رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بخشی از پژوهش های انجام شده کیفیت علمی کافی ندارند و از برخی قراردادهای پژوهشی نیز برای پولشویی و انتقال اعتبارات مالی استفاده می شود که بخش قابل توجهی از محتوا، کپی از منابع مختلف است.

محسن هاشمی روز یکشنبه در یکصد و نهمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران به بیان برخی آسیب های حوزه پژوهش پرداخت و افزود: برخی از پژوهش های انجام شده در خصوص پایتخت مساله محور نیستند و این نوع پژوهش ها بیشتر برای حل یک مساله یا معضل شهر انجام نمی شود و بخشی از آنها کیفیت علمی کافی نیز ندارند.
وی ادامه داد: همچنین نظام فراخوان پژوهشی ما دچار تبعیض و رانت است و طرح های پژوهشی به صورت منصفانه و مبتنی بر شایسته سالاری بین پژوهشگران توزیع نمی شود؛ بخشی از جامعه علمی و توانمند ما نیز در حوزه پژوهش با بی توجهی روبه روهستند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امروز شاهد دو گونه پژوهش انحرافی و بیجا در سازمان ها هستیم اظهارداشت: نخست، پژوهش برای توجیه و تئوریزه کردن تصمیم های گرفته شده و نوع دوم پژوهش برای کنترل پیامدها و نتایج پیش بینی نشده تصمیم است که این نوع پژوهش را پساتصمیم می نامیم.
وی خاطرنشان کرد: به هر اندازه بتوانیم در پژوهش از مرتبه پساتصمیم به پیشاتصمیم حرکت کنیم، بهره وری و اثربخشی بالاتری را در مدیریت خواهیم داشت.
به گفته هاشمی، وحدت رویه و مکانیزم شفاف در حوزه اجرای طرح های پژوهشی مدیریت شهری وجود ندارد و در این زمینه دچار پراکندگی، موازی کاری و ناکارآمدی هستیم.
وی تصریح کرد: اگر وجود این مشکلات پژوهش را بپذیریم باید درباره ایجاد ساختار پژوهشی کارآمد، منصفانه، رقابتی ومساله محور در مدیریت شهری با استفاده از ظرفیت ها و سیستم موجود بیاندیشیم.
هاشمی با بیان اینکه مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران (وابسته به شهرداری) برای ساماندهی و مدیریت فعالیت های پژوهشی تاسیس شده است که تاکنون پژوهش های فراوانی را به انجام رسانده است گفت: اعضای شورا قبل از تصمیم گیری و تدوین طرح ها و بررسی لوایح از این مطالعات و پژوهش ها استفاده کنند.
رئیس شورای شهر تهران همچنین با بیان اینکه فردا مراسم تجلیل از تهران پژوهان به همت احمد مسجد جامعی(عضو شورا) برگزار می شود از اعضای شورا، کارشناسان و اصحاب رسانه دعوت کرد تا در این مراسم شرکت کنند.

  • منبع خبر : ایرنا