عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این مطلب که تهران شهر پر مصرفی محسوب می شود گفت: باید در حوزه تولید پسماند تحول ایجاد شود.

زهرا صدراعظم نوری عضو شورای اسلامی شهر تهران عصر امروز در مراسم رونمایی از پلتفرم هوشمند مدیریت پسماند منطقه ٢٢گفت: خوشحالیم که شاهد یک فعالیت و برنامه خوب محیط زیستی در منطقه ۲۲ هستیم.
وی ادامه داد: نگاه و رویکرد محیط زیستی به مسایل نحوه مدیریت را در شهرها متفاوت می کند و وقتی مدیران شهری تهران دغدغه محیط زیستی دارند رویکردشان متفاوت شده و به راحتی می‌توانند سیاست های اتخاذ شده را با نوآوری های خودشان اجرا کنند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: منطقه ۲۲ از آن مناطقی است که شهردار آن اهتمام ویژه به مسایل محیط زیستی دارد و موجب شادمانی مردم و خدمت رسانی بهتر به آنها شده است.
نوری گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که این شرایط سرعت تبادل اطلاعات و تحولات جامعه جهانی و به واسطه آن تحول در کشورمان باعث شده تا رخدادهایی را شاهد باشیم که یقینا اثرگذاری زیادی در نحوه زندگی مردم خواهد داشت.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروز از تکنولوژی استفاده های زیادی می شود و با هوشمندی افراد به خوبی می شود از این فرصت برای خدمت رسانی بهتر به مردم استفاده کرد.
وی ادامه داد: ساخت پلتفرم ها و فعالیت استارتاپ ها باعث استفاده بهینه از امکانات و افزایش دسترسی مردم به خدمات می‌شود.
نوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: شهر تهران یکی از پرمصرف تریی شهرهای دنیا است و میزان مصرف ما چند برابر متوسط های جهانی است.
وی گفت: آمریکا کشوری پرمصرف است اما نرم مصرف کالا و انرژی و منابع از ایران پایین تر است و جالب است که بدانیم شهر تهران در میان شهرهای کشورمان پر مصرف تر است.
نوری گفت: هر شهروند تهرانی حدود یک کیلوگرم پسماند به جا می‌گذارد در حالی که شهروند آمریکایی خیلی کمتر از این پسماند تولید میکند.
وی ادامه داد: منابع جهان محدود بوده و انرژی ها به سختی تجدید می شوند و باید بدانیم که امکانات و منابع فقط برای ما نیست و باید به فکر آیندگان باشیم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: اقتضا می کند که در کشور ما بازنگری جدی شکل گرفته و‌ در نحوه مصرف تغییر کرده و آن چیزی که به جا می ماند به حداقل برسد.
نوری گفت: آمارها می گویند در تهران روزی ۹ هزار تن زباله تولید می شود هرچند این عدد دقیق نیست اما به طور قطع این عدد کمتر از ۸ هزار تن نیست.
وی ادامه داد: اگر به این نکته توجه کنیم که این حجم از زباله در کجا باید دفن شود بر ضرورت کاهش تولید زباله پی خواهیم برد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این مطلب که از عدد ۱۸ هزار میلیاردی بودجه شهرداری بخش زیادی به موضوع پسماند اختصاص پیدا میکند گفت: اگر بتوانیم حوزه پسماند را متحول کنیم شاهد آن خواهیم بود که می توانیم بودجه باقی مانده را در جای دیگری مثل مترو هزینه کنیم.

 

نوذرپور در مراسم رونمایی از پلتفورم هوشمند مدیریت پسماند در منطقه ۲۲:
تنها ۳ درصد از تهرانی ها پسماند را از مبدا تفکیک می کنند/سهم ۱۸ درصدی منطقه ۲۲ در تفکیک پسماند خشک از مبدا
شهرنوشت: شهردار منطقه ۲۲ با بیان اینکه تا سال ۹۷ سهم تهرانی ها در تفکیک پسماند از مبدا ۳ درصد بوده است، گفت: این در حالی است که تلاش شده تا تفکیک پسماند خشک از مبدا در منطقه ۲۲ به ۱۸ درصد برسد.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، علی نوذرپور در مراسم رونمایی از پلتفورم هوشمند مدیریت پسماند منطقه ۲۲ با بیان اینکه براساس قانون مهم ترین وظیفه مدیریت شهری، مدیریت پسماند است، اظهار کرد: با این وجود، در قانون شهرداری ها به جز یک بند به این قانون اشاره نشده بود تا اینکه در سال ۸۳ قانون مدیریت پسماند نوشته شد، اگرچه با گذشت زمان طولانی این قانون نیاز به بازنگری دارد. در حوزه مدیریت پسماند مهم ترین اقدام دفع بهداشتی پسماند در شهرهای کشور و پس از آن دفن مهندسی مطرح شد.
وی با بیان اینکه موضوع تفکیک پسماند از مبدا برای اولین بار در اواخر دهه ۸۰ مطرح شد، تصریح کرد: علی رغم اینکه قانون گذار در این باره اقداماتی را انجام داده است، آمارها حاکی از آن است که تا سال ۹۷ سهم تهران از تفکیک پسماند در مبدا تنها ۳ درصد است، در حالی که در سایر کلانشهرها این میزان به ۱۵ درصد می رسد.
شهردار منطقه ۲۲ با بیان اینکه یکی از مهم ترین موضوعات در سطح منطقه به عنوان یک موضوع استراتژیک پسماند و تفکیک از مبدا بوده است، عنوان کرد: با همکاری سایر پرسنل منطقه و همین طور دبیران شورایاری ها و شهروندان هم اکنون میزان تفکیک پسماند خشک از مبدا در سطح منطقه به ۱۸ درصد رسیده، اما برای رسیدن به نقطه صددرصدی راه درازی وجود دارد.
نوذرپور ادامه داد: نوذرپور ادامه داد: شهردار تهران در انتهای سال گذشته به موضوع مدیریت پسماند اشاره و آن را امر مهمی دانست که باید به عنوان یکی از مسائل مهم تفکیک پسماند از مبدا مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به تصویب سند مدیریت پسماند در دولت در سال ۹۳ اضافه کرد: به دنبال تصویب این سند وزارت صمت، سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، جهاد کشاورزی و وزارت کشور باید وظایفی را اجرا کنند تا همگی در این موضوع به یک نقطه مطلوب برسیم.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، احسان صفایی معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ تهران نیز در مراسم رونمایی از پلتفرم هوشمند مدیریت پسماند با اشاره به راه اندازی سایت های تفکیک پسماند و کمپوست اظهار کرد: زمانی که آقای نوذرپور به عنوان شهردار انتخاب شد تفکیک پسماند از مبدا تنها ۳ درصد برآورد شده بود اما آخرین آمارها حاکی از این است که درحال حاضر در این منطقه این آمار به ۱۸ درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه بحث تفکیک پسماند الکترونیک تنها در منطقه ۲۲ صورت می پذیرد، عنوان کرد: منطقه دارای سایت تفکیک پسماند الکترونیک و بازیافت است و خدمات خود را در اختیار ۱۵ منطقه دیگر قرار می دهد. این سایت با برنامه ی مطالعاتی گسترده و با کمک استانداری تهران به بهره برداری رسید.
معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ با بیان اینکه سایت مدیریت پسماند واقع در ورداورد به مساحت ۳۰۰ مترمربع فعال است، گفت: جمع آوری پسماندهای الکترونیک توسط غرفه ها و ملودی ها انجام می شود و پس از تخصیص در سایت مذکور برای بازآفرینی مجدد به چرخه ی لازم باز می گردد و دربرخی موارد درباره ی لامپ های ال ای دی که قابلیت خود را از دست داده اند امحاء صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه سایت مذکور ظرفیت تفکیک پسماند تا ۱۰۰ تن را در ماه دارد، عنوان کرد: این بیشترین میزان قابلیت پسماند است و درحال حاضر حدود ۳ یا ۴ تن جمع آوری پسماند صورت می گیرد.
وی با اشاره به راه اندازی سایت تولید کمپوست از طریق پسماندهای خشک، تاکید کرد: اداره مدیریت پسماند منطقه به منظور تفکیک پسماندهای تر اقدام کرده و مخازنی را در میادین میوه و تره بار تعبیه کرده است. درحال حاضر سه دستگاه برای تولید کود کمپوست وجود دارد که می تواند تا ۶ تن کود تولید کند.
صفایی با بیان اینکه کودهای کمپوست تولید شده توسط سازمان پسماند مورد آزمایش قرار گرفته است، تصریح کرد: آزمایش ها حاکی از آن بود که ۶۵ درصد از کودهای تولید کمپوست تولید شده دارای مواد آلی هستند و فاقد هرگونه باکتری و میکروب و قابل استفاده برای گیاه های آپارتمانی خواهند بود.
معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ با بیان اینکه شهرداری منطقه به دنبال این است تا ظرفیت شهرک ها را افزایش دهد، گفت: درحال حاضر در ساختمان اداری منطقه ۲۲ دستگاه های کمپوست وجود دارد.
وی با بیان اینکه سطح منطقه دارای ۳ هزار هکتار فضای سبز است، تشریح کرد: سایت چیت وب راه اندازی شده تا جایگزین چمن کاری در فضای سبز شود. درحال حاضر سه سطح وسیع به صورت فرش از چیپس به چوب آماده شده و به کمک سازمان زندان ها نسبت به رنگ آمیزی چیپس چوب‌ها اقدام شد. این موضوع علاوه بر درآمدزایی برای سازمان زندان ها به اقتصاد شهری نیز کمک می کند. این فرش های پوشیده شده از چیپس چوب تا سه سال نیاز به ترمیم ندارند و در باد و باران مقاومت می کنند.
به گفته معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ در دوران هرس درختان در این منطقه، پیش از این چوب ها و برگ ها هرس شده به آرامی منتقل می شدند اما براساس دستور شهرداری منطقه هم اکنون این ناحیه ها خود وظیفه ساماندهی چوب و برگ های هرس شده را برعهده دارند.
وی از راه اندازی پلتفرم هوشمند مدیریت پسماند منطقه ۲۲ نیز خبر داد و گفت : این پلت فرم شامل ۶ اپلیکشین است که به صورت استارتاپ قابلیت نصب روی تلفن های دارای سیستم اندروید را دارند.
معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ با اشاره به راه اندازی دو سایت راه اندازی پسماند و تولید کمپوست در این منطقه گفت : هم اکنون ۶ دستگاه با ظرفیت قوی تولید کمپوست در سایت منطقه ۲۲ تعبیه شده است.