کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام هشدار نسبت به آبگرفتگی معابر، بالاآمدن آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها در استان‌های پربارش به هموطنان توصیه کرد تا علاوه بر توجه لازم در مصرف انرژی از فعالیت‌های کوهنوردی اجتناب کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی بین نیوز، کبری رفیعی کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تازه‌ترین وضعیت جوی کشور را برای امروز ۲۵ دی و روزهای آتی اعلام کرد.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: امروز در شمال‌شرق، شرق، جنوب و جنوب‌غرب، بارش و وزش باد، پیش‌بینی شده است. بارش‌ها امروز در شرق خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، فارس، یزد و بخش‌هایی از خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی، شدت خواهد داشت.

رفیعی ادامه داد: امروز در شمال‌غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای‌خزر، بارش پراکنده و متناوب برف و باران رخ‌ می‌دهد که در مناطق سردسیر بارش‌ها به شکل برف خواهد بود. در مناطق جنوبی کشور نیز بارش‌ها به شکل رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی است. فردا نیز در جنوب، جنوب‌شرق، شرق و شمال‌شرق کشور  بارش‌ها ادامه دارد.

وی توضیح داد: فردا با ورود سامانه بارشی از غرب و شمال‌غرب، سواحل شمالی، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و غرب تهران، بارندگی‌ها تقویت می‌شود. شدت بارش‌ها فردا در استان‌های آذربایجان‌غربی، اردبیل، کردستان و گیلان، نیمه جنوبی فارس، کرمان و هرمزگان، جزایر شرقی خلیج‌فارس، تنگه‌هرمز و خراسان جنوبی است.

کارشناس سازمان هواشناسی برای دوشنبه نیز علاوه بر استان‌های ذکر شده دارای بارش برای غرب اصفهان و جنوب‌غرب کشور از تداوم بارش‌ها خبر داد و اعلام کرد: بارش‌ها تا روز چهارشنبه در کشور ادامه دارد.

رفیعی تاکید کرد: بارش‌ها در مناطقی که شدت خواهد داشت سبب آبگرفتگی معابر، بالاآمدن آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها می‌شود که کاهش دید را به همراه خواهد داشت. همچنین مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر نیز در استان‌های پربارش پیش‌بینی شده است.

وی توصیه کرد: هموطنان علاوه بر توجه لازم در مصرف انرژی از فعالیت‌های کوهنوردی اجتناب کنند. عشایر کوچ‌رو نیز در جابه‌جایی‌ها باید توجه لازم را داشته باشند و جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها انجام بشود.

رفیعی گفت: طی سه روز آینده در نیمه شرقی کشور، وزش باد شدید رخ خواهد داد. آب‌های دریای‌خزر برای یکشنبه و دوشنبه و آب‌های خلیج‌فارس از امروز تا سه‌شنبه مواج و متلاطم است.

به گفته وی، کاهش دمای ۷ تا ۹ درجه روزهای یکشنبه و دوشنبه در مناطق شمال‌غرب و سواحل دریای‌خزر و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برای دامنه‌های جنوبی البرز، غرب و جنوب‌غرب، مرکز و شرق کشور، پیش‌بینی شده است.

رفیعی افزود: آسمان تهران امروز نیمه‌ابری در برخی از ساعات ابری همراه با بارش باران و وزش باد است. حداکثر دمای تهران نیز ۱۲ درجه بالای صفر و حداقل دما نیز به ۵ درجه بالای صفر رسید.

وی گفت: سردترین مرکز استان، اردبیل با دمای منفی ۱۳ درجه و بندرعباس با مثبت ۲۴ درجه گرم‌ترین مرکز استان کشور گزارش شد.