طرح اقدام ملی مسکن یکی از مهمترین برنامه اجرایی و عملیاتی دولت دوازدهم در حوزه مسکن است که درقالب پروژه‌های واگذاری گروهی زمین، پروژه‌های مشارکتی، پروژه‌های متوسط و بزرگ‌‌مقیاس، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و تفاهم‌نامه با سایر وزارتخانه‌ها، وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگارشبکه خبری بین نیوز از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی یکی از دفاتر زیر مجموعه معاونت مسکن و ساختمان طی گزارشی مهمترین اقدامات حوزه مسکن در دولت تدبیر و امید که شامل طرح اقدام ملی مسکن است را اعلام کرد.

بنا بر گزارش آن دفتر، تعداد واحدهای تحت‌پوشش طرح، شامل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای متقاضیان واجدشرایط ثبت‌نام شده در طرح است. همچنین ۸۰۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار مختلف جامعه در قالب تفاهم‌نامه‌های منعقده با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف نیز تعریف شده که بخشی از آنها در حال انجام است.

واگذاری زمین در طرح اقدام ملی مسکن شامل اجاره ۹۹ ساله، فروش اقساطی ۱۰ ساله و مشارکت در ساخت است. بر اساس اعلام دفتر اقتصاد مسکن به ظرفیت تولید واحدهای مسکونی برای متقاضیان ثبت‌نام شده طرح اقدام ملی و اقشار مختلف جامعه، زمین تولید شده و تولید زمین با اجرا و تداوم طرح، افزایش می‌یابد.

شرایط متقاضیان برای دریافت مسکن ملی شامل این موارد است: عدم سابقه مالکیت (افراد سرپرست خانوار) و افراد تحت تکفل بر زمین مسکونی یا واحد مسکونی از اول فروردین ۸۴ به بعد، استفاده نکردن از هیچ‌یک از امکانات دولتی یا نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی از تاریخ ۲۲ بهمن ۵۷، متاهل یا سرپرست خانوار، دارای حداقل ۵ سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضاست.

هزینه ساخت واحدهای مسکن ملی و تحویل آنها به متقاضیان بر اساس قیمت تمام شده محاسبه خواهد شد. همچنین تامین مالی ساخت واحدها از محل آورده متقاضیان طرح و منابع داخلی بانک‌ها و منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم است.

میزان تسهیلات تخصیص‌یافته به هر واحد طرح اقدام ملی مسکن نیز ۱۵۰ میلیون تومان است.