پروژه بزرگ دریایی و بندری، استان هرمزگان با فرمان رئیس جمهور، روز پنج شنبه ۲۴ تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی بین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا محمدی کرجی‌ران؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به بهره‌برداری از ۶ پروژه از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس رئیس جمهور، اظهارداشت: این پروژه‌ها شامل افتتاح یک پست اسکله و ۳۱هکتار بارانداز پایانه کانتینری بندر شهید رجایی با اعتبار ۴۷۲ میلیارد تومان، سه پست اسکله نفتی(بخش عملیات عمرانی) با اعتبار۱۵۱میلیارد تومان، دو فروند لایروب هایپرساکشن ۴۰۰۰مترمکعبی با اعتبار ۸۵میلیون یورو و یک فروند قایق طناب گیر با اعتبار ۸۰۰هزار یورو است که در مجموع برای آنها، سه هزار و ۱۹۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفته است.

وی افزود: پروژه ساختمان مرجع دریایی بندر جاسک با اعتبار ۷,۹میلیارد تومان و سیستم جامع اطفاء حریق بندر لنگه به ارزش ۴.۷میلیارد تومان از دیگر پروژه‌های افتتاحی در استان هرمزگان است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با اتکاء بر دانش فنی و بومی متخصصان و بندرسازان ایرانی از مجموع سه پست اسکله فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی، یک پست اسکله به همراه محوطه بارانداز آن به مساحت ۳۱ هکتار، آماده بهره‌برداری شده است.

وی درباره اهمیت پروژه‌های که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: با تکمیل کامل فاز۳ این بندر، امکان پهلوگیری همزمان۳ کشتی نسل هفتم اقیانوس پیما با آبخور ۱۷,۵ متر و طول ۴۰۰ متر با بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU کانتینر فراهم می‌شود و قدرت رقابتی بزرگترین بندر بازرگانی کشور با بنادر رقیب در منطقه افزایش بسزایی خواهد یافت؛ همچنین این طرح موجب ارتقای جایگاه بندر شهید رجایی در میان ۱۰۰ بندر برتر دنیا خواهد شد.

به گفته کرجی‌ران، ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری ترمینال کانتینری بندرشهید رجایی با اجرای کامل فاز سوم از ۶,۳ به ۸.۴  میلیون TEU  افزایش پیدا می‌کند؛ این مگاپروژه یکی از طرح‌های بزرگ بندرسازی در کشور است که هم از نظر تجهیزات فنی و هم روند ساخت و سازهای عمرانی دارای پیچیدگی‌های خاص و ویژگی‌های منحصر به فردی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در خصوص پروژه سه پست اسکله نفتی در بندر خلیج فارس، از اتمام عملیات عمرانی و پهلوگیری کشتی در یک پست اسکله از سه پست آن خبر داد و گفت: ساخت این اسکله‌ها با قابلیت پذیرش شناورهای بزرگ نفتی با اتکاء بر توان داخلی و مجموعه‌های دانش بنیان صورت گرفته است؛ این اسکله‌ها به طول یک هزار و ۳۰۰ متر، ۸۵۰ متر عرشه و ۱۶ متر عمق در ضلع شرقی حوضچه  بندر شهید رجایی واقع شده و شامل احداث جاده، پل دسترسی و همچنین خطوط انتقال است.

کرجی ران اضافه کرد: با بهره‌برداری از این اسکله‌ها زیرساخت لازم برای صادرات سالانه ۳۴ میلیون تن فرآورده‌ نفتی شامل بنزین، گازوییل، نفتا، میعانات گازی، نفت کوره و سوخت شناورها فراهم می‌شود و ظرفیت صادرات فرآورده‌های نفتی از بندر شهید رجایی ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، گفتنی است، با سفر محمد راستاد؛ معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به استان هرمزگان، پروژه‌های دریایی و بندری کشور در بندر شهید رجایی از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس با رئیس جمهور روز پنج شنبه ۲۴ تیرماه افتتاح می‌شود.