سقف یکی از اجزای مهم ساختمان است که نقش بسزایی در جلوگیری از آسیب های احتمالی هنگام زلزله و دیگر حوادث طبیعی دارد. در صورتی که سقف به درستی اجرا نشود و یا مشکلی در ساخت و ساز آن و مصالح به کار رفته در آن وجود داشته باشد در قبال حوادث نام برده شده، خسارت زیادی به جای گذاشته و تلفات جانی وارد می کند. سقف های سنگین از آن دسته سقف هایی هستند که می توانند موجب خسارت های فراوان شوند. بنابراین امروزه از مصالح مناسب و سبک سازی سقف ها برای ساختمان سازی استفاده می شود. از جمله سقف های سبک می توان به سقف کوبیاکس اشاره نمود که با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته توانسته جای خود را در دل معماران و مهندسین ساختمان باز نماید.

تعریف سقف کوبیاکس

سقف کوبیاکس نوعی سقف سبک محسوب می شود که بر اساس ایجاد فضا های تو خالی درون دال بتنی مسلح طراحی شده است. مدول های سقف کوبیاکس در دو نوع گوی تخت و گوی کروی شکل طراحی و اجرا می گردند. این گوی ها از پلی اتیلن یا پلی پروپیلن ساخته می شوند و بسیار دوستدار محیط زیست می باشند. گوی تخت در دال هایی که ضخامت کمتری دارند مورد استفاده قرار می گیرد و ارتفاعی بین ۱۰ تا ۲۲ سانتی متر دارد. گوی کروی شکل نیز در دال های با ضخامت بالاتر کاربرد داشته و ارتفاع آن چیزی بین ۲۵ تا ۴۵ سانتی متر است. این نوع گوی ها قابل استفاده در دهانه های بتنی عریض بوده و باعث می شوند ظرفیت باربری معادل دال کاملا بتنی باشد. گوی های کوبیاکس صد در صد قابل بازیافت هستند و در حد فاصل آرماتور بندی های بالا و پایین به راحتی می توان آنها را قرار داد.

مزایای فنی سقف کوبیاکس

– باربری دو محوره
– بهینه سازی المان های عمودی مانند ستون ها و دیوارهای برشی
– بهینه سازی دال و فونداسیون و کاهش بارهای وارد بر پی
– بهینه سازی المانهای سخت کننده وکاهش بارهای افقی
– کاهش ارتفاع کلی سازه

نصب سقف کوبیاکس

تکنولوژی سقف کوبیاکس بر اساس سقف های دال بتنی دو طرفه است که با حذف بار مرده غیر سازه ای خاصیت باربری دو محوره همچنان حفظ می شود. با شکل گیری لایه بتنی مقاوم در بالا و پایین دال و با شکل گیری تیرچه های داخلی در دو امتداد به دلیل قرار دادن گوی ها در سراسر فضای میانی دال بتنی, باربری مناسبی برای این دال ایجاد می شود.
بتن مورد استفاده در سقف کوبیاکس از نوع بتن معمولی است. بتن ریزی سقف کوبیاکس در دو مرحله انجام می گردد. شکل کروی گوی های کوبیاکس عملیات بتن ریزی را آسان کرده و میزان ویبره لازم را کاهش می دهند و به همین جهت دیگر نیازی به انجام عمل ویبره در جهات مختلف ما بین گوی ها نیست. همچنین مدول های سقف کوبیاکس مقدار بتن مصرفی را در ساختمان سازی کاهش داده و حرکت بتن در عملیات بتن ریزی را آسان می کنند.

مزایای سقف کوبیاکس

همان طور که اشاره شد سقف کوبیاکس یک سقف پیشرفته امروزی و سبک می باشد که کاربردهای فراوانی دارد. از جمله مزایای استفاده از سقف های کوبیاکس می توان به موارد زیر اشاره نمود.

– میزان بتن و فولاد مصرفی به هنگام استفاده از سقف کوبیاکس کاهش می یابد.
– استفاده از سقف کوبیاکس مقرون به صرفه می باشد.
– به دلیل سبک بودن این نوع سقف بار اضافی ساختمان کاهش یافته و خطر آسیب پذیری در هنگام زلزله را کاهش می دهد.
– گوی های کوبیاکس غیر قابل اشتعال و مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارند. در واقع نوعی عایق حرارتی اند.
– اجرای این نوع سقف در مقایسه با سایر سقف های معمولی زمان کمتری می برد.
– استفاده از سقف کوبیاکس باعث طولانی تر شدن عمر سقف ساختمان می گردد.
– این سقف نوعی عایق صوتی می باشد و از انتقال سر و صدا جلوگیری می کند.
– این سقف ها از مقاومت خمشی و برشی بالایی برخوردارند.
– سقف کوبیاکس قابلیت انطباق با هر گونه معماری را داراست.
– سقف کوبیاکس انعطاف پذیری بالایی در مواجهه با انواع مسائل ساره ای است.
– نیاز به سرمایه گذاری و بودجه بالایی جهت خرید مواد اولیه و نیروی متخصص وجود ندارد.
– سقف کوبیاکس برای ساختمان‌هایی که روی خاک‌های ضعیف بنا می شوند بسیار ایده آل است.
– برای دهانه‌هایی با قطر بالا هم قابل اجرا است.
– نصب راحت و آسانی دارد.
– هزینه‌ی اجرای تاسیسات ساختمان را کاهش می دهد.
– می‌توان انواع بازشوها را، در هر جایی از سقف کوبیاکس، اجرا کرد.
– بازسازی ساختمان و تغییر کاربری ساختمان با سقف کوبیاکس بسیار راحت است.
– گوی‌های کوبیاکس به راحتی با دست حمل و نصب می‌شوند.
– به روش نیمه پیش ساخته هم می‌توان آن را نصب کرد.

معایب استفاده از سقف کوبیاکس

تا امروز دو عیب عمده برای استفاده از سقف های کوبیاکس مشاهده شده است.
۱- استفاده از سقف کوبیاکس جهت انجام پروژه‌ های کوچک مقرون به صرفه نیست. بنابراین، مالکین منفرد ساختمان ‌ها نمی‌توانند از مزیت ‌های بسیار این نوع سقف مانند پروژه های عظیم بهره مند شوند.
۲- هنوز مقاومت این گونه سقف ها به میزان خیلی دقیق در برابر زلزله مشخص نیست. چرا که این گونه سقف ها توسط کشورهای آلمان و سوئیس طراحی گشته و در آنجا میزان زلزله بسیار کم می باشد. همچنین کشورهای همچون چین که بسیار زلزله خیز می باشند هنوز از سقف های کوبیاکس استفاده نکرده اند. بنابراین در هیچ یک از آئین نامه‌ های مربوط به زلزله استاندارد مشخصی برای آن تعریف نشده است.

  • منبع خبر : ساختمان یار