یک استاد دانشگاه گفت: به دلیل مشکلات زیست محیطی استفاده از سوخت‌های فسیلی و روند رو به کاهش منابع سوخت‌های فسیلی، استفاده از انرژی خورشیدی به یکی از الزامات در عصر حاضر تبدیل شده است.

امیرحسین شاهپوری با بیان مطلب فوق اظهار کرد: با توجه به آلودگی‌هایی که در چند سال اخیر کلانشهرهای کشور را درگیر کرده است، دولت و مردم مجبور به استفاده از انرژی خورشیدی هستند.

وی تصریح کرد: ایران یکی از کشورهای مناسب برای دریافت انرژی خورشیدی است که از لحاظ مختصات جغرافیایی در منطقه مناسبی قرار دارد، میانگین کشوری تعداد روزهای آفتابی آن بیشتر از ۳۰۰ روز در سال است که خود باعث می‌شود یک پشتوانه عظیم از انرژی تجدیدپذیر در ایران داشته باشیم اما در مقایسه با کشورهای اروپایی که تعداد روزهای آفتابی به مراتب کمتری دارند و همچنین کشورهایی نظیر ترکیه، بهروه وری ایران از چنین انرژی بسیار کم بوده است.

این استاد دانشگاه گفت: دولت باید از چنین طرح‌هایی حمایت کند زیرا با حمایت از طرح انرژی خورشیدی حتی در هزینه‌های دولت نیز صرفه‌جویی می‌شود همچنین باید با قرار داشتن بر مرز تکنولوژی، آن را به سایر کشورها نیز صادر کنیم. درحال حاضر هنوز فاصله ایران با کشورهای پیشرو در این زمینه به مقدار زیادی افزایش نیافته و قابل جبران است.

شاهپوری درخصوص بهای تمام شده استفاده از انرژی خورشیدی، اظهار کرد: در بحث نیروگاه‌های خورشیدی با توجه به اینکه ملزومات آن از خارج کشور وارد می‌شود و یا حداقل موارد اصلی آن از سایر کشورها به ایران می آید با افزایش قیمت دلار قیمت نهایی راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی افزایش یافت در حالی که قیمت برق خریداری شده توسط شرکت برق افزایشی را تجربه نکرد و این باعث رکود در این حوزه شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت ایران و جذابیت‌های سرمایه گذاری در تولید نیروگاه‌های خورشیدی، سرمایه گذارانی وجود دارند که حتی مایل به سرمایه گذاری مالی در این زمینه باشند که اگر شرایط سرمایه گذاری برای آنان فراهم شود می‌تواند به ترویج این سیستم‌ها در کشور کمک کند.

این کارشناس حوزه انرژی‌های خورشیدی در خصوص فناوری مورد استفاده در ایران، گفت: استفاده از انرژی خورشیدی هم در فتوولتائیک و هم ترمال در حال استفاده است. مزیت اصلی سیستم‌های ترمال این است که میزان استفاده از انرژی خورشیدی بیشتر است زیرا در سیستم‌های فتوولتاییک تنها ۲۰ درصد از انرژی دریافتی تبدیل به الکتریسیته می‌شود اما با این حال باید بسته به شرایط محیط مورد استفاده و نیاز آن از هر کدام از سیستم‌های مورد نیاز صورت پذیرد.

شاهپوری افزود: بیشترین مزیت استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک در شهرها کاهش آلودگی هواست، در برخی روستاها نیز به دلیل فاصله از خط اصلی شبکه برق استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک با کاهش هزینه سیم کشی می‌تواند موثر باشد.

  • منبع خبر : تاسیسات نیوز