فعالان بازار می گویند: بعد از قیمت زمین، قیمت مصالح ساختمانی در قیمت خانه اثرگذار است. رئیس اتحادیه املاک تهران معتقد است زمانی که قیمت مصالح ساختمانی 60 درصد گران می‌شود، به دنبال آن نیز قیمت خانه در تهران تاثیر می‌پذیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق اعلام مرکز آمار ایران، مصالح ساختمانی در آخرین آمار مربوط به فصل زمستان سال گذشته نسبت به زمستان سال ۱۳۹۶ حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است. با این حال در زمستان سال ۹۷ انواع مصالح ساختمانی به یک‌باره گران شد. به‌طوری که تورم گروه ایزوگام به بالاترین حد خود در سال گذشته رسید و از ۱۲۴ درصد فراتر رفت. این در حالی است که در بخش نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی گروه خدمات کمترین تورم را تجربه کرد و با تورم ۲۰ درصدی روبه‌رو است.

براساس برآوردهای انجام‌شده، تورم مصالح ساختمانی همچون سیمان با ۲۴ درصد، سنگ با ۲۷ درصد، آجر و بلوک با ۲۸ درصد، سرامیک با ۳۸ درصد، گچ و گچ‌کاری با ۴۴ درصد بوده است.

از سوی دیگر تورم شیرآلات، یراق‌آلات، شیشه، عایق حرارتی، نقاشی، تاسیسات برقی و آهن‌آلات به ترتیب ۵۶، ۶۲، ۶۴، ۷۵، ۷۶، ۷۹، ۸۱ و چوب نیز با گرانی ۱۰۰ درصدی روبه‌رو بوده است. فعالان بازار معتقدند چنانچه روند افزایش قیمت‌ها در سال ۹۸ ادامه پیدا کند، صنعت ساخت‌وساز با رکود عمیقی روبه‌رو خواهد شد. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که تورم ۶۰ درصدی مصالح ساختمانی در تهران تا چه میزان در گرانی خانه اثرگذار است؟

در همین حال اسماعیل کاظمی، رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: اینکه گفته می‌شود مصالح ساختمانی در سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته یعنی سال ۹۶ با تورم ۶۰ درصدی روبه‌رو بوده، چنین نیست. ما معتقدیم نرخ تورم اقلامی همچون آجر، گچ، ماسه و سیمان تنها ۲۰ درصد است.

کاظمی درباره این پرسش که تورم ۶۰ درصدی مصالح ساختمانی تا چه میزان در گرانی خانه اثرگذار است؟ پاسخ می‌دهد: نرخ تورم زمین مهم‌ترین عاملی است که بر قیمت نهایی خانه تاثیرگذار است. این روزها آنقدر تورم قیمت زمین افزایش یافته که همین موضوع باعث افزایش قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران شده است.

قیمت مصالح ساختمانی تا پایان سال ثابت باقی می‌ماند

او در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت مصالح ساختمانی در سال ۹۸ گران‌تر می‌شود؟ اظهار می‌کند: فعلا در تهران ساخت‌وساز رونق ندارد. بنابراین قیمت مصالح ساختمانی تا پایان سال گران نمی‌شود و با این شرایط به نظر می‌رسد که قیمت محصولات ساختمانی تا پایان سال ثابت باقی بماند.

کاظمی در بخش دیگر سخنانش از کاهش قیمت گچ طی دو روز گذشته سخن گفته و اضافه می‌کند: به دلیل کاهش تقاضا و رکود در بازار، فعالان گچ ساختمانی تصمیم گرفتند که قیمت این محصول را در بازار کاهش دهند.

مصالح ساختمانی برای سازندگان ارزان می‌شود

در عین حال رئیس اتحادیه املاک تهران در پاسخ به این پرسش که تورم ۶۰ درصدی مصالح ساختمانی تا چه میزان در گرانی خانه اثرگذار است؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: بعد از قیمت زمین، مصالح ساختمانی در قیمت خانه اثرگذار است. قطعا بدون مصالح ساختمانی نمی‌توان خانه ساخت. زمانی که قیمت مصالح ساختمانی ۶۰ درصد گران می‌شود، به دنبال آن نیز قیمت خانه تاثیر می‌پذیرد.

مصطفی قلی خسروی می‌افزاید: در این شرایط گفته می‌شود که قرار است مصالح ساختمانی را ۴۰ درصد ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده برسانند. این در حالی است که ۸۵ درصد از اقلام ما در بخش مصالح ساختمانی تولید داخل است و عموما نباید گرانی قیمت ارز در این کالاها اثرگذار باشد.

او اظهار می‌کند: اقلامی همچون سیمان، تیرآهن و میلگرد جز صنایعی هستند که مدیریت قیمت‌گذاری آنها بیشتر در اختیار دولت است. بنابراین دولت باید بر قیمت این اقلام نظارت و کنترل بیشتری داشته باشد.