رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه قیمت مسکن در سال آینده به ثبات می‌رسد گفت: در نمایشگاه املاک و مستغلات که در روزهای آینده برگزار می‌شود سازندگان، واحدهای خود را با تخفیفات ۸ تا ۱۰ درصد عرضه می‌کنند.

عرضه مسکن با تخفیف ۸ تا ۱۰ درصدی توسط سازندگان در نمایشگاه املاک و مستغلات

ششمین نمایشگاه املاک و مستغلات

به گزارش ایسنا، مصطفی قلی خسروی در نشست خبری ششمین نمایشگاه املاک و مستغلات اظهار کرد: در ششمین نمایشگاه املاک و مستغلات که از ۱۰ تا ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۷ برگزار می‌شود سعی کرده‌ایم مشاوران املاک، سازندگان و بانک‌ها را با یکدیگر عجین کنیم تا بتوانند املاک خود را عرضه کنند. البته وزارت صنعت، معدن و تجارت، ما را از فروش در محل نمایشگاه منع کرده اما خریداران می‌توانند هماهنگی لازم را انجام دهند و قراردادها را خارج از نمایشگاه منعقد کنند.

وی افزود: قرار شده سازندگان، املاک خود را اعم از مسکونی و تجاری با تخفیف ۸ تا ۱۰ درصد در این نمایشگاه عرضه کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه ما به عنوان مجری، تعهداتی داده‌ایم گفت: از جمله تعهدات ما این است که شرکت‌های خارجی حق فروش املاک ندارند و حراست وزارت صمت این موضوع را با حساسیت دنبال می‌کند.

قیمت مسکن در سال آینده به ثبات می‌رسد

خسروی درباره پیش بینی از قیمت مسکن در سال آینده گفت: تجربه نشان می‌دهد که بعد از انقلاب چهار بار در سال‌های ۱۳۶۸، ۱۳۸۶، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۷ قیمت مسکن جهش داشته است. چهار مؤلفه اصلی هم باعث این جهش می‌شود که حامل انرژی، ارز، طلا و بورس است که هرگاه حرکت کند قیمت‌ها بالا می‌رود. در سال ۱۳۹۱ رشد یکباره نرخ ارز باعث افزایش قیمت مسکن شد، بعد به تدریج به ثبات رسید. در ۱۳۹۷ نیز همین اتفاق افتاد و انتظار داریم از این به بعد قیمت مسکن به ثبات می‌رسد. البته ممکن است بالا برود اما کمتر از شاخص تورم خواهد بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: مسؤولان دولتی و نمایندگان مجلس در تلاش هستند که بازار مسکن را به تعادل برسانند. با توجه به اینکه نگاه مهندس اسلامی هم در وزارت راه و شهرسازی به ساخت و ساز است، انتظار داریم ۱۷۴ شغل کلیدی نیز که مرتبط با بخش مسکن است به حرکت دربیاید. لذا نسبت به سال آینده خوشبین هستم.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی از بازار اجاره در سال آینده گفت: ابتدا لازم است از سنتی سازی به صنعتی سازی برویم و صنعت اجاره را فعال کنیم؛ چرا که صنعت اجاره بسیار می‌تواند در تعادل بخشی در بازار مسکن کارساز باشد. در ترکیه نیز تأمین اجتماعی با شهرداری ساختمان‌ها را تجمیع سازی کرده و به خانه اولی‌ها اجاره می‌دهد. ما نیز باید از تجارب دیگر کشورها در این خصوص استفاده کنیم.

قراردادها در کل کشور ۴ درصد کاهش داشته است

خسروی درباره آمار خرید و فروش مسکن گفت: سال ۱۳۹۶ در کل کشور در بازه زمانی ابتدای فروردین تا ۳۰ بهمن ماه تعداد قراردادها اعم از مبایعه‌نامه، اجاره نامه و غیره یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۱۱۱ مورد بوده است. از ابتدای فروردین ۱۳۹۷ تا ۳۰ بهمن ماه کل قراردادها یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۹۱۶ مورد بوده که نشان می‌دهد کل قراردادها چهار درصد، مبایعه‌نامه هفت درصد و اجاره نامه ۱۴ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به آمار معاملات در تهران نیز اظهار کرد: از ابتدای فروردین تا ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۶ تعداد کل قراردادهای شهر تهران ۳۹۸ هزار و ۶۱۹ مورد است. از این تعداد ۲۱۰ هزار و ۱۹۴ مورد مبایعه‌نامه و ۱۸۵ هزار و ۴۰ عدد اجاره نامه بوده است. در سال ۱۳۹۷ نیز از ابتدای فروردین تا ۳۰ بهمن ماه تعداد کل قراردادهای تهران ۳۰۲ هزار و ۱۸۸ بوده که از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۶۵۴ مبایعه‌نامه و ۱۵۵ هزار و ۹۵ اجاره نامه بوده است. آمار نشان می‌دهد در تهران ۲۴ درصد کاهش قراردادها، ۳۱ درصد کاهش مبایعه‌نامه و ۱۶ درصد کاهش اجاره نامه داشتیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: با همه احترامی که برای آمار سایر دستگاه‌ها قائل هستم باید بگویم سامانه املاک و مستغلات که تحت نظر اتحادیه صنف مشاوران املاک فعالیت می‌کند بهترین مرجع آماری است. ما کمیسیون تخصصی مشاوران املاک را داریم که تمام معاملات از آنجا نشأت می‌گیرد اما متأسفانه بسیاری از دستگاه‌ها با ما لینک نشدند. البته قبل از اینکه من اینجا بیایم این ساختمان تعطیل بود ولی آن را در جهت ارائه آمار شفاف در زمینه املاک، راه اندازی کردیم.

کمیسیون املاک چقدر است؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: نرخ کمیسیون مشاوران املاک که باید از طرفین معامله اخذ شود تا ۵۰۰ میلیون تومان نیم درصد مبلغ قرارداد از هریک از طرفین و از ۵۰۰ میلیون تومان به بالا یک چهارم درصد است. در نظر داریم این رقم را برای سال آینده به یک درصد برسانیم.

شکایت از سایت آگهی املاک

خسروی با انتقاد از سایت‌های فروش املاک که بعضاً آگهی‌هایی با قیمت‌های عجیب و غریب در آن ثبت می‌شود گفت: ما نمی‌توانیم با تکنولوژی مخالفت کنیم بلکه باید با آن جلو برویم اما باید این فضا کنترل شود تا نقاط ضعف به حداقل برساند. از یکی از اصلی‌ترین این سایت‌ها شکایت‌هایی شده است. از هموطنان عزیز درخواست می‌کنیم که برای خرید مطمئن به دفاتر املاک مراجعه کنند. البته فایل‌هایی که مشاوران املاک در این سایت‌ها ثبت می‌کنند به واقعیت نزدیک تر است. با این وجود مردم باید قبل از خرید مسکن در هر منطقه‌ای سوال کنند و مظنه قیمت را بپرسند و سپس اقدام به خرید کنند.

فروش املاک مسکونی و تجاری با تخفیف در نمایشگاه

وی با اشاره به نمایشگاه املاک و مستغلات که ۱۰ تا ۱۳ اسفندماه با حضور ۳۵ شرکت ایرانی و پنج شرکت از ترکیه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود گفت: ما سعی کرده‌ایم در این نمایشگاه، مشاوران املاک، سازندگان و بانک‌ها را با یکدیگر عجین کنیم؛ چرا که سازنده حق خرید و فروش ندارد و باید مشاور املاک در کنارش باشد. سه بانک نیز آنجا هستند و سعی دارند تسهیلاتی را برای خریداران فراهم کنند.

ترکیه از فروش ملک در نمایشگاه ممنوع است

خسروی در پاسخ به نقش ترکیه در این نمایشگاه گفت: ترکیه از فروش آپارتمان در این نمایشگاه ممنوع است بلکه باید فناوری و تجارب خود را ارائه کنند. مدیریت ترکیه در بخش املاک، ممتاز است و قصد داریم از این تجربیات استفاده کنیم.

خرید ۸۰۰۰ ملک در ازمیر توسط ایرانی‌ها

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با هشدار به کسانی که قصد خرید ملک در کشورهای همسایه را دارند اظهار کرد: ایران بهترین آب و هوا را در بین کشورهای منطقه دارد و مکانی امن برای سرمایه گذاری در حوزه املاک مسکونی و تجاری است. بسیاری از کسانی که در ترکیه اقدام به خرید آپارتمان کردند متوجه شدند وعده‌هایی همچون ارائه تابعیت، محقق نمی‌شود. با این وجود می‌بینیم کماکان بعضی از هموطنان اقدام به خرید می‌کنند. به طور مثال ایرانی‌ها در ۱۰ ماهه امسال ۸۰۰۰ ملک، تنها در شهر ازمیر خریداری کرده‌اند.

وی ادامه داد: در گرجستان نیز عده‌ای شتابزده اقدام به خرید کردند و در حال حاضر دولت گرجستان اعلام کرده اجازه نمی‌دهد اتباع خارجی در این کشور اقدام به خرید ملک کنند. لذا کسانی که قبلاً خریداری کرده‌اند دچار مشکل شده و حتی نمی‌توانند خانه‌های خود را بفروشند. در دوبی هم قبلاً ما هشدار دادیم که سرمایه گذاری نکنند ولی بعضی افراد خرید و ضرر کردند.

دوتابعیتی نیستم

خسروی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دوتابعیتی است یا خیر، اظهار کرد: بنده تابعیت هیچ کشوری را ندارم. یکی از دوستان ما به اشتباه در رسانه ملی اعلام کرد که من تابعیت آمریکا را دارم که این مساله را تکذیب می‌کنم. البته هیچ اشکالی ندارد که بخش خصوصی تابعیت کشور دیگری را داشته باشد ولی من تابعیت هیچ کشوری از جمله آمریکا را ندارم. با این وجود نماینده فدراسیون بین‌المللی املاک و مستغلات (FIABSI) در ایران هستم.

تأسیس دانشگاه برای ارتقای سطح علمی مشاوران املاک

در ادامه این نشست، محمدعلی عباس زاده، رئیس دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه املاک گفت: در دهه ۷۰ با حضور آقای خسروی در صنف مشاور املاک بحث آموزش، نهادینه شد؛ زیرا معتقد به تغییر و پیشرفت اعضای صنف بود. از ابتدا با توجه به اینکه بحث آموزش در قانون اصناف وجود نداشت مخالفت‌هایی با این موضوع شد اما امروز اتاق اصناف، آموزش را لازم می‌داند. بر این اساس از بهمن ماه ۱۳۹۰ دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه صنف مشاوران املاک راه اندازی شد. ریل استیت برای اولین بار در ایران توسط مرکز ما تدریس شد که مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و هم اکنون در سایر مراکز دانشگاهی نیز تدریس می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر تعداد دانشجو ۵۰۰ دانشجو در مرکز علمی کاربردی اتحادیه املاک مشغول به تحصیل هستند و ۲۷۴۰ دانشجو نیز فارغ التحصیل شده اند. اخیراً درخواست تأسیس مرکز رشد و نوآوری را به وزارت علوم داده‌ایم تا از کلیه طرح‌ها و ایده‌ها استفاده کنیم و حتی از ایده افراد از یک خط تا یک پروپوزال استفاده کنیم.

  • منبع خبر : ایسنا