معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي در جلسه شوراي مسكن استان خراسان رضوي گفت: امسال جشنواره برترين هاي كشور در طرح اقدام ملي توليد و عرضه مسكن برگزار مي شود و هر طرحي در زمينه توليد و عرضه مسكن كه شايسته برتر شدن را داشته باشد در اين جشنواره مورد تقدير و تشويق قرار خواهيم داد.

به گزارش بين نيوز به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رساني اداره كل راه و شهرسازی استان خراسان رضوي، مازيار حسيني در یکصدو چهل و هشتمین جلسه شوراي مسكن استان خراسان رضوي با بيان اين مطلب گفت: تامين و عرضه مسكن مورد نياز جامعه يكي از اولويت هاي بزرگ دولت محسوب مي شود كه با توجه به اهميت تامين مسكن در معيشت خانواده ها همواره مورد تاكيد مقام معظم رهبري و رئیس جمهور بوده و در وزارت راه و شهرسازي نيز تلاش مي‌كنيم كه از هر تصميم و ايده اي كه در نهايت منجر به خانه دار شدن مردم شود هم راستا با قانون حمايت كرده و به نهضت توليد مسكن كمك كنيم.

وي با بيان این که هيچ مشکلی در تامين ملزومات حوزه صنعت ساختمان نداریم، گفت‌: مقام معظم رهبري امسال را سال رونق توليد نامگذاري كرده اند و مسكن مي تواند نقش اساسي در رونق توليد ايفا كند، چرا كه ما در صنعت ساختمان هيچ وابستگی به خارج از کشور نداریم و تمام امكانات مورد نياز ساخت ساختمان هاي زير ۱۲ طبقه در كشور توليد مي شود.

وي با اشاره به اينكه در طرح اقدام ملي توليد و عرضه مسكن، بخش خصوصی مورد توجه قرار خواهد گرفت و اختیارات به استانداران تفویض می‌شود تا با سازندگان خوشنام همکاری کنند، افزود: همچنين تکمیل مسکن مهرهای نیمه تمام را در دستور کار قرار دادیم که به یاری حق تعالی این مهم به جز مواردی که دارای مسائل حقوقی و قضایی هستند در دستور کار قرار دارد.

معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي برنامه تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را برای سال های ۹۸ و ۹۹ در کنار تکمیل مسکن مهر، از برنامه هایی عنوان کرد که بر اساس آمار واقعی از نیاز به مسکن در کشور وجود دارد.

وی ارائه تسهیلات بانکی را از راهکارهای به حرکت درآوردن چرخ صنعت ساختمان دانست و گفت: بايد همه دستگاه هاي مرتبط كمك كنند تا با صدور دفترچه اقساط واحدهاي تحويل شده مسكن مهر، بانك مسكن منابع مورد نياز براي حمايت از طرح هاي توليد مسكن را تامين كند.

حسيني با اشاره به طرح اقدام ملي توليد و عرضه مسكن گفت: چند پارامتر اصلي در تعيين قيمت مسكن نقش دارد كه مهمترين آن بحث زمين است و در شهرهاي بزرگ تا ۶۰ درصد قيمت تمام شده مسكن را به خود اختصاص داده كه دولت تلاش مي‌كند با واگذاري زمين دولتي به قيمت كارشناسي بخش زيادي از هزينه ها را كاهش دهد كه البته در كلان شهرهايي مثل مشهد بايد اجراي طرح اقدام ملي مسكن هم راستا و تابع سقف جمعيت پذيري باشد.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه هرجا زمين هاي دولتي بدون مشكل در اختيار دستگاه ها است مي‌توانند با اولويت واگذاري به كاركنان همان دستگاه اقدام به ساخت و عرضه مسكن كنند كه البته بايد يك درصدي از اين واحدها نيز به مردم عادي و با توان كمتر در خريد مسكن و به صورت طرح استيجاري واگذار شود تا طبقات مختلف جامعه با زندگي در كنار هم جامعه شهري سالم را شكل دهند.

حسيني همچنين گفت: دولت از ساخت و توليد مسكن روستايي نيز حمايت مي‌كند چرا كه رشد اقتصادي در حوزه كشاورزي در سالهاي اخير رونق گرفته و در برخي موارد منجر به مهاجرت معكوس شده و كمك به نوسازي و بهسازي مسكن در روستاها نيز مي‌تواند در ادامه اين اتفاق خوب موثر باشد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصريح كرد: امسال جشنواره برترين هاي كشور در طرح اقدام ملي توليد و عرضه مسكن برگزار مي شود و هر طرحي در زمينه توليد و عرضه مسكن كه شايسته برتر شدن را داشته باشد در اين جشنواره مورد تقدير و تشويق قرار خواهيم داد.

وجود ۱۳ هزار و ۳۶۵ واحد مسکن مهر بدون متقاضي در استان

در اين جلسه همچنين محمدرضا اخوان عبداللهيان مديركل راه و شهرسازي خراسان رضوي گزارشي از وضعيت پروژه هاي مسكن مهر استان ارائه كرد و گفت: در مجموع ۱۲۰ هزار و ۶۰۱ واحد مسكن مهر در استان احداث شده كه هم اكنون داراي ۹۲.۶۴ درصد پيشرفت فيزيكي مي باشد. از اين تعداد ۹۳ هزار و ۹۴۸ واحد افتتاح و ۲۰ هزار و ۹۰۹ واحد افتتاح نشده كه ۷ هزار و ۵۴۴ واحد آن داراي متقاضي و ۱۳ هزار و ۳۶۵ واحد آن فاقد متقاضي مي باشد.

وي گفت: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده پرونده مسكن مهر استان در سال ۹۸ بسته خواهد شد.

گفتني است در انتهاي اين جلسه مصوب شد براي واحدهاي مسكن مهر تعاوني ساز و سه  جانبه كه تاكنون تكميل نشده با اخذ تعهدنامه محضري جهت تكميل پروژه در چارچوب سياستهاي دولت، مهلت قانوني مقرر و در صورتي كه در مهلت مقرر تكميل نگردد زمين بازپس گرفته شود كه در همين راستا با همكاري دادگستري شعبه ويژه رسيدگي به پروژه هاي ناتمام مسكن مهر تشكيل شده و مباحث حقوقي آن پيگيري خواهد شد.

همچنين مصوب شد با توجه به اينكه براي تعداي از واحدهاي تكميل و تحويل شده مسكن مهر استان دفترچه اقساط صادر نشده است با پيگيري مديريت بانك مسكن استان و مشاركت تمامي دستگاه هاي مرتبط جلساتي را جهت حل مشكل اين واحدها كه هنوز دفترچه اقساط خود را دريافت نكرده اند برگزار و نتايج آن به شوراي مسكن استان گزارش شود.

همچنين در خصوص چند پروژه مشكل دار مسكن مهر استان پيشنهاد شد به دليل عدم صلاحيت پيمانكار در تكميل پروژه، خلع يد و پروژه را به پيمانكار ذي صلاح واگذار كنند و واحدها پس از تكميل تحويل متقاضيان شود.