یک عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مالیات بر عایدی سرمایه مسکن نباید صرفا مشمول یک بخش از سرمایه‌گذاری و بخش مسکن شود، بلکه باید کل سرمایه‌گذاری‌های اشخاص چه حقیقی و چه حقوقی در بخش‌های مختلف را در بر بگیرد.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مالیات بر عایدی سرمایه مسکن نباید صرفا مشمول یک بخش از سرمایه‌گذاری و بخش مسکن شود، بلکه باید کل سرمایه‌گذاری‌های اشخاص چه حقیقی و چه حقوقی در بخش‌های مختلف را در بر بگیرد.

سیدکمال‌الدین شهریاری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن توضیح جزئیات طرح مالیات و عواید سرمایه در حوزه مسکن بیان کرد: این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی مطرح است و در کمیسیون عمران نیز به عنوان کمیسیون فرعی در حال بررسی است. اصولا این طرح که نامش مالیات و عایدی سرمایه در بخش مسکن است، دارای محاسنات و معایبی است.

وی در ادامه بیان کرد: کشوری مثل ایران که هزینه‌های جاری زیادی دارد، باید این هزینه‌ها را از طریق مالیات و توسط مردم تامین کند. بنابراین تعریف و کشف پایه‌های مالیاتی جدید برای اخذ مالیات و تامین درآمدهای کشور یک امر ضروری است.

شهریاری افزود: پایه‌های مالیاتی جدید در کشورهای توسعه یافته نیز وجود دارد. در کشور ما نیز باید این پایه‌ها تعریف شود. به عنوان مثال چند سال پیش یک پایه جدید مالیاتی به نام مالیات بر ارزش افزوده ایجاد شد و بر مبنای آن امروز دولت درآمد دارد.

وی تصریح کرد: اما مالیات بر عایدی سرمایه نباید صرفا مشمول یک بخش از سرمایه‌گذاری و بخش مسکن شود، بلکه باید کل سرمایه‌گذاری‌های اشخاص چه حقیقی و چه حقوقی در بخش‌های مختلف شناسایی شود و اگر در یک بخش سود کلانی وجود دارد و در بخش دیگر زیان دیده می‌شود با یکدیگر بالانسی صورت گیرد و در نهایت از آنچه که باقی می‌ماند مالیات اخذ شود.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس گفت: نباید صرفا از یک بخش مالیات اخذ شود، چرا که در این صورت همه سرمایه‌ها از آن بخش فرار می‌کنند و به سمت بخش‌های دیگر می‌روند. از دیگر معایب این طرح این است که مالیات همیشه تحرک را از یک بخش اقتصادی می‌گیرد. مالیات یکی از ابزارهایی است که اگر در اقتصاد رکود حاکم باشد، با کم کردن آن سعی بر ایجاد تحریک اقتصادی باید کرد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه اظهارکرد: امروز اقتصاد ما در رکود است و بخش کوچکی از سرمایه‌ها در بخش مسکن در گردش است و هم در این بخش اشتغال ایجاد کرده و هم صنایع وابسته به این بخش را فعال نگه داشته است. اگر در وضعیت رکود اقتصادی که امروز حاکم است ما بر این بخش نیز مالیات ببندیم، تحرک نیز از این بخش گرفته می‌شود.

شهریاری در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این طرح می‌تواند بر کنترل قیمت‌های خودسرانه که توسط مالکان منازل اخذ می‌شود موثر باشد، بیان کرد: در بازار یک اصل حاکم است که آن در هر زمان و در هر جای دنیا ثابت است. هر قدر عرضه در یک بخش بیشتر باشد، قیمت‌ها به سمت واقعی شدن می‌رود و انتخاب با متقاضی خواهد بود.

وی افزود: اینکه ما امروز شاهد هستیم هر کسی خودش برای ملکش قیمت‌گذاری می‌کند که این یکی از عوارض متناسب نبودن عرضه و تقاضا است. اگر ما بتوانیم تولید را افزایش دهیم شاهد افزایش عرضه خواهیم بود و قیمت‌ها رقابتی می‌شوند، لذا مالکان خانه مجبور به کاهش قیمت هستند.

شهریاری در ادامه اظهارکرد: ما نمی‌توانیم با چوب و چماق و دستور و بخشنامه قیمت‌ها را کنترل کنیم. بنده به عنوان یک کارشناس بر این باورم که ما باید با تشویق این حوزه تولید را افزایش دهیم تا به سمت واقعی شدن قیمت‌ها حرکت کنیم.

  • منبع خبر : ایسنا