عضو شورای شهر کرج گفت: با اصلاح طرح تفصیلی، سال آینده تخلفات ساختمانی در کرج تا 50 درصد کاهش می‌یابد.

فرج الله ایلیات در   چهارمین نشست وحدت رویه کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان کرج در واحدهایی زندگی می‌کنند که رای تخریب و اعاده دارند.

وی ادامه داد: باید هر چه زودتر تکلیف این واحدها مشخص شود چون طولانی شدن فرایند رسیدگی به وضعیت این واحدها به ضرر شهر و شهروندان تمام می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید با تخلفات ساختمانی برخورد جدی‌تری صورت بگیرد، افزود: باید هزینه تخلف برای سازندگان واحدهای تجاری و مسکونی افزایش یابد و به جایی برسیم که غیرقانونی عمل کردن برای این افراد صرفه اقتصادی نداشته باشد.

این مسئول توضیح داد: برای دستیابی به این هدف در مرحله اول باید شرایط مناسبی ایجاد کنیم تا متقاضیان بدون دردسر پروانه ساخت دریافت کنند و به این اطمینان برسند که کارشان از راه قانونی سریعتر و بهتر پیش می‌رود.

ایلیات در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه اصلاح طرح تفصیلی نقش به سزایی در کاهش تخلفات ساختمانی خواهد داشت، گفت: سال گذشته شاهد اصلاح طرح تفصیلی بودیم که با این کار پیش بینی می‌شود میزان تخلفات ساختمانی سال آینده کرج در مقایسه با امسال تا ۵۰ درصد کمتر شود.

عضو شورای شهر کرج گفت: باید سازندگان به این مرحله برسند که شهرداری نه در مقابل بلکه کنار آنهاست و با تمام توان برای حل مشکلات آنها از مجرای قانونی تلاش می‌کند.

وی افزود: اگر سازندگان در ساخت و سازها قانون را ملاک خود قرار ندهند، با اضافه کردن جرایم ماده ۱۰۰ نتیجه دلخواه که همان کاهش ساخت و سازهای غیر مجاز است حاصل نمی شود و صرفا شاهد افزایش حبابی قیمت واحدهای مسکونی در شهر خواهیم بود.

اکبر سلیم نژاد، دیگر عضو شورای شهر کرج هم در این خصوص اظهار کرد: در حال حاضر بین ۱۲ تا ۱۶ هزار پرونده بلاتکلیف مربوط به تخلفات ماده ۱۰۰ وجود دارد که هر چه سریعتر باید تعیین تکلیف شوند.

وی ادامه داد: این پرونده‌ها به مواردی چون عدم اخذ پروانه ساخت و ساز، شروع به ساخت بدون اخذ پروانه ساخت، عدم تأمین پارکینگ، تجازو به حریم عمومی، اضافه بنا، کسری بنا و تخلفات ساختمانی دیگر مربوط می‌شود. با مشخص شدن وضعیت این پرونده‌ها مردم از بلاتکلیفی در می‌آیند و از دغدغه دریافت سند و   پایان کار و … رهایی یافته و به اینکه مسئولین به دنبال حل مشکلات آنها هستند دلگرم می‌شوند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج نیز گفت: برخی فکر می‌کنند تخلفات ساختمان سازی برای شهرداری درآمدزاست ولی واقعیت این است این تخلفات چندین برابر سودی که دارند به شهرداری و شهر هزینه تحمیل می‌کنند و تنها کسانی که از این تخلفات منتفع می‌شوند سازندگان هستند.

به گزارش ایسنا، احدالله احمدی پرگو در   چهارمین نشست وحدت رویه کمیسیون ‎ های ماده ۱۰۰ اظهار کرد: طی دو سال گذشته شاهد کاهش قابل توجه تخلفات ساختمانی در کرج بوده‌ایم.

وی ادامه داد: با آسیب شناسی صورت گرفته و احصاء پیامدهای ناشی از ساخت و ساز، راه کارهایی برای کاهش این معضل در نظر گرفته شده است.

وی توضیح داد: برخی فکر می‌کنند تخلفات ساختمان سازی برای شهرداری درآمدزاست ولی واقعیت این است این تخلفان چندین برابر سودی که دارند به شهرداری و شهر هزینه تحمیل می‌کنند و تنها کسانی که از این تخلفات منتفع می‌شوند سازندگان هستند.

پرگو بیان کرد: در بهترین حالت شهرداری برای هر متر تخلف ساختمانی در بهترین جای شهر ۶ میلیون تومان جریمه دریافت می‌کند این در حالی است که سازنده هر متر از همان واحد را تا ۱۶ میلیون تومان می‌فروشد. بر این اساس می‌توان گفت در شرایط فعلی تخلف ساختمانی به سود سازنده تمام می‌شود.

این مسئول با اشاره به آسیب‌های تخلفات ساختمانی برای شهر  عنوان کرد: آسیب به زیبایی بصری شهر، افزایش ترافیک، تمرکز جمعیتی در مناطق خاصی از شهر و تحمیل هزینه مضاعف به شهرداری برای خدمات‌رسانی به شهروندان تنها بخشی از نتایج منفی تخلفات ساختمانی در شهر است.

پرگو در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تهیه نرم افزار شهرسازی اشاره کرد و افزود: با استفاده از این نرم افزاز بخش مهمی از مسائل کمیسیون ماده ۱۰۰ در صدور آراء حل می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به به مهمترین تخلفات ساختمان سازی در کرج اشاره کرد و گفت: ۶۵ درصد آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ به تخلف اضافه بنا، ۱۵ درصد کسری پارکینگ و ۲۰ درصد به تبدیل‌ها اختصاص دارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج توضیح داد: در حال تدوین دفترچه تخلفات ساختمانی هستیم و تاکنون ۱۵۰ تخلف شناسایی و در آن قید شده است.

وی با اشاره به اینکه باید در بحث نظارت بر ساخت وسازها بخش خصوصی وارد عمل شود، توضیح داد: با این کار دقت و کیفیت نظارت افزایش یافته و راه برای سوء استفاده برخی بسته می‌شود.

  • منبع خبر : ایسنا