وزیر راه و شهرسازی با اعلام این كه اجرای طرح بازآفرینی شهری از اولویت‌های دولت یازدهم و دوازهم است و پیگیری می‌شود، از اعلام آمادگی ۹۲ شركت برای آغاز عملیات اجرایی طرح بازآفرینی شهری خبر داد و گفت: بهسازی و بازآفرینی كمك می‌كند تا محلات ما با كیفیت مطلوب ادامه حیات دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی دیروز (۲۳ دی ماه) در نخستین نمایشگاه مسكن، شهرسازی و بازآفرینی شهری در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب كه بازآفرینی شهری در اولویت دولت قرار گرفته است، گفت: شتاب گرفتن پروژه‌های بازآفرینی شهری در اولویت دولت قرار گرفته و با این هدف باید بتوانیم با طرح‌هایی كه تهیه شده براساس ضوابط قانونی و با استفاده از منابع مالی كه به عنوان پشتوانه برای اجرای این طرح‌ها تعیین شده‌اند، سرمایه‌گذاران را تشویق كنیم تا وارد عمل شوند و رونق بخشیدن به اجرای طرح‌ها در بافت‌های فرسوده را به مرحله اجرا درآورند.

وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: باید بتوانیم در جهت بهسازی شهرها و ارتقا بخشیدن به ساكنانی كه در بافت‌ مركزی شهرها زندگی می‌كنند اقدام كنیم.

وی برای اجرای طرح بهسازی و نوسازی در بافت‌های فرسوده سه روش برشمرد و گفت: اولین روش این است كه افراد ساكن بافت فرسوده خود داوطلب شوند و براساس طرح‌های مصوب اقدام به نوسازی واحدهای مسكونی كنند.

اسلامی ادامه داد: نوع دوم سرمای گذارانی هستند كه به عنوان شركت‌های توسعه‌گر شناخته می‌شوند و آن‌ها زمین‌ها را خریداری می‌کنند، یا در اختیار داشته‌اند و باید بتوانند براساس مجوزهایی كه دریافت كرده‌اند واحدهای مسكونی طرح بازآفرینی شهری را احداث كنند.

به گفته این مقام مسئول نوع سوم اراضی دولتی كه یا متعلق به دولت و یا متعلق به وزارت راه و شهرسازی است، در اختیار شركت‌های سرمایه‌گذار قرار می‌گیرند تا آن‌ها بتوانند نسبت به احداث بناها اقدام كنند.

عضو كابینه دولت دوازدهم به تاكیدات رئیس جمهوری برای خانه اولی‌ها اشاره كرد و گفت: طبق تاكیدات رئیس جمهوری برای خانه اولی‌ها از مزایای موجود نهایت استفاده را خواهیم كرد.

اسلامی همچنین با اشاره به اینكه برنامه بازآفرینی شهری به همه استانداران ابلاغ شده است گفت: در سال باید ۲۷۰ محله بهسازی و نوسازی شوند و در این زمینه برخی از شركت‌ها طرح‌های خود را ارائه كردند و ما همینجا از سرمایه گذراران و افرادی كه قدرت سرمایه‌گذاری دارند دعوت به همكاری می‌كنیم.

وی تصریح کرد: از سرمایه‌گذاران می‌خواهم تا با اداره‌های استان‌ها مذاکره کرده و بتوانند سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده را دنبال کنند. تاکنون ۹۲ شرکت ثبت‌نام کرده‌اند و عملیات اجرایی را آغاز خواهند کرد.

اسلامی یکی دیگر از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی را ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در ۲۱ شهر جدید که برنامه آن به شرکت عمران شهرهای جدید ابلاغ شده عنوان کرد و افزود: اجرای این برنامه با مشارکت بخش خصوصی، آغاز می‌شود. به طور مثال در پرند قرار است خانه‌های ویلایی ساخته شود، چرا که این شهر جدید نزدیکی تهران است، آب و هوای خوبی دارد، دو خط ریلی به آن اختصاص یافته و برای زندگی قشر متوسط به پایین مطلوب است.

وی درباره زمان اتمام مسکن مهر گفت: هر جا مسکن مهری داریم که پرونده حقوقی و قضایی ندارد، عملیات اجرایی آن از توقف خارج شده و پیمانکاران در پردیس و پرند کار خود را آغاز کرده‌اند، در این راستا مردم باید آورده‌های خود را بپردازند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: از ۵۰۰ هزار واحد باقی‌مانده مسکن مهر، ۲۶۰ هزار واحد آن تکمیل شده و فقط انشعابات آنها مانده است ضمن اینکه برنامه احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی و ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر، دو ساله است و در سال‌های ۹۸ و ۹۹ پیگیری می‌شود.

اسلامی درباره کارت اعتباری مصالح ساختمانی که قرار است برای انبوه‌سازان به اجرا دربیاید، اظهار داشت: کارت اعتباری مصالح ساختمانی، طرحی در حال مذاکره است و فرآیند مدیریتی را طی می‌کند؛ این طرح برای کنترل ورود نقدینگی به بازار و هدف آن کاهش قیمت تمام شده ساخت و ساز خواهد بود و برای سازندگان، مزایای سود متعارفی که از نظر تجاری انتظار دارند، لحاظ می‌شود.

به گفته وی، سقف اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح تعیین نشده ولی به متراژ ساختمان بستگی دارد.

وزیر راه و شهرسازی درباره ۷۰۰۰ متقاضی دریافت واحد مسکن مهر پردیس که واحدی برای آنها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: کسانی که برای دریافت مسکن مهر پردیس ثبت‌نام کرده‌اند، اگر زمان ثبت‌نامشان در مهلت مقرر و چارچوب زمانی تعیین شده بوده، شرکت مربوطه برای آنها واحد جدید در نظر می‌گیرد اما برای متقاضیانی که پس از زمان مقرر ثبت‌نام کرده‌اند، به جای پردیس، در پرند و هشتگرد به آنها واحد داده می‌شود.

در نخستین نمایشگاه بین‌المللی «مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری»  که با حضور بیش از ۱۸۰ دستگاه نهاد و شرکت دولتی و خصوصی در مصلای امام خمینی(ره)  تهران برپا شده است، فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های مرتبط با حوزه شهرسازی شامل شهرداری‌ها، شرکت‌های عمران شهرهای جدید و توسعه‌گران و همچنین فعالیت‌های بخش بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های نابسامان شهرها به معرض دید عموم گذاشته شده است.

  • منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی