رود دره‌هایی که عامل اصلی شکل‌گیری ری و تهران هستند در کوه‌پایه‌ها و بسترهای پایینی پایتخت تبدیل به فضاهای تفرجگاهی می‌شوند.

شهردار تهران گفت: رود دره‌هایی که عامل اصلی شکل‌گیری ری و تهران هستند در کوه‌پایه‌ها و بسترهای پایینی پایتخت تبدیل به فضاهای تفرجگاهی می‌شوند.

به گزارش ایرنا، پیروز حناچی در آیین کاشت درخت صلح و دوستی با حضور بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه درمجموعه باغ کتاب با بیان این‌که رود دره‌های در شمال تهران به عنوان آب راه‌های سطحی دیده شده است تاکید کرد: نگاه طرح جامع شهری این است که این رود دره‌ها تبدیل به فضاهای شهری شوند و حداقل در کوه‌پایه و بسترهای پایینی تا زمانی که آب‌های سطحی آن‌ها را آلوده نکرده‌اند تبدیل به فضای تفرجگاهی شوند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم علاوه بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود، بر روی قابلیت‌ها و مزیت‌های پایتخت سرمایه‌گذاری کنیم و ظرفیت‌های جدیدی را در حوزه‌های مختلف بیافرینیم و توسعه قلمروی عمومی از موضوع مهمی است که در تهران آغاز شده و گسترش پیدا خواهد کرد.

شهردار تهران بهسازی بافت‌های قدیمی پایتخت را موضوع محوری خواند و گفت: تهران شهری است که شاید روزگاری با اصفهان تنه به تنه حرکت می‌کرد و به مرور این ارزش ها صدمه خورده و از بین رفته و از همین ‌رو یکی از موضوعاتی خواهد بود که تعقیب می‌کنیم.

وی به شعر معروف حافظ در خصوص کاشت درخت دوستی اشاره کرد و یادآورشد: آن‌جا که بحث دوستی از نشاندن درخت تنومند و آن زمان که صحبت از دشمنی است به عمد از واژه نهال استفاده شده است زیرا که هر کدام مفاهیمی را در بردارد.

حناچی اظهار داشت: شهر تهران به عنوان پایتخت بیش از ۲۰۰ ساله ایران به چنارستان معروف است و اصلی‌ترین خیابان شهر مزین به چنارهایی است که خوشبختانه همکاران شهرداری سال گذشته و امسال به درستی و با تلاش بسیاری برای احیای آن کوشیدند.

شهردار تهران گفت: سال گذشته برای احیای بیش از ۷۰۰ درخت و امسال هم یک هزار درخت در محور عظیم فرهنگی خیابان ولیعصر(عج) که در دنیا هم نادر است تلاش کردیم.

وی خاطرنشان کرد: امید می رود همانگونه که برای ثبت ملی این خیابان تلاش شد برای ثبت جهانی آن هم اقدام کنیم که مقدمات آن هم فراهم شده است.

حناچی با بیان این‌که کلانشهرها مشکلات مشابهی مانند آلودگی و ترافیک و حاشیه‌نشینی دارند، این مسائل را از عارضه‌های شهرنشینی برشمرد که با شدت و ضعف در تمامی کلانشهرها مشاهده می‌شود.

شهردار تهران گفت: حل مشکلات این کلانشهرها هم راه حل‌هایی دارد که باید به شکل مستمر و علمی تعقیب شوند و ما در تهران هم در تلاش هستیم که همین مسیر را طی کنیم.

وی به اهمیت درخت اشاره و اضافه کرد: شرایط زندگی امروز و تاثیر درخت در کاهش دمای زمین و آلودگی‌ها بسیار شناخته شده است و به همین دلیل هم ما در آموزه‌های دینی و فرهنگی با درخت مثل یک موجود زنده انسانی برخورد شده و قطع درخت را برابر با قطع حیات یک انسان می‌دانند.

حناچی تاکید کرد: بر اساس توصیه رهبر معظم انقلاب در سال ۹۳ در کلانشهر تهران دستور کاری را تعریف کردیم و اعضای شورای شهر نیز به درستی موضوع احیای باغ‌های تهران را در دستور کار قرار دادند و پیگیری می‌کنند.

شهردار تهران گفت: موضوع برج- باغ‌ها که صدمه زیادی به تهران زد متوقف شد و راهکارهای جدیدی مورد توجه قرار گرفت و تلاش شد برای این‌که این روند اصلاح شود.

وی با بیان این‌که توقف قطار در حال حرکت با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، زمان بر است، تصریح کرد: تعداد ۶۲ پرونده ای که هفته گذشته روی آن بحث شد، ترمز همان قطاری بود که صدای کشیده شدن آن به گوش رسید و از این پس می‌رویم تا با روش‌های جدید باغ‌های تهران را حفظ کنیم.

  • منبع خبر : ایرنا