دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با اعلام تصویب کلیات طرح جامع شهر جدید بهارستان گفت: بین مجموعه شهرهای جدید که پیرامون اصفهان پیش بینی شده‌اند، بهارستان به لحاظ موقعیت قرارگیری، نحوه بارگذاری و تعادل بخشی در ساختار اجتماعی یکی از موفق‌ترین‌هاست.

به گزارش روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید محمدسعید ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در هجدهمین جلسه شورای عالی که با حضور حضور اعضای اصلی و نمایندگان استانی برگزار شد، کلیات طرح جامع شهر جدید بهارستان واقع در استان اصفهان با توجه به حساسیت‌های بالای آن به تصویب رسید.
وی افزود: شهر جدید بهارستان نسبت به دیگر شهرهای جدید از قدمت بیش‌تری برخوردار است. حدود ۹ سال پیش تجدیدنظر طرح جامع بهارستان شروع شد و مدت زیادی بلاتکلیف ماند. از آنجاکه در این دوره شورای عالی شهرسازی یکی از موارد اصلی در دستور کار به سرانجام رساندن طرح‌های بلاتکلیف است، در این دوره سه طرح جامع شهرهای جدید را تصویب کردیم.
معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ابتدا طرح جامع شهر جدید “تیس” را به تصویب رساندنیم، بعد “سهند” تصویب شد و حالا هم کلیات بهارستان مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
ایزدی با بیان این‌که بهارستان هم اکنون دور دوم طرح جامع را سپری می‌کند گفت: با توجه به بازنگری که در خدمات و جمیعت پذیری بهارستان ایجاد شده، در حال حاضر اصلاحات و اولویت‌هایی برای این شهر پیش‌بینی کردیم که مهم بود. بعد از یک سری دغدغه‌های زیست محیطی از جمله بحث نفت، در مجموع اعضا رای به تصویب این طرح دادند و موضوعی که مدنظر استان بود به تایید رسید.
وی خاطرنشان کرد: عمده مشکل شهرهای جدید به بحث زیرساخت‌ها و خدمت مربوط می‌شود که بهارستان هم از این قاعده مستثنی نیست. این مجوزها در قالب طرح جامع تجدیدنظر انجام شد که می‌توان بر این اساس، خدمات و زیرساخت‌ها را تامین کرد. بقیه مسائل هم کند به توسعه و تعادل بخشی مجموعه شهری اصفهان کمک می‌کند.
دبیر شورای عالی شهرسازی درخصوص ظرفیتهای بهارستان در توسعه مجموعه شهری اصفهان گفت: بین مجموعه شهرهای جدید که پیرامون اصفهان پیش‌بینی شده‌اند، بهارستان به لحاظ موقعیت قرارگیری، نحوه بارگذاری وتعادل بخشی در ساختار اجتماعی یکی از موفق‌ترین‌هاست. بعضی از شهرهای جدید که فقط با هدف جذب جمعیت، احداث شدند، ساختار اجتماعی نامناسبی پیدا کردند که مجبور شدیم برای تعادل بخشی اجتماعی یک سری فضاهای جدید مثل مسکونی ویلایی ایجاد کنیم تا به شهر خوابگاهی صرف برای گروههای کم درآمد تبدیل نشود. ولی در بهارستان به لحاظ مدیریت درست و برنامه ای که از ابتدا داشته تعادل خوبی در ساختار اجتماعی وجود دارد.
به گفته ایزدی، مجموعه شهر بهارستان پذیرای گروه‌های مختلف اقتصادی است و با تصویب طرح دوم این روند می‌تواند ادامه پیدا کند. بهارستان با توجه به مراکز کار می‌تواند جاذب جمعیت باشد و به توسعه مجموعه شهری اصفهان کمک کند.

  • منبع خبر : شرکت عمران شهرهای جدید