بهره در انگلیس ۰.۷۵ درصد و در اتحادیه اروپا ۰.۵ درصد است.

  • منبع خبر : ایسنا