وزیر راه و شهرسازی جزئیات طرح پیش فروش متری مسکن در بورس را تشریح کرد و گفت: طرح اقدام ملی مسکن از پیشرفت مناسب و خوبی در استان‌ها برخوردار است.

به گزارش بین نیوز به نقل از مهر، محمد اسلامی عصر امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در الیگودرز یکسری پروژه داریم که نیاز مبرم مردم است، اظهار داشت: امروز قرار شد ۹ کیلومتری که در ابتدای جاده داران است، تا سه راهی شول آباد و زیرگذر آن را هرچه سریع‌تر پیمانکار تکمیل کند و گره بزرگی از کار مردم باز شود.

وی با بیان اینکه پروژه تعریض محور شول آباد تا خان آباد که ۵ کیلومتر آن انجام شده، را در مشارکت با استان انجام می‌دهیم و اجرای آن تا قبل از فصل سرما در الیگودرز در اولویت است، تصریح کرد: راه‌های روستایی الیگودرز گستردگی و وسعت و پراکندگی دارد و حجم زیادی کار پیش رو است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اعتبارات راه‌های روستایی استانی شده و اعتبار ملی وجود ندارد، قرار شد با همت استان و زیر سازی هایی که میسر است انجام شود، سازمان راهداری آسفالت ۲۰ کیلومتر راه روستایی را عهده دار شود، همچنین ۶۰ کیلومتر راه روستایی الیگودرز هم بهسازی و شن ریزی انجام شود.

اسلامی با اشاره به ایجاد راهدارخانه‌های جدید در الیگودرز گفت: سازمان‌های خدمات رسان برق و آب این راهدارخانه‌ها را بایستی تأمین کنند تا در کل زمستان تجهیز باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک برنامه مشخصی برای راه‌های شهرستان الیگودرز دلیل عقب ماندگی زیاد این حوزه تدارک دیده‌ایم، با مجموعه استان یک برنامه سه ساله را توافق می‌کنیم تا ظرف سه سال راه‌های الیگودرز سامان داده شوند.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پیشرفت زیرساختی پروژه راه آهن بیش از ۶۰ درصد است، اظهار داشت: این پروژه معارض ملکی دارد و نیاز به تأمین مالی است، پروژه مهمی است که از این مسیر یک ریل شرقی غربی با اتصال به اصفهان می‌توان به وجود آورد؛ لذا سرفصل مالی غیر از سرفصل دولتی باید برای آن فراهم کنیم که بایستی کار مطالعاتی شود.

اسلامی همچنین با اشاره به اینکه نوسانات بازار مسکن متأثر از نوساناتی است که در بازارهای موازی ارز و طلا رخ می‌دهد و همیشه مسکن متأثر از این بازارها است، گفت: منابعی که برای تأمین سرمایه وارد بازار مسکن می‌شود التهاب آور می‌شود، تاکنون چندین بار این رخ داده و از سال گذشته تاکنون هم تکرار شده است.

وی با تاکید بر اینکه برای ما حائز اهمیت است افراد فاقد مسکن را شناسایی کنیم و تلاش کنیم صاحب خانه شوند، افزود: در این راستا طرح اقدام ملی مسکن را پایه گذاری کردیم که در حال اجرا است و از پیشرفت مناسب و خوبی در استان‌ها برخوردار است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند و دوباره در مرحله پالایش هستند.

اسلامی یادآور شد: معدل سن متقاضیان و افراد واجد شرایط ۳۴ سال است و جوان‌ترین قشر هستند که فاقد مسکن هستند و به عبارتی خانه اولی محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه زمین تأمین شده و پروژه‌ها فعال و یا در حال شکل گیری است، اظهار داشت: با این شیوه، حل مشکل مسکن مردم را پایه گذاری کرده‌ایم و به جریان پایدار تولید و عرضه مسکن تبدیل می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص نرخ اجاره مسکن نیز گفت: با توجه به شرایط کرونا و خطر شیوع و گسترش آن، با مصوبه ستاد ملی کرونا در مرحله اول برای جلوگیری از اسباب کشی منازل تصویب شد دو ماه قراردادها تمدید شود، در مرحله دوم حداکثر سقف افزایش نرخ اجاره را اعلام کردیم که مردم در آرامش به سر ببرند، که مصوب شد حداکثر افزایش اجاره در تهران ۲۵ درصد، در کلان شهرها ۲۰ درصد و در دیگر شهرها ۱۵ درصد باشد و بایستی طرفین هم تبعیت کنند.

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح پیش فروش متری مسکن در بورس گفت: عرضه مسکن در بورس یک امر پیچیده است و امر ساده ای که سریع بشود انجام شود نیست.

وی با بیان اینکه صندوق سرمایه‌ای زمین و مسکن را شکل داده‌ایم و با بورس هم مذاکره کرده‌ایم تا مردمی که نیازمند خانه نیستند اما علاقمند هستند در صنعت زمین و مسکن سرمایه گذاری کنند بتوانند منابع خود را به سهم و سهام تبدیل کنند، تصریح کرد: امیدواریم این طرح به زودی به نتیجه برسد.