وزیر راه و شهرسازی با اعلام ضرورت راه‌اندازی قطار حومه‌ای جهت تسهیل و تسریع در ترددها از نهایی شدن قرارداد برقی کردن قطار تهران- مشهد به زودی خبر داد و بر رعایت مصوبات ستاد ملی کرونا در خصوص ودیعه مسکن و اجاره و عدم نقل و انتقال مستاجران تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی بین نیوز از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم ورود ۱۶۹ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل به شبکه ریلی کشور و همچنین امضای تفاهم‌نامه برقی کردن قطار حومه‌ای تهران- گرمسار، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: سال هاست موضوع برقی کردن راه آهن در دستورکار بوده که با وجود امضای قرارداد در سنوات گذشته عملا هیچ اتفاق عملیاتی رخ نداد که دلایل گوناگونی داشته است.

وزیر راه و شهرسازی در بیان برخی از دلایل برقی نشدن راه آهن، گفت: مهمترین دلیل برقی نشدن راه آهن استفاده و تاکید بر حضور کشور، فاینانس و شرکت خارجی بوده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم تلاش های دولت دوازدهم را بر برقی کردن قطار برای امسال و در برنامه ورود ۱۶۹ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل به شبکه ریلی کشور و امضای تفاهم‌نامه برقی کردن قطار تهران-گرمسار محقق دانست و افزود: امیدواریم موضوع برقی کردن قطار حومه‌ای تهران-گرمسار به دیگر خطوط نیز تسری یابد و با اینکار عملا بتوانیم برقی کردن قطارهای حومه‌ای را که رفت و آمد حومه به تهران و بالعکس را تسریع و تسهیل می ‌کنند، سرعت ببخشیم.

اسلامی اظهار امیدواری کرد تا قطار برقی تهران-مشهد که مذاکرات برای انجام آن در حال بررسی است به زودی عملیاتی و اجرایی شود.

وی از دیگر موضوعات حائز اهمیت در شرکت راه ‌آهن جمهوری اسلامی ایران را تحول اساسی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم تا موضوع ترانزیت بین‌المللی به عنوان اولویت راه آهن پیگیری شود و با اینکار در جهت احیای راه‌ابریشم گام‌های اساسی برداشته شود.

وزیر راه و شهرسازی توجه ایران و سایر کشورها به حمل و نقل ترکیبی را حائز اهمیت برشمرد و گفت: امیدوار هستیم با گسترش زیرساخت های ریلی و شبکه ریلی بتوانیم هدف جا‌به‌جایی ۱۰۰ میلیون تن بار در سال را محقق کنیم و با این اقدام گام بزرگی در انتقال بار و مسافر از جاده به ریل برداریم.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر این مطلب که مصوبه ستاد اجرایی کرونا در خصوص وام ودیعه مسکن و همچنین تلاش برای جابه‌جا نشدن مستاجران به قوت خود باقی است، گفت: این مصوبه لازم الاجرا است و به خاطر پرهیز از  انتقال ویروس کرونا تصویب شده است. اسباب کشی  خود عامل بزرگ انتقال ویروس است بنابراین‌  ستاد ملی مقابله با کرونا  آن را ممنوع کرده است.

اسلامی تصریح کرد: باید مستاجران رعایت تعهداتی که در مصوبه آمده است را در واحدهای خود اجرا کنند و قرارداد تمامی مستاجران تمدید می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ضمانت اجرایی این تمامی مصوبات مسکنی ستاد ملی مقابله با کرونا شورای حل اختلاف است و به هیچ عنوان حکم تخلیه برای مستاجران صادر نمی شود، افزود:  این موضوع هم امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا  بحث شد و به زودی نتایج آن اعلام می شود.

اسلامی از تمامی مالکان و مشاوران املاک درخواست کرد تا برای سلامت خود، مستاجران  و مردم جامعه از فشار آوردن برای جابه جایی مستاجران پرهیز کنند.

وی ادامه داد:  از آژانس های املاک تقاضا می‌شود در این بخش همکاری لازم را داشته باشند تا میزان اسباب کشی کمتر شود چرا که جابه جایی و اسباب کشی خود عاملی برای گسترش ویروس کرونا محسوب می شود.

اسلامی همچنین درباره مالیات از خانه‌های خالی هم گفت: تکلیف را  انجام داده ایم و یک میلیون و۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی را معرفی کرده ایم و سازمان امور مالیاتی باید مالیات را اخذ کند و روشن است. مصوبه سال گذشته که اجرا شد و آمارها نشان داد که در شهرهای بزرگ حداقل ۶۵ درصد موفقیت داشتیم و در سایر شهرها ۸۵ درصد موفقیت داشته ایم.

وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: مستاجران باید طبق ضوابطی که وجود دارد باید در واحدهای خود ساکن باشند و رعایت حقوق مالکان را انجام دهند و افزایش مجاز  نرخ اجاره هم همان سال گذشته که ۲۵ درصد بوده نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر و هیچ شورای حل اختلافی نمی تواند حکم تخلیه بدهد و این مصوبه لازم اجرا است.