شهردار اصفهان گفت: شهرداری به عنوان حقابه بر زاینده ‌رود برای آبیاری بیش از چهار هزار هکتار فضای سبز شهر به استفاده از روش‌های نوین از جمله تصفیه پساب روی آورده است، اگر زاینده رود آب ندارد، اما فضای سبز را شاداب می ‌بینیم، این به معنای برداشت از سفره ‌های آب ‌های زیرزمینی نیست بلکه حکایت از تحقق اتفاقات جدیدی در اصفهان دارد که شهرداری تلاش ویژه ای در این زمینه برای حفظ شادابی فضای سبز انجام داده است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بین نیوز از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت ‌اله نوروزی در جلسه‌ بررسی «فرونشست زمین» که با حضور معاونان وزارت صمت برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری با همه توان برای رفع مسائل زاینده‌رود تلاش کرده است، پروژه ‌های مطالعاتی متعددی در اصفهان انجام شده که بخشی از آن مرتبط با موضوع فرونشست زمین است، بنابراین با بررسی مطالعات و نظرات کارشناسی باید راهکارهای اساسی برای فرونشست زمین بررسی و نتیجه‌گیری شود.

وی ادامه داد: خشک شدن زاینده‌رود آسیب‌ های زیادی را به کل استان به ویژه حاشیه این رودخانه وارد کرده و این در حالی است که اگر آسیب‌ های زیست‌ محیطی ناشی از آن تداوم یابد، برای مردم اصفهان به ویژه ساکنان مناطق غربی مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: ۵۰۰ هکتار از وسعت شهر اصفهان را بافت تاریخی تشکیل داده و خشک شدن زاینