نشست تخصصی ایمنی در برابر زلزله با رویکرد تاب‌آوری شهری برگزار شد.

نشست تخصصی «ایمنی در برابر زلزله با رویکرد تاب‌آوری شهری و ارائه الگوهای عملی مدیریت بحران»۱۱دی از سوی مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با حضور جمعی از شهرداران و مدیران شهرداری‌ها به میزبانی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پایگاه مدیریت بحران منطقه شش شهرداری تهران در بوستان لاله برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مجید عبدالهی سرپرست مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان با اشاره به حوادثی مثل زمین‌لرزه‌های ۵ دی ۱۳۸۲بم و ۲۱آبان ۱۳۹۶سرپل ذهاب گفت: این حوادث به ما یادآوری کند که باید آمادگی مواجهه با حوادث و بلایای طبیعی را داشته باشیم و نیز مهر تأییدی است بر احتمال وقوع حوادثی ازاین‌دست که آمادگی بیش‌ازپیش مردم و مسئولین را برای مدیریت و کنترل آثار و پیامدهای بلایای طبیعی طلب می‌کند.

وی افزود: افزایش و تمرکز جمعیت در شهرها به‌ویژه کلان‌شهرها اگرچه ممکن است ظرفیت‌های اقتصادی را برای کشور ایجاد کند اما در صورت وقوع حوادث، آسیب‌های احتمالی بسیاری جدی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۱۱۰۰شهر زیر ۵۰‌هزار نفر جمعیت و ۶۳‌هزار نقطه سکونتی در مناطق روستایی در کشور وجود دارد، اضافه کرد: در کشور هشت کلان‌شهر وجود دارد که ۳۶ درصد از جمعیت کشور در این هشت کلانشهرساکن هستند. متاسفانه بخش عمده‌ای از کلان‌شهرها در مقابل انواع حوادث به‌ویژه زلزله‌ آسیب‌پذیر هستند.

عبدالهی در ادامه بابیان این‌که تهران، تبریز، مشهد، شیراز ریسک خطر بالایی در خصوص زلزله دارند و سایر حوادث انسان‌ساز هم سالانه خسارت زیادی به بار می‌آورد و در کشور حدود ۱۷۰هزار فقره آتش‌سوزی در شهرهای کشور اتفاق می‌افتد که شهرداری‌ها متولی رسیدگی به این‌گونه حوادث هستند، اضافه کرد: این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که باید نظامات مشخصی برای مدیریت بحران مشخص کنیم. این نظامات ساختاری،کالبدی است و نقش دستگاه‌های مختلف در این قالب بایستی تعریف شود اما پیش‌رو این حوادث خود شهرداری‌ها هستند و باید به آن‌ها مسئولیت دهیم تا در زمان اولیه حادثه شهرداری‌ها در محل حاضر شوند و خدمات اولیه را ارائه دهند.

سرپرست مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در بخش دیگری از سخنانش افزود: مجموعه تحلیل‌های منتشرشده در آخرین گزارشی که سازمان ملل در اواسط ۲۰۱۸ منتشر کرد و نام آن فقر و بلایا و اقتصاد است، نشان می‌دهد که در بازه زمانی ۲۰ ساله گذشته ۲۹۰۰ میلیارد دلار به‌طور مستقیم خسارت ناشی از بلایا وجود داشته و از این میزان ۲۲۴۵ میلیارد دلار مربوط به حوادث جوی و اقلیمی است یعنی آنچه همواره از تغییرات جوی و اقلیمی گفته می‌شود، در اینجا به‌طور واضح خودنمایی می‌کند.

وی اضافه کرد: در ۴۰سال گذشته جهت‌گیری بروز حوادث از حوادث زمین ساختی به حوادث اقلیم‌شناسی تغییر کرده است و این معادل ۷۷ درصد از خسارت‌هایی است که در دنیا اتفاق می‌افتد یعنی حوادثی مانند سیل، طوفان‌های حاره‌ای و سونامی…. یعنی به‌عبارت‌دیگر ۷۷ درصد حوادث دنیا در ۲۰ سال گذشته مربوط به تغییرات اقلیمی است که عدد بسیار بزرگی است.

عبداللهی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که بلایا باید در کنار تهدیدات برای ما فرصت ایجاد کند. متاسفانه زلزله کرمانشاه اگرچه باعث شد تعدادی از هم‌وطنان جان خود را از دست دهند اما این فرصت به آن مناطق داده شد که شهرها و روستاها دوباره ساخته شوند حتی در کرمان هم به همین شیوه عمل شده است که اگر حادثه‌ای رخ دهد به دلیل مقاوم‌سازی‌های انجام‌شده راحت‌تر هستیم.

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی به بافت‌های فرسوده در کشور اشاره کرد و گفت: در کشور ۱۴۱ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری مشتمل بر بافت تاریخی، بافت حاشیه‌ایی و فرسوده‌ وجود دارد. این‌ بافت‌ها قرار بوده در بازه زمانی از سال ۸۴ تاکنون سالی ۱۰ درصد نوسازی شوند. اینکه نوسازی شده است یا خیر موضوع بحث ما نیست ولی از منظر مدیریت بحران این موضوع برای ما اهمیت دارد که اگر این اتفاق بیفتد سیستم‌های پیشگیری، سیستم‌های مقاوم‌سازی به‌گونه‌ای عمل ‌کند که خیالمان از اتفاقات آتی مانند زلزله در این فضاها راحت شود.

وی همچنین اظهار کرد: ما در حوزه حوادث همیشه به کالبد توجه کردیم و به وضعیت اجتماعی و ظرفیت‌های آن کم‌تر توجه شده است. خوشبختانه جهت‌گیری خوبی در تشکیل سمن‌ها در وزارت کشور شکل‌گرفته است. بخشی از کارهایی که دستگاه‌های دولتی نمی‌توانند انجام دهند را این سازمان‌های مردم‌نهاد قادر به انجام آن خواهند بود اما باید چارچوب شکل‌گیری آن‌ها مشخص شود، نظارت‌شده باشند و در چارچوب حاکمیت این اقدامات را انجام دهند تا شاهد شائبه‌هایی نباشیم که متاسفانه در حوادث اخیر شاهد آن بودیم و از طرفی باید به اقشاری چون کودکان و سالمندان در این مواقع توجه بیشتری شود.

عبدالهی هم‌چنین از شهرداری‌ها خواست تا به مصوبه هیات وزیران در خصوص مدیریت بحران شهری که از سوی معاون اول محترم رئیس‌جمهوری ابلاغ‌شده توجه لازم داشته باشند و از ظرفیت‌های قانونی ایجادشده برای‌ رفع برخی مشکلات این حوزه بهره ببرند.

وی در ادامه از تهیه پیش‌نویس «تهیه آیین‌نامه نحوه ساماندهی مشارکت شهروندان در امور ایمنی و مدیریت بحران شهری و تعیین نقش و مسئولیت آن‌ها در قالب سلسله‌مراتب شهری و فرآیند مدیریت بحران با رویکرد پایدارسازی، آموزش، رسته‌بندی و تجهیز آن‌ها» از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در اجرای بند (۴ ) مصوبه ۱۱ مرداد ۹۶ هیات وزیران با موضوع سند آسیب‌شناسی مدیریت بحران کلان‌شهرها خبر داد.

وی  افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی و تشکیل نشست‌های تخصصی و انتشار کتاب و نشریات با موضوع مدیریت بحران و تاب‌آوری شهری در اولویت‌های مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است.

در ادامه دلاور عضو هیات علمی و مدیر قطب مهندسی نقشه‌برداری و مقابله با سوانح طبیعی دانشگاه تهران به بیان برخی یافته‌های پژوهشی خود در خصوص مدیریت بحران پرداخت و با اشاره به این‌که ۷۰درصد شهرهای ایران در معرض زمین‌لرزه هستند، گفت: نوسانات یک گسل سایر گسل‌ها را هم فعال خواهد کرد بنابراین مناطق زیادی از پایتخت در معرض آسیب است.

وی در ادامه برخی موضوعاتی که در پژوهش‌های مرتبط با مقابله با ریسک‌پذیری در یک شهر هوشمند بدان‌ها توجه شده بیان کرد و به تشریح ضرورت انتقال مردم به نقاط امن پس از وقوع حادثه، ضرورت تهیه یک سیستم موبایلی برای امور امدادرسانی، نحوه پوشش سریع مناطق حادثه‌دیده توسط ایستگاه‌های آتش‌نشانی، دسترسی به مراکز درمانی و ارائه مکان‌یابی ایستگاه‌های جدید، بررسی آسیب‌های درون ساختمان‌ها و بررسی مکان‌یابی ایستگاه‌های امدادونجات هلال‌احمر پرداخت.

در ادامه این نشست علیرضا سعیدی مدرس مدیریت بحران و دبیر کل جمعیت کاهش خطرات زلزله در ایران در ابتدا به نمایش اسلایدهایی از اقدامات انجام‌شده توسط سازمان‌های مردم‌نهاد در زلزله کرمانشاه پرداخت سپس به نقش تشکل‌های مردمی در این مواقع اشاره کرد و خطاب به شهرداران گفت: تشکل‌های مردمی همان‌طور که می‌توانند در کنارتان باشد در مواقع بحرانی نیز می‌توانند به‌نوعی در منطقه دردسرساز شوند.

وی همچنین به شهرداران توصیه نمود: بنابراین اگر با این تشکل‌ها ارتباط نگیرید کارهای که انجام می‌دهند دردسرساز می‌شود. مثلا ممکن است با کمک‌های خاصی که انجام می‌دهند منجر به ارتقای سطح توقع مردم شوند. آن‌وقت توقع مردم منطقه بالا خواهد رفت و بایستی اقداماتی فراتر برای همه انجام شود حتی گاهی این گروه‌ها باعث ارسال اطلاعات غلط از منطقه می‌شوند بنابراین از تشکل‌های مردم‌نهاد در هر جا که هستید، استفاده کنید و با آن‌ها تعامل داشته باشید زیرا در این تعامل هم مردم منعفت می‌برند و هم شما می‌توانید کارهایی انجام دهید.

در ادامه انتظاری عضو هیات علمی و مدیر گروه پژوهشگری دانشگاه علامه طباطبایی با نگاه و رویکردی اجتماعی به بیان مسائل اجتماعی مناطق زلزله‌زده پرداخت و گفت: در زمان مقابله با حوادث به مباحث فیزیکی بیش‌تر از مسائل اجتماعی توجه می‌کنیم. درحالی‌که فعال شدن گسل زمین‌شناسی باعث فعال شدن گسل‌های اجتماعی هم شده که به‌سادگی درمان و ترمیم نمی‌شود.

وی با طرح این موضوع که همیشه تصور می‌کنیم که باید در مواقع زلزله خانه‌ها را بسازیم این پرسش را مطرح کرد که «اما مشکلات اجتماعی را چه کسی حل کند؟».

وی هم‌چنین در بخش دیگر صحبت‌هایش به اهمیت رسانه در این مواقع اشاره کرد و گفت: در یک حادثه زلزله به منطقه‌ای سفر کردم و از مردم پرسیدم چرا پیش از وقوع زلزله و هنگام وقوع پس‌لرزه بیرون از خانه نماندید، مردم پاسخ دادند به خانه برگشتیم تا بینیم صداوسیما چه می‌گوید اما دیدیم آن‌ها چیزی نگفته‌اند و ما در خانه ماندیم . در حقیقت این موضوع نشان می‌دهد رسانه در این میان چقدر اهمیت دارد.

انتظاری در ادامه بابیان اینکه آمادگی‌های اجتماعی برای مقابله با حوادث طبیعی ازجمله زلزله نداریم، اظهار کرد: موضوعی که در زلزله کرمانشاه وجود داشت بیشتر مسئله توسعه‌نیافتگی بود. آنان معتقد بودند حداقل در این زمان بحرانی دیده می‌شوند و در کنار افرادی که به‌شدت درگیر حادثه شده بودند، گروه‌های هم بودند که مشکلی نداشتند اما از آن شرایط بهره‌برداری می‌کردند. همه این موارد در حقیقت به توسعه‌نیافتگی آن منطقه بازمی‌گردد که افراد فکر می‌کند اگر از شرایط پیش‌آمده بهره‌برداری نکنند سرشان بی‌کلاه خواهد ماند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم‌چنین اظهار کرد: در نظام مدیریت بحران باید برای گروه‌های مردم‌نهاد، رسانه‌ها و فضای مجازی و سلبریتی ها جایگاهی تعریف نمود و باید ابعاد اجتماعی-فرهنگی مسئله را به‌خوبی بشاسیم. هم‌چنین مدیریت بحران در این مواقع بایستی از نیروی خود مردم در منطقه استفاده کند درحالی‌که در زلزله کرمانشاه مردمی که در آنجا بودند کاری نمی‌کردند.

وی اضافه کرد: باید در تمام نقاط کشور و همه روستاها افرادی آموزش ببیند و مسئولیت مدیریت بحران در هر بحران اعم از بلای طبیعی و انسانی را این افراد مدیریت کند یعنی اگر از درون آموزش داده شود موضوع و مسائل بهتر حل خواهد شد. به نظر می‌رسد اگر روی این موضوع کارکنیم البته بامطالعه زیاد، نتیجه خواهیم گرفت.

