معاون بازآفرینی اداره كل راه و شهرسازي استان لرستان با اشاره به اینکه ۱۷ محله بازآفرینی در استان به عنوان محله هدف تعریف شده است، گفت: برای برخی از محله‌های هدف عمدتا پروژه زیربنایی و روبنایی داریم. همچنین بافت‌های تاریخی در بروجرد و خرم‌آباد نیز نگاه ویژه‌ای را می‌طلبند.

رضا پیامنی، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: تا به حال ۱۷ محله بازآفرینی به عنوان محله هدف تعریف شده است که برای برخی از آنها عمدتا پروژه زیر بنایی و روبنایی داریم.

معاون بازآفرینی راه و شهرسازي لرستان با اشاره به جلسه ستاد بازآفرینی شهرستان خرم‌آباد افزود: قرار است ستاد استانی هفته آتی برگزار شود و درباره پروژه‌های نیمه تمام و جدید که قرار است در محله‌ها تعریف کنند، در ستاد استاتی  تصمیم‌گیری خواهد شد.

پیامنی اضافه کرد: در برنامه اقدام مشترک، همه دستگاه‌ها باید دخیل باشند و مشکل جدی پروژه‌های بازآفرینی استان این است که اغلب دستگاه‌ها فکر می‌کنند منابع اعتباری را ما تامین می‌کنیم و درباره اعتبارات توجیه نیستند. در حالی که باید از مرکز یا بالادست  به شرکت‌های خدمات‌رسان و اجرایی، نوسازی مدارس، کمیته امداد و بهزیستی و غیره ابلاغ شود که خودشان سهم خواهی کنند و بر اعتباری که در استان یا مرکز پیش‌بینی می‌شود، فعالیت‌شان متمرکز شود.

رییس معاونت بازآفرینی استان لرستان در ادامه توضیح داد: باید تلاش کنیم که در باقیمانده از سال ۹۷ جذب اعتبار خوبی برای پروژه‌ها داشته باشیم. تفاهم‌نامه‌ها با دستگاه‌های اجرایی که مجری هستند و سازمان برنامه و بودجه باید بسته شود و از طریق استاندار به کل کشور ابلاغ صورت بگیرد که تخصیص این تبصره‌ها را به ما بدهند.

پیامنی همچنین تصریح کرد: در استان ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده داریم. در شهرهای خرم‌آباد و بروجرد بافت‌های تاریخی عمدتا اثرگذار است. حدود ۲۷۱ هکتار بافت تاریخی در بروجرد و ۷۳ هکتار با قابلیت بافت تاریخی در خرم‌آباد وجود دارد که نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد.

معاون بازآفرینی راه و شهرسازي لرستان توضیح داد: این ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار شامل شهرستان‌ها و روستاهایی که اضافه شده‌اند به شهر با بافت ناکارآمد میانی یا سکونت‌گاه‌های غیررسمی است. برای ۵ شهر فعلا در سال ۹۷ هدف‌گذاری شده است و ۴ شهر را هم باید برای سال ۹۸ تعریف کنیم تا شهرهای دیگر استان هم از بحث بازآفرینی عقب نمانند.

پیامنی اضافه کرد: شهرهایی مانند پلدختر، الف‌شهر نورآباد و ازنا که ۴ شهر باقی مانده هستند، جلسات ستادی‌شان برگزار شده است و بایستی محلاتی که اولویت بیشتری دارند در ستادهای شهرستان مصوب شوند و یک سری پروژه‌ها و طرح‌های روبنایی، زیر بنایی و اقتصادی و فرهنگی را در این شهرستان‌ها هم داشته باشیم.

  • منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی