یک کارشناس حوزه کار با تاکید بر پرداخت وام های ودیعه مسکن به کارگران، بردن سیمان به بورس در شرایط حاضر را اقدامی موثر دانست و گفت: اگر بازار به ثبات برسد و نرخ مصالح منطقی شود، قیمت مسکن و اجاره بها متعادل شده، ساخت و ساز رونق می گیرد و شغل های زیادی از این طریق فعال می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بین نیوز، حمید حاج اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: پرداخت وام ودیعه مسکن یکی از راهکارهای موثر برای تقویت قدرت خرید یا اجاره مسکن کارگران است که خوشبختانه از سال گذشته به جهت حمایت از خانوارها و اقشار ضعیف پرداخت آن در دستور کار قرار گرفت و امسال نیز ادامه دارد.

وی افزود: در شرایطی که دستمزدها کفاف اجاره بهای کارگران را نمی دهد، پرداخت وام های ودیعه مسکن در افزایش قدرت معیشت و کاهش هزینه های زندگی کارگران اثر گذار است.

این فعال حوزه کار ادامه داد: اگر سیاستگذاری ها در حوزه مسکن موفقیت لازم را داشت امروز رشد بیش از ۵۰ درصدی مسکن و افزایش هزینه های اجاره بها و فشار بر خانوارهای کارگری را شاهد نبودیم.

به گفته حاج اسماعیلی با وجود آن که ظرفیت های زیادی به لحاظ اقتصادی و اشتغال در بازار مسکن وجود دارد آنطور که باید از فرصت های موجود برای رونق بازار مسکن و به دنبال آن فعال کردن شغل های مرتبط با آن استفاده نکرده ایم.

وی در عین حال بر لزوم ثبات در بازار مسکن و همچنین تثبیت نرخ مصالح تاکید و خاطرنشان کرد: دولت باید تلاش کند که ثبات در بازار به وجود آید، اگر این اتفاق بیفتد قیمت مصالح منطقی می شود و به دنبال آن قیمت مسکن و اجاره بها متعادل شده، ساخت و ساز رونق می‌گیرد و شغل های زیادی از این طریق فعال می شوند.

این کارشناس اشاره ای هم به بردن مصالح به ویژه سیمان در بورس کرد و با بیان اینکه دلالان مانع توزیع صحیح مصالح در بازار می شوند، گفت:به طور حتم بورس، مسیری است که هم به لحاظ قیمت هم به لحاظ توزیع خیلی تاثیر دارد چون در حال حاضر هم در بحث قیمت هم در توزیع دچار مشکل هستیم بنابر این تا زمانی که شرایط در بازار مصالح ساختمانی سخت باشد، بورس شرایط بهتری است.

حاج اسماعیلی در توضیح مزایای ورود سیمان به بورس اظهار کرد: با توجه به آنکه در بورس هم عرضه به صورت منطقی انجام می شود و هم قیمتها منطقی است، بردن سیمان در بورس بهترین کار ممکن است؛ اگر بازار آزاد باشد نمی توانیم دلالان و واسطه ها را حذف کنیم. به هرحال کسانی هستند که احتکار می کنند و اجازه نمی دهند مصالح به درستی توزیع شود.

وی گفت: اگرچه بورس راهکار مناسبی است ولی ما نباید همیشه چشممان به بورس باشد و همه چیز را از کانال مشخص توزیع کنیم بلکه دولت باید تلاش کند که ثبات در بازار ایجاد شود. اگر بازار به ثبات برسد، بیشتر مشکلات حل می شود.