طاهری گفت: معماران می‌توانند با ارائه راه حل‌های معمارگونه خود چالش‌های اجتماعی در حوزه زندگی مردم را برطرف کنند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد طاهری رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در مراسم روز معمار با بیان اینکه روز معمار به مناسبت تولد شیخ بهایی نامگذاری شده است،‌ گفت: شیخ بهایی هنرمند، منجم و بزرگترین معمار در قرن‌های گذشته بوده است و به همین مناسبت روز معمار نامگذاری شده است ‌در دنیا هم نخستین دوشنبه ماه اکتبر به همین مناسبت قرار داده شده است.

وی بیان کرد: همزمان با تلاش اتحادیه بین المللی معماران در سال ۱۹۴۸ در لوزان سوسیس روز جهانی معمار تعیین شد.

طاهری با بیان اینکه معماری از دو دیدگاه بررسی و نقد می‌شود، گفت: از منظر هنری با طراحی و هنر ساختار شهرها چشم نواز می‌شود و معماران با خلق آثار خود سعی می‌کنند جامعه را به تحصیل از هنر خود وادارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران اظهار کرد: دیدگاه دیگر درباره معماری مربوط به جنبه اجتماعی آن می‌شود به طوری که معماری در خدمت مردم است تا زندگی، احساسات و کیفیت را افزایش دهد و هرجا که زندگی اجتماعی دچار چالش شود معمار می‌تواند به جستجوی راه حل‌های معمارگونه خود بپردازد.

وی تصریح کرد:‌ معماران با نگاه تخصصی خود راه حلی برای مسائل اجتماعی و همچنین عدم توازن شهری ارائه دهند و بدین گونه کیفیت زندگی شهروندان را افزایش دهند.

طاهری بیان کرد: معماران می‌توانند با استفاده از فضاهای عمومی شهر از جمله ساخت پل طبیعت و یا ساخت بناهای تاریخی ارتباط بین شهروندان و معماری را توسعه دهند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران بیان کرد:‌ معماران می‌توانند با ارائه آثار خود و تبدیل آنها به بناهای فاخر یادگارهایی ارزشمند از خود بجای بگذارند.

وی با بیان اینکه اتحادیه‌ معماری طرح‌های متفاوتی را از معماری ارائه کرده است اما شیخ بهایی هنر معماری را به گونه‌ای متفاوت تعریف کرده است و همین امر باعث شده که نقش آن متمدن شود.

طاهری اظهار کرد: میدان نقش جهان در اصفهان به عنوان یک فضای تخصصی در حوزه معماری به عنوان یادگاری شاخص از شیخ بهایی باقی مانده است.