وی اضافه کرد: کشور ما کشور بلاخیزی است سیل و زلزله ما را وادار می‌کند فکری کنیم، باید مدیریت مردم محور داشته باشیم و ظرفیت‌های موجود در هر منطقه را فعال کنیم. در حقیقت مدیریت بحران باید مدیریت پیشگیرانه باشد.

در ادامه عباس تقی‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به تشریح موضوع شاخص‌های تاب‌آوری شهری پرداخت و با طرح یک سؤال که آیا تاب‌آوری در شهر یک اجبار است یا اختیار یا ضرورت است یا انتخاب، گفت: دلایل عدم پیشرفت در مدیریت خطر شامل مواردی چون نقش ضعیف جوامع در مدیریت خطر، اقدامات بین بخشی ضعیف، رویکرد بالا به پایین در مدیریت خطر و بی‌توجهی به توسعه انسانی است و لزوم تغییر در رویکرد مدیریتی خطر بلایا باید توجه خاص به نقش جوامع در مدیریت خطر، ارتقای هماهنگی بین بخشی، رویکرد پایین به بالا در مدیریت خطر و توجه به مدیریت انسانی باشد.

وی ادامه داد: باید به مخاطرات و تهدیداتی که شهر را در برمی‌گیرد به‌عنوان یک پتانسیل نگاه کرد نه تهدید و در این صورت و با این نگاه جامعه ارتقا پیدا می‌کند.

تقی‌زاده اضافه کرد: تاب‌آوری بحران در تعریف مفهومی یعنی توانایی یک جامعه در هم‌زیستی، تطابق و مدیریت خطر بلایا از طریق رویکرد مثبت‌گرا و مشارکتی جامع و یکپارچه است. همچنین تاب‌آوری بلایا در تعریف عملیاتی یعنی سطحی از مخاطره که جامعه در مواجه با آن بدون هیچ تغییری به فعالیت خود ادامه دهد. یعنی سطحی از فعالیت‌های اصلی جامعه که در زمان بحران همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و مدت‌زمانی که جامعه نیاز دارد بعد از بحران به حالت نرمال برگردد.

وی تصریح کرد: اصول تاب‌آوری جامعه در برابر بلایا و حوادث شامل خودسازمان‌دهی، همکاری، پاسخگو، فراگیری، انسجام اجتماعی، همبستگی اجتماعی، برگشت‌پذیری و تنوع است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام این‌که ٦٦ شاخص ازجمله عوامل اثرگذار در میزان تاب‌آوری شهرها هستند، تصریح کرد: نکته اینجاست که حدود ٣٠ درصد از وضع تاب‌آوری شهر مربوط به مبحث مدیریتی و شایستگی مدیران درزمینهٔ مدیریت بحران است.

وی با اشاره به اهمیت میزان آگاهی و دانش مدیران درزمینهٔ تاب‌آوری شهرها، افزود: طبق تحقیقات صورت گرفته و نظرسنجی‌های موجود در شهر تهران دانش مدیران ما نسبت به مدیریت بحران کم است و این در حالی است که عامل اصلی افزایش تاب‌آوری شهرها، ارتقا دانش و آگاهی مدیران در این زمینه است.

تقی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش به درس‌هایی که از زلزله کرمانشاه گرفته شد، اشاره کرد و گفت: درس اول کرامت انسان‌ها است که متأسفانه در این‌ شرایط فراموش می‌شود و کسانی که می‌خواهند خدمتی ارائه دهند، گاهی به این موضوع توجه نمی‌کنند بنابراین نیاز به سیستم‌هایی داریم که توزیع عادلانه و باکرامت خدمات را انجام دهد. درس دوم نگرش مثبت رسانه‌ها است یعنی رسانه‌ها باید در این مواقع بحرانی پیام‌های مثبتی بدهند و اتهام زنی و متهم یابی نکنند. یعنی نباید در این مواقع به دنبال علت حادثه رفت بلکه باید ابتدا مسئله را حل کرد.

وی ادامه داد: همبستگی اجتماعی و تداوم حیات نیز از مسائل مهمی است که باید به آن توجه کرد. ما بایستی بدانیم چگونه مردم را پس‌ازاین گونه حوادث به زندگی عمومی بازگردانیم و حتی اقدامات کوچک نقطه‌ای هم می‌تواند جامعه را هرچه سریع‌تر به زندگی عادی برگرداند.

تقی‌زاده افزود: درس دیگری که می‌توان از زلزله کرمانشاه گرفت خودسازمان‌دهی و درون‌نگری، ارزیابی سریع ظرفیت‌ها و پاسخگوی سریع است. به‌عبارت‌دیگر باید این سوال پرسیده شود در زلزله کرمانشاه نقش شهرداران، فرمانداران مدیران محلی نظامی سلامت و نیروهای مسلح چیست؟ما در آن منطقه شبکه بهداشتی کرمانشاه و سرپل ذهاب را حذف کردیم و سیستم جدید جایگزین کردیم. سیستمی که از بیرون می‌آید قرار است کمک باشد و قرار نیست جایگزین سیستم قبلی شود. باید کمک کنیم سیستم‌های موجود با تمام مشکلاتی که دارند خودشان بلند شوند نه این‌که جایگزین برای آن‌ها پیدا کنیم.

وی اظهار کرد: در حوادث و بلایا بچه‌ها اهمیت زیادی دارند. آن‌ها جز گروه‌های هستند که در این مواقع از آنان غافل می‌شویم بنابراین باید به آن‌ها بیشتر توجه کرد. ونهایتا از تمامی این مباحث می‌توان نتیجه گرفت تاب‌آوری امروز یک اجبار یک ضرورت و نیاز است.

در این نشست هم‌چنین دکتر رضا مختاری مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور طی سخنانی بر ضرورت نگاه متفاوت به حوزه مدیریت بحران شهری تاکید کرد و گفت: مطابق هندسه پراکتال امروزه تمامی پدیده‌ها خیلی منظم نیستند و با پدیده‌هایی مواجهیم که با هندسه اقلیدسی که به روابط منظم می‌پردازد، تفاوت دارد. در هندسه پراکتال باید به پدیده‌ها و شهرها طوری بنگریم که در عین نظم و شباهت‌ها به تفاوت‌ها هم توجه کنیم.

وی بابیان این‌که در بحران‌های شهری هم باید شهر را به اجزای مختلف تقسیم کنیم و وظایف همه را مشخص و به پیچیدگی‌ها توجه نماییم، اظهار کرد: مسائل خاص هر شهر متعلق به همان شهر است و در مبحث مدیریت بحران باید به ویژگی‌ها و زیست‌بوم شهرها، روستاها، مناطق و محلات توجه و از پیچیدن یک نسخه واحد برای تمام کشور پرهیز کرد.

مختاری هم‌چنین بابیان این‌که نگاه مدیریت بحران در شهرها باید نگاهی همه‌جانبه به ابعاد مختلف اداره شهر و دارای انعطاف باشد، از آموزش به‌عنوان حلقه مفقوده این موضوع نام برد و اضافه کرد: رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها در این بحث باید با انعطاف‌تر و با ایجاد تغییرات فکری و هندسه جدید و همچنین توجه به پیچیدگی‌ها مسائل را مشاهده و اخبار را منعکس کنند.

آخرین سخنران این نشست احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بود که در خصوص برخی ویژگی‌های تهران گفت: تهران پایتخت ایران، ۷۳۰ کیلومترمربع مساحت، هشت میلیون نفر جمعیت ثابت، چهار میلیون نفر جمعیت شناور، سه هزار و۲۸۶ هکتار بافت فرسوده، ۲۲منطقه،۱۲۳ ناحیه و ۳۵۴محله دارد و شانزدهمین کلان‌شهر است.

وی افزود: در تهران به کوچک‌ترین تقسیم‌بندی‌ها که محله‌های شهر است توجه کرده‌ایم و برای ۳۵۴ محله سند کاهش خطرپذیری داریم به‌عبارت‌دیگر ارزیابی کاهش خطرپذیری محلات را در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین مدل ارزیابی و شاخص‌های آسیب‌پذیری نیز مشخص‌شده و نقشه ریسک محلات شهر تهران نیز آماده‌شده است تا مداخلات را برای محلات پایه‌ریزی کنیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به قدمت شهر تهران گفت: روستای اولیه تهران و هسته اولیه تهران در جای خوبی پایه‌گذاری شده بود و مردمی که در آنجا مستقر شدن حواسشان جمع بوده تا روستاها را بر روی گسل نسازند اما با توسعه شهر و در سال ۱۳۷۰ که وضعیت شهر تهران تثبیت می‌شود به حریم گسل‌ها تجاوز کردیم و بدون ضابطه روی گسل‌ها، شهر را گسترش دادیم و شهر تهران را به شهر پر ریسک تبدیل کردیم. به‌طوری‌که شهر تهران پنجمین کلان‌شهر پر ریسک دنیا در برابر حوادثی چون زلزله است.

صادقی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم تاب‌آوری شهر یا روستا را در دستور کار قرار دهیم اولین کار این است که باید به درک درستی از مخاطره برسیم، البته ما فرض را بر این می‌گذاریم که مدیران درک درستی از مخاطره دارند اما در حقیقت این شرایط لحاظ نمی‌شود و وقتی می‌بینیم که در حریم رودخانه‌ها یا به روی گسل‌ها ساخت‌وساز می‌شود این نشان‌دهنده این است که درک درستی از مخاطره وجود ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در شهر تهران براساس مطالعات در ۵ سال گذشته ۵۳ حادثه را شروع تکرار داشتیم که مهم‌ترین آن زلزله، زمین‌لغزش، فرونشست زمین، سیل، مخاطرات ناشی از قنوات و … بوده است. همچنین غیر از گسل‌ها، رود دره‌ها قنوات و زمین‌لغزش نیز جزو مخاطرات چندگانه شهر تهران هستند. از طرفی در تهران حوادث زیادی داریم که شاید در۲۰۰ سال گذشته شاهد آن نبودیم و علتش نیز به خاطر تغییرات اقلیمی بوده که نمونه آن طوفان سال ۹۳ تهران است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در ادامه صحبت‌هایش به ستاد مدیریت شهر تهران اشاره کرد و گفت: ستاد مدیریت بحران شهر تهران، مرکز هدایت عملیات و مرکز فرماندهی بحران شهر تهران مخاطرات تهران را لحظه‌به‌لحظه بررسی می‌کند و ۱۴ کارگروه تخصصی شورای هماهنگی مدیریت بحران وجود دارد. همچنین ۱۰۲ پایگاه در سطح شهر تهران داریم. در ۲۲ پایگاه اقلام امدادی دپو شده است و تعدادی از این پایگاه‌ها متأسفانه به دلیل برداشت غلط و خالی بودن آن تبدیل به فضاهایی با کاربری‌های دیگر شده است و شاید بتوان گفت که این موضوع هم به دلیل عدم درک صحیح از مخاطره است.

وی با اشاره به این‌که مدیریت بحران تبدیل به مدیریت مقابله شده است گفت: به حوزه آمادگی و پیشگیری توجه نکردیم و دنبال این هستیم که بعد از حادثه چه اقدامی باید انجام دهیم. مدیریت ریسک حوادث باید در ادبیات جایگزین بحث مدیریت بحران شود یعنی به‌عبارت‌دیگر پیشگیری باید مقدم بر مقابله شود.

به گفته وی، این‌که شهرهایمان پر ریسک می‌شود و برای آن برنامه‌ریزی نداریم و افتخار می‌کنیم که شهر یا روستاهایمان در حال گسترش هستند به دلیل عدم درک درست از این موضوع است.

صادقی در بخش دیگر صحبت‌هایش به جهت‌گیری‌های راهبردی مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: پیشگیری که شامل ارتقای ایمنی و امنیت فردی و اجتماعی و کالبدی بوده، هشدار سوانح شهری و حوادث طبیعی، مدیریت ریسک حوادث و سوانح شهری، مدیریت ریسک اجتماع‌محور و مشارکت‌پذیری مبتنی بر یکپارچگی نهادی از جهت‌گیری‌های راهبردی این مدیریت بحران است.

وی بابیان این‌که در حوزه بازسازی کاری انجام نداده‌ایم و فکر کردیم بازسازی فقط ساخت ساختمان‌های تخریب‌شده است و در حقیقت مدل بازسازی نداریم گفت: هنوز نقش مردم در بحث مدیریت بحران تعریف‌نشده است و باوجوداینکه در مباحث علمی به این موضوع پرداخته می‌شود اما هنوز نقشی برای سازمان‌های مردم‌نهاد در این حوزه و همچنین نقش دانشگاه‌ها در حوزه مدیریت بحران نیز دیده نشده است. شما نیازمند لایحه یکپارچه مدیریت شهری هستیم و تا این لایحه تحقق نیابد و به‌صورت جزیره‌ای کار انجام دهیم، علیرغم همه اقدامات انجام‌شده، شاهد اثربخشی خوبی در بخش نخواهیم بود.