نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس: طبق چشم انداز، دولت در بازآفرینی بافت فرسوده موفق عمل نکرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سید احسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در برنامه تیتر دوشنبه شب شبکه خبر با موضوع نوسازی بافت های فرسوده گفت: ۵۰ درصد پیش بینی ها در بافت فرسوده تحقق نیافته است.

علوی افزود: به دلایلی از جمله همراهی نکردن بانک های عامل، ناتوانی مالی مالکان و چند عامل دیگر برنامه بافت فرسوده طبق برنامه جلو نرفت.

وی با اشاره به اینکه با رکود مسکن صنایع وابسته آسیب دیدند، افزود: اگر بافت فرسوده طبق برنامه پیش می رفت ۲۵ درصد صنایع وابسته رونق می گرفتند.

علوی گفت: اگر انبوه سازان هم پای کار باشند خود مالکان به دلایلی کوتاهی می کنند. وی با بیان اینکه در بافت فرسوده خانوارهای زیادی زندگی می کنند که عمدتاً قشر آسیب پذیر جامعه هستند، افزود: مشکلاتی هست که حل آن اراده دولت را می طلبد و خود دولت باید اقدام کند.

علوی افزود: دولت باید زمینه و فرصت مناسب برای سرمایه گذاران خرد و کلان قرار دهد تا مشکلات این بخش مرتفع شود.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک دیگر مهمان برنامه گفت:

دولت نمی تواند در بافت فرسوده خوب عمل کند؛ مگر اینکه خود مردم و مالکان پای کار باشند.

وی مشارکت و همکاری مردم در این زمینه را الزامی دانست و عنوان کرد: اگر همکاری مالکان نباشد دولت از اجرای برنامه بافت فرسوده  ناتوان است. وی گفت: دولت حتی اگر کلی بودجه هم صرف بازسازی بافت های فرسوده کند، باز هم اگر همکاری مالکان نباشد، موفق نخواهد بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: برنامه بافت فرسوده اگر انجام می شد؛ خیلی از مشکلات از جمله هدر رفت آب و ترافیک و غیره حل می شد.

خسروی با بیان اینکه ما با برخی اقدامات انگیزه را از انبوه سازان می گیریم، افزود: باید به انبوه سازان انگیزش سودهی بدهیم.

وی گفت: بافت فرسوده ظرفیت این را دارد که تهران را به شهر مدرن تبدیل کند.

خسروی با بیان اینکه ساخت مسکن به طور سنتی دیگر جوابگو نیست، گفت: در ساخت مسکن باید به سمت صنعتی سازی حرکت کنیم.

افشین پروین‌پور با بیان اینکه ۷۰ هزار بافت فرسوده در کشور داریم گفت:

وجود این مقدار بافت فرسوده در کشور فرصت بزرگی برای اشتغال و رونق اقتصادی است.

کارشناس مسکن افزود: تا آخر برنامه ۵ توسعه کشور پیش بینی نوسازی ۱۰ درصد از بافت فرسوده شده بود اما در عمل بیش از ۳ درصد محقق نشده است.

پروین پور انجام نوسازی بافت های فرسوده را با ۳ رویکرد متذکر شد و گفت: رویکرد تملک اجباری، رویکرد تراکم تشویقی و رویکرد دوباره تنظیم زمین که مبتنی بر بازی با زمین است.

وی رویکرد اول و دوم را موفق ندانست و رویکرد سوم (بازی با زمین )را بین سه گروه دولت، سازنده و متملک اعلام کرد  که هر سه گروه در ساخت آن شریک اند؛ این رویکرد در کشور ما تاکنون اجرا نشده است.
افشین پروین‌پور حلقه اتصال گروههای نوسازی شهری را دولت دانست و افزود: دولت در تشویق سازنده، خرید تضمینی برای ساکنین محله های قدیمی و فرسوده و برخی سیستم های تشویقی از جمله تسهیلات بانکی، می تواند نوسازی بافت‌های فرسوده را جلو ببرد.

وی مسکن را کانون رشد اقتصادی کشور اعلام کرد و گفت: در زمان شروع ساخت مسکن مهر علاوه بر رشد اقتصادی و ایجاد ۲ میلیون شغل مهاجرت معکوس (از شهر به روستا)ایجاد شده بود.

او منافع جمعی را مقدم بر منافع فردی بیان کرد و گفت: در برخی مواقع دولت باید از ابزار های حاکمیتی استفاده کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ارتباط تلفنی با تیتر امشب محله سیروس در منطقه ۱۲ تهران را بعنوان نخستین محله نوسازی تهران مثال زد و گفت: هدف از نوسازی بافت‌های فرسوده، بهبود وضعیت زندگی و مقاوم سازی شهری است.

کاوه حاج علی اکبری درباره رویکردهای گذشته بازسازی شهری افزود:

رویکردهای قبلی ناموفق بوده و پیامدهای اجتماعی بدنبال داشته است.

حاج علی اکبری درباره مشوق های بازسازی شهری گفت: هدف از تسهیلات ساخت و ساز محله های قدیمی و فرسوده، تشویق بخش خصوصی و مردمی برای مقاوم سازی شهری است که از ۱۰ سال پیش آغاز شده است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: کاهش سود تسهیلات بانکی از ۸ درصد به ۶ درصد، پروانه ساخت رایگان، تراکم بیشتر، کاهش هزینه های شعب آب، برق و گاز، بیمه کارگران ساختمانی از جمله حمایت دولت از بهبود ساخت و ساز در محله های فرسوده شهری است.