بانک مرکزی در یک اطلاعیه رسمی از اصلاح سیستم برداشت خودکار بانک ها از تسهیلات قرض الحسنه خبر داده و اعلام کرده است: این شرایط شامل اقساط تسهیلات خرید یا ساخت مسکن نمی‌شود.

به گزارش بین نیوز به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، بانک مرکزی در هفته های گذشته اعلام کرده بود که بانک ها مجاز به برداشت اقساط قرض الحسنه نیستند، اما به نظر می رسد که برخی از بانک ها این رویه را در دستور کار قرار ندادند و اقساط مشتریان به صورت خودکار از حساب آن ها کسر شده است. حال بانک مرکزی به منظور حمایت از اقشار مردم، با راه اندازی سامانه ثبت شکایت احتمالی وام های قرض الحسنه سیستم اتوماتیک برداشت اقساط بانک ها را اصلاح کرده است.

بر اساس آخرین آمارهای اداره اعتبارات بانکی بانک مرکزی، تا پایان بهمن ماه سال ۱۳۹۸ تعداد ۹ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۱۸۴ فقره تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ ۱۱۵ هزار میلیارد تومان توسط بانک ها و موسسات اعتباری پرداخت شده است. بررسی ها نشان می دهد که بانک مسکن نیز یکی از بانک هایی بوده که رویه های بانک مرکزی را در دستور کار قرار داده و مشتریان این بانک می توانند مطابق با ضوابط احتمالی پرداخت اقساط قرض الحسنه این بانک را به تعویق بیاندازند.

لازم به ذکر است که این شرایط برای اقساط تسهیلات خرید یا ساخت بانک مسکن برقرار نبوده است. بر اساس آخرین آمارهای دریافتی بانک مسکن حدود ۲۸۹ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه تخصیص داده است که رقم تقریبی این تسهیلات حدود ۶/۳ هزار میلیارد تومان گزارش شده است. بانک مرکزی در بخش دیگری از گزارش خود تاکید کرده است که در پی فعالیت سامانه مورد اشاره طی ۱۰ روز گذشته مجموعاً تعداد ۳۵ هزار و ۴۹۴ فقره شکایت مشتریان در ارتباط با برداشت اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری در سامانه ثبت شده است، در برخی از بانک ها و موسسات اعتباری، مبالغ برداشت شده به مشتریان عودت شده که بانک مرکزی به منظور راستی آزمایی انجام عودت اقساط طی تماس تلفنی با برخی از مشتریان این موضوع مورد تایید قرار گرفته است.

بانک مرکزی همچنین بانک ها را مکلف کرد سامانه های برداشت اتوماتیک اقساط وام های قرض الحسنه را در دو ماه فروردین و اردیبهشت اصلاح کنند تا به مانند اسفندماه از حساب مشتریان قسطی برداشت نشود. به نظر می رسد که با اجرایی شدن این طرح، نظام بانکی گام دیگری در جهت حمایت از مردم در مقابل بیماری کرونا بردارد. بخش دیگری از حمایت های نظام بانکی، شامل اعطای تسهیلات با نرخ های ۱۲ درصد به خانوارها و کسب و کار است. در این راه ضروری است با توجه به شرایط حساس بانک ها، سیاستگذار نیز نظام بانکی را یاری کند، تا شرایط حمایت از اقتصاد کشور فراهم شود.