همزمان با اتفاقات سیاسی اخیر و ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز، سایر بازارهای موازی مانند مسکن نیز تحت تأثیر قرار گرفته و کاهش قیمت‌ها در این بخش کلید خورده است.

به گزارش شبکه خبری تحلیلی بین نیوز از خبرگزاری خبرآنلاین، درمیان بازارهای مختلف اما وضعیت بازار مسکن کمی متفاوت است و باید گفت کاهش قیمت‌ها سرعت سایر بخش‌ها را ندارد اما با این وجود نشانه‌های ریزش نرخ‌ مسکن آغاز شده و به نظر می‌رسد برخلافماه‌های گذشته، این بار قیمت مسکن مسیر نزولی را در پیش بگیرد.

حداقل در یک هفته و ۱۰روز اخیر میزان آگهی‌های فروش خانه در دنیای مجازی و قیمت املاک بگونه ای دچار تغییرات شده به طوری که همزمان با ریزش نرخ دلار، ناگهان آگهی فروش ۱۰۰ تا ۲۰۰ واحد آپارتمان در اطراف تهران درج می‌شود که نشان می دهد احتکارکنندگان بازار مسکن از شرایط حاکم بر بازار و اقتصاد احساس خطر کرده‌اند. از آن سو عده‌ای هم هستند که به دنبال خرید تعداد زیادی آپارتمان به صورت یک‌جا بوده تا با احتکار آنها بتوانند در شرایط مناسب،‌سود هنگفت به جیب بزنند.

آخرین روایت بانک مرکزی از قیمت مسکن

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در تهران برای مهرماه امسال ، ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان در هر مترمربع اعلام شده که این شاخص در مقایسه با ماه گذشته (شهریور ۹۹) رشد ۱۰ و نسبت به ماه مشابه سال قبل (مهرماه ۹۸) رشد ۱۱۰.۱ درصدی داشته است.

تعداد معاملات مسکن نیز در مهر ماه امسال هشت هزار و ۶۵۶ فقره بود که نسبت به ماه گذشته که هشت هزار و ۴۶۳ فقره بود، رشد ۲.۳ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال گذشته (مهرماه ۹۸) که سه هزار و ۴۰۱ فقره معامله ثبت شده بود، افزایش ۱۵۴.۵ درصدی نشان می‌دهد.

بیشترین تعداد واحدهای معامله شده در تهران به تفکیک عمر بنا به واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۷درصد از کل معاملات مسکن مهرماه اختصاص داشت.واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال ساخت با ۱۹ درصدکل معاملات در رتبه بعدی قرار داشتند.

کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت‌ها

گویا قرار است آبان ماه وضعیتی متفاوت از سایر ماه‌ها داشته باشد زیرا بررسی‌ها نشان می دهد در مجموع یک هفته اخیر بین ۱۰ تا ۲۰ درصدی از میزان نرخ‌های نجومی برای فروش خانه و آپارتمان در پایتخت کاسته شده است.

برخی از مالکان که در ماه‌های گذشته برای املاک خود، قیمت‌های بالایی تعیین می کردند اکنون جانب احتیاط را رعایت کرده و حتی بعضی‌ها اقدام به فروش ملک خود با تخفیف کرده‌اند.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار مسکن در صورت تداوم کاهش نرخ دلار، قیمت‌ها در بازار مسکن هم پایین خواهد آمد هر چند این اتفاق به سرعت سایر بازارها نخواهد بود و بازار تحت تأثیر فوری جو حاکم بر دیگر بازارها مانند سکه، طلا و خودرو قرار نمی گیرد.

به اعتقاد بالاترین مقام حوزه مسکن، یعنی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ؛ ریزش نرخ ارز و طلا به طور طبیعی کالاها و خدمات از جمله مسکن را متاثر می‌کند.

وی با اشاره به چسبندگی قیمت ها در بازار مسکن، بیان کرده؛ اگرچه قیمت ها با رشد ارز و طلا افزایش می یابد اما هنگامی که با کاهش نرخ ارز در بازار مواجه هستیم بازگشت قیمت ها به راحتی ممکن نیست.

تأثیر تداوم ریزش نرخ ارز بر سقوط قیمت مسکن

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: همزمان با کاهش قیمت را در بازارهای موازی شاهد سقوط چشمگیر قیمت مسکن هستیم.وی بیان کرد: ماه‌هاست قیمت مسکن و املاک تحت تأثیر نرخ ارز به ویژه دلار قرار گرفته و اکنون دارای حباب بسیار زیادی است.

به گفته در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که با افزایش نرخ ارز و دلار،  قیمت مسکن بالا رفت اما باید در نظر داشت که کاهش نرخ دلار تاثیر فوری در بازار مسکن ندارد قیمت ها به سرعت پایین نخواهد آمد بلکه این مساله اکنون در گرو تداوم کاهش نرخ ارز است و در این صورت می توان به پایین آمدن قیمت‌ها در هفته‌های آتی امیدوار بود.

نقش سوداگران در گرانی قیمت مسکن

نایب رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌و گو با خبرآنلاین گفت: بازار مسکن از اقتصاد کل کشور تاثیر می گیرد به عبارت دیگر اگر هر اتفاقی برای اقتصاد کل کشور بیافتد، بر شرایط بازار مسکن نیز موثر می شود .

ایرج رهبر اظهار کرد: باید توجه داشت که بخش مسکن سهم ۳۰ تا ۳۵ درصدی در اقتصاد کشور دارد،‌ هرگونه تحولات در سطح کلان می تواند بر این بخش اثرگذار باشد.

وی درباره نوسانات قیمت در بخش مسکن و قیمت مصالح ساختمانی افزود: دربخش مسکن شاهد دو نوع افزایش قیمت هستیم،در واقع یک بخش در اثر گرانی مصالح و هزینه ساخت و ساز و قیمت زمین در قیمت مسکن موثر است که باید گفت گرانی واقعی محسوب می شود اما بخش دیگری وجود دارد که به اعتقاد بنده حباب یا سوداگری است و برخی از افراد فرصت طلب، از این موقعیت استفاده کرده و مانند سایر کالاها (که در بازار روز به روز گران‌تر می شود و احتکار می کنند) ، موجب می‌شوند قیمت‌ها در بازار مسکن افزایش یابد در اصل این افراد هستند که تاثیر چندین برابری در گرانی بخش مسکن دارند.

وی بیان کرد: بخش مسکن در یک سال شاهد تغییرات بسیار فراوانی بوده و قیمت‌ها ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته که بخشی مربوط به گرانی مصالح، زمین، دستمزد ساخت و هزینه‌های تولید می شود که در مجموع شاید علت ۲۰ تا ۳۰ درصد این افزایش قیمت باشد و در مقابل سوداگری،‌ بورس بازی و احتکار و سودجویی علت اصلی گرانی این بخش مهم اقتصاد است.

وی درباره مدت زمان کاهش قیمت مسکن تحت تأثیر کاهش نرخ‌ها در سایر بازارها توضیح داد: معمولا بر روی بخش مسکن زمان فوری و سریع اثر ندارد مگر اینکه بسیار خاصی در سطح اقصاد کلان رخ دهد. معمولا افزایش قیمت‌ها بسیار سریع رخ می‌دهد اما کاهش قیمت‌ها متناسب با آن سرعت نیست. بنابراین اگر اتفاق خاص اقتصادی رخ ندهد حداقل ۲ تا۳ ماه زمان برای کاهش نرخ ها در بازار مسکن لازم است.

سودجویی و احتکار مسکن

وی درباره فروش عمده آپارتمان به صورت یک جا بیان کرد: سوداگری و سودجویی و احتکار در چنین زمان‌هایی خود را نشان می‌دهد و کسی  که در بخش کلان سرمایه‌گذاری مسکن شرکت کرده بوده با نیت اینکه قیمت مسکن را بالا ببرد (خود و همکارانش که شاید انگشت‌شمار هستند و کنترل شرایط را در دست دارند) اکنون احساس خطر کرده و به تکاپو افتاده اند. به دلیل اینکه این افراد سرمایه‌گذاری کلان را در اختیار داشتع و از افتادن اتفاقات خاص هراس دارند در نتیجه در چنین شرایطی سریع برای فروش اعلام آمادگی می‌کنند.

وی تاکید کرد: این افراد، سودجویانی هستند که در افزایش قیمت‌ها نقش دارند و در شرایط خاص دست خود را با اعلام آمادگی برای فروش تعداد واحدهای زیاد و کلان به راحتی رو می کنند.

وی خاطر نشان کرد: به اعتقاد بنده اگر این رویه ادامه پیدا کند و اتفاق خاصی در اقتصاد کل کشور مشاهده شود، این سودجویان سریع واکنش نشان داده و واحدهای احتکار شده را عرضه می کنند.