خانه مصورالملكی خاطره هنرمندی را در اذهان زنده می كند كه از عصر صفويه تاكنون در ميدان هنرهای گوناگون يكه تاز بوده است.

به گزارش ایمنا، یکی از زیباترین خانه های تاریخی اصفهان، خانه حاج مصوّرالملکی است که قدمتی در حدود دویست و شصت سال دارد و بنا به گزارش ثبت آن در فهرست آثار ملی ، متعلق به اواخر دورۀ زندیه و اوایل قاجاریه است. سازنده این خانه به طور یقین مشخص نیست و ظاهراً شخصی به نام حاج علی نقی، از بازاریان اصفهان بوده است که تیمچه ای نیز به همین نام در بازار دروازه اشرف داشته است. به هر روی مرحوم حاج مصوّرالملکی در حدود سال ۱۳۲۰ این خانه را خریداری کرده اند و تا پایان عمر خود در آن سکونت داشتند.

خاطره هنرمند یکه تاز در میادین هنر

خانه محل سكونت و زندگي مرحوم حاج محمدحسين مصورالملكي مشهور به مصور طراح، نقاش شاعر و مينياتوريست بلند آوازه اصفهاني شامل فضاهاي متنوع و زيبائي است كه در چهار سوي به حياط مستطيل شكل قرار گرفته است. ورودی اصلی خانه از راه دالانی در گوشۀ جنوبی حیاط قابل دسترسی است و به این صورت قرار گرفته که درِ ورودی، به روی هشتیِ مشترک با خانه های مجاور باز می شود. سمت شمالی خانه شامل تالار پذیراییِ شاه نشین داری، به ارتفاع دو طبقه است که مزین به ارسی پنج دهنه مشبک کاری شده و هم چنین انواع آرایه های مقرنس کاری، قطاربندی، گره چینی، نقاشی دیواری و آیینه کاری است. در دو سوی تالار، دو اتاق که به آنها  گوشواره  می گویند، قرار گرفته که هر دو از یک طرف رو به حیاط ، ارسی دارند و از طرف دیگر با ارسی های مشبک کاری شدۀ ظریفی به درون تالار اشراف دارند.

در گوشۀ ضلع شمالی خانه، حوضخانه‌ای صلیبی شکل به ارتفاع دو طبقه، با حوضی هشت گوشه در میانه و نورگیر زیبایی بر فراز سقف آن قرار دارد که سرتاسر دارای تزیینات گچبری و مقرنس های چشم نواز می باشد. در سمت جنوب ، تالاری سه دری به همراه مهتابی وسیعی در طبقۀ دوم آن مشاهده می شود که با وجود دو اتاق در آن و هم چنین ایوان کم عمق ستون داری که خود مانند شاه نشینی برای این فضا است، همچون حیاط دومی برای خانه بوده و می توانسته به عنوان بهار خواب این خانه مورد استفاده قرار گیرد. هم چنین هر یک از دو ضلع شرقی و غربی خانه هم دارای یک تالار(که با ارسی چوبی رو به حیاط می باشد) و دو اتاق سه دری است.
خانه مصورالملكی علاوه بر آنكه با اتاق هایی كه موزه ای از صنایع دستی است و آئینه كاری و پنجره های آلت بری و شیشه های رنگین دم طاووسی و نقاشی های دیواری و درهای مزین از شاهكارهای هنری دوران قاجار به شمار می رود. خاطره هنرمندی را در اذهان زنده میكند كه به اعتقاد اغلب هنرمندان و كارشناسان مسائل هنری بخصوص نقاشی از عصر صفویه تاكنون در میدان هنرهای گوناگون یكه تاز بود.
دریافت قطعه مدال تاج گذاری از ژرژ پنجم
حسین مصورالملکی در تاریخ ۱۲۶۸ شمسی در شهر اصفهان متولد شد. استاد حاج مصورالملکی فرزند محمد حسن نقاش، پدر بزرگش زین العابدین نقاش و جدش محمد کریم نقاش بوده اند. در سن ۱۳ سالگی بود که پدرش در گذشت و در شرایط بسیار مشکلی مسئولیت کارگاه پدر را به عهده گرفت تا بتواند معاش مادر و سه خواهر کوچکتر خود را اداره نماید.
حسین در دوره حیات پدر و در خلال تحصیل، بعضی رموز هنر قلمدان سازی را نزد پدرش فرا گرفته بود ولی این اطلاعات به درجه‌ای نبود که بتواند کارهای جاری کارگاه پدر را ادامه دهد. لذا شاگردان با سابقه پدرش کمک خواست و با یاری آنها مدت کوتاهی سفارشات کارگاه را انجام داد، طولی نکشید که کلیه رموز قلمدان سازی را آموخت و مقوا‌سازی قلمدان و نقاشی آنها را به تنهائی به عهده گرفت.