رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: امسال بخشی از جنگل‌های مناطق الموت به تاراج رفت و دستخوش تغییرات شد که از این بابت متأثر هستیم.

به گزارش ایسنا، فاطمه خمسه در مراسم ویژه حفاظت و قانون که به مناسبت هفته منابع طبیعی در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر، افزایش ریزگردها، کویری و بیابانی شدن، افزایش آلاینده‌ها باعث شده شاخص ایران نسبت به مسائل زیست‌محیطی کاهش پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه باید فرهنگ‌سازی جدی در زمینه صیانت از منابع طبیعی انجام شود، عنوان کرد: استان قزوین ۱۵ هزار و ۶۳۳ کیلومتر مساحت دارد که بیش از ۹۰ هزار هکتار آن منابع طبیعی است.

وی بابیان اینکه فشارهای زیادی برای تبدیل اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در استان وجود دارد، تصریح کرد: نظام بهره‌برداری مناسب از مراتع و جنگل وجود ندارد و بهره‌برداران هیچ انگیزه‌ای برای احیای منابع طبیعی ندارد.

خمسه با تأکید بر اینکه باید از جنگل‌ها و مراتع حفاظت و صیانت کنیم و دست سودجویان را از تعرض به این منابع کوتاه کنیم، اضافه کرد: متأسفانه اکثر بهره‌برداران استان در جنگل‌ها و مراتع، فقر معیشتی دارند و همچنین دسترسی راحت‌تری به این منابع دارند و برای امرارمعاش خود به این منابع دستبرد می‌زنند بنابراین باید اهمیت موضوع و صیانت از منابع طبیعی برای بهره‌برداران بازگو شود.

وی تشریح کرد: در بحث سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نیز باید توسعه پایدار در این بخش مدنظر قرار گیرد و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی ترغیب شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اعلام اینکه به دنبال ایجاد کمربند حفاظتی در بحث منابع طبیعی در استان هستیم، مطرح کرد: همچنین در بحث آبخیزداری و آبخوان‌داری نیز استان قزوین به‌عنوان پایلوت کشوری انتخاب شده است.