ختائی گفت: متأسفانه آفت تغییر مدیریت‌ها باعث شده که از مدل تأمین مالی در طرح‌های بازآفرینی شهری استقبال چندانی نشود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علاءالدین ختائی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان در نشست خبری امروز با اشاره به مدل جدید تأمین مالی در بافت‌های فرسوده و طرح‌های بازآفرینی شهری اظهار کرد: با استفاده از مدل‌های جدید تأمین مالی در بافت‌های فرسوده و استفاده از روش‌های تهاتری می‌توانیم نوسازی بافت‌های فرسوده را سرعت دهیم.

وی با بیان اینکه تأمین منابع در این طرح‌ها نقدی نیست، گفت: تامین منابع در طرح‌های بازآفرینی شهری به این صورت است که قسمتی از بافت‌های فرسوده که در تملک شهرداری‌ها است و یا مصالح ساختمانی در این طرح‌ها به صورت تهاتری جذب می‌شوند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان تاکید کرد: مکانیزم بهره‌گیری از روش تهاتری بر مبنای احیای بافت فرسوده به روش محله محوری است به طوری که تولید در مقیاس بالایی صورت می‌گیرد، سپس این تولید به عنوان تن‌خواه گردان در دست توسعه‌گر و انبوه‌ساز قرار می‌گیرد و برای تخلیه هر بخش‌ از محله فرسوده آن واحدها را با ساکنان محله تهاتر می‌کنند.

ختائی اظهار کرد: بازار تهاتر ایرانیان مبتکر طرحی نو در مناسبات و مبادلات تجاری است که با اجرای روش نوین تهاتری تمام فعالیت‌های اقتصادی، معاملات بازرگانی و غیره از طریق گردش اعتبار بین اعضا تحقق می‌یابد.

وی افزود: در بازار تهاتر دیگر نیازی به عبور از مجاری محدود نقدینگی و مشکلات ناشی از آن نخواهیم بود.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان گفت: متأسفانه آفت تغییر مدیریت‌ها باعث شده که از مدل تأمین مالی در طرح‌های بازآفرینی شهری استقبال چندانی نشود.

ختائی تأکید کرد: در یکسال گذشته چندین بار شهرداران و یا مدیران شهرهای مختلف کشور عوض شده و ما مجبور شده‌ایم که هر دفعه مدل‌های جدید مالی را برای آنها توضیح دهیم و تا زمانی که این مدیران اقدام به اجرای این طرح‌ها می‌کنند مجدد تغییر می‌کنند و همین امر باعث شده که زمینه لازم برای اجرای این طرح‌ها محیا نشود.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال ظرفیت‌های اضافه فعالیت‌ها هستیم، گفت: در تمام بخش‌ها از جمله ساختمانی، گردشگری، کشاورزی و یا صنعتی ظرفیت‌های خالی بسیاری وجود دارد، اما متأسفانه از این ظرفیت‌ها به نحو کافی استفاده نمی‌شود، بنابراین انجمن صنفی تولیدکنندگان و فناوران ساختمان در بخش عمرانی سعی کرده است از ظرفیت‌های عمده‌ انبوه‌سازان استفاده کند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان اظهار کرد: ۱۲ هزار ماشین‌آلات ساختمانی و راهسازی در کشور وجود دارد که این میزان ماشین‌آلات زمینه‌ساز استفاده از توان نیروی انسانی بسیاری می‌شود؛ بنابراین ما با ایجاد بازارهای تهاتری و در اختیار قرار دادن منابع مالی لازم سعی می‌کنیم که این ظرفیت‌های خالی را پر و آنها فعال کنیم.

ختائی گفت: با کشورهای مختلفی برای ایجاد کانال‌های مالی جدید وارد مذاکره شده‌ایم، به طور مثال حضور سفیر ایران در بلغارستان زمینه ساز انعقاد تفاهم نامه های مالی برای ارتباط با اروپا شده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر بازار تهاتر برای انجام مکانیزم مالی با کشورهای مختلف نظیر کانادا، استرالیا وارد مذاکره شد، اما به دلیل اینکه در کشور مکانیزم‌های اجرایی برای نهادینه کردن این سیستم مالی مهیا نبود امکان بهره‌گیری از این روش محیا نشد، این در حالی است که با رفع مشکلات مربوطه امکان عملیاتی کردن این روش به زودی در سطح وسیع و با کشورهای مختلف فراهم می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان اظهار کرد: نباید تصور کنیم که سیستم بازار تهاتر صرفا مربوط به معادله کالا است، بلکه خدماتی نظیر حمل و نقل، صدور خدمات فنی و مهندسی، ساختمانی و کشاورزی از طریق این بازار امکان‌پذیر است.

ختائی گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته خدمات فنی، مهندسی و کارشناسی در کشور وجود دارد که می‌توانیم با در اختیار گذاشتن روش‌های نوین تأمین مالی از ظرفیت آنها استفاده کنیم.