فرونشست تهران در یک بازه ۱۰ ساله با ابزارهای متنوع شناسایی شد و با استفاده از مراکز مطالعاتی مورد بررسی قرار گرفت.

کارشناس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: شهر تهران به‌طور میانگین سالانه حدود ۵ میلیمتر فرونشست دارد.

به گزارش بین نیوز به نقل از ایسنا، محسن هاشمی رفسنجانی ضمن بازدید از سازمان نقشه برداری کشور به گفت و گو با مسئولان این سازمان درباره پدیده فرونشست زمین در تهران پرداخت. در این بازدید جمعی از اعضای شورای شهر از جمله محمد سالاری و محمد علیخانی حضور داشتند.

ضمن این بازدید مسعود شفیعی – رییس سازمان نقشه برداری – درباره پدیده فرونشست اظهار کرد: فرونشست در یک بازه ۱۰ ساله با ابزارهای متنوع شناسایی شد و با استفاده از مراکز مطالعاتی مورد بررسی قرار گرفت. برای اینکه داده‌ها صحت سنجی شود نیاز به بررسی میدانی داریم همچنین داده‌های ثقل سنجی و جی آی اس که در سازمان وجود دارد.

وی ادامه داد: در این سازمان بر اساس وظایف ذاتی پایش و بررسی تغییرات زمین از فعالیت‌های ما است بنابراین تغییرات را اندازه گیری می‌کنیم و به مخاطرات  پی می‌بریم اما علت و پدیده‌شناسی آن به سازمان‌های دیگر مربوط می شود.

در ادامه نیز حمید مجرب کارشناس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، نیز اظهار کرد: حدود سه سال اخیر با توجه به مطالعات حدود ۱۳ تا ۱۴ سانتیمتر در اتوبان آزادگان فرونشست اتفاق افتاده است. هم اکنون شهر تهران سالانه حدود پنج میلیمتر فرونشست دارد.

وی ادامه داد: به گفته محققان فرونشست در حال اتفاق است و از فرو چاله و فرو ریزش تفکیک شده است.

مجرب با بیان اینکه فرونشست به علت برداشت آب‌های زیرزمینی است، گفت: در منطقه شهریار بیشترین فرونشست اتفاق می‌افتد و خسارت ها نه‌تنها در بالادست بلکه در اطراف آن آثار بسیاری دارد. این پدیده در شرق تهران گرمسار، ورامین و سمنان نیز آثار بسیاری دارد. در حال حاضر نیز در جنوب غربی تهران پایش آغاز شده است.

وی در پایان گفت: پس از مطالعات انجام شده لایحه‌ای در این زمینه برای شورای شهر و هیات دولت آماده و ۷۰ اقدام پیشنهاد شده است و با توجه به نیاز ما به آب زیرزمینی و شرب تحقق برنامه‌ریزی‌ها به زمان نیاز دارد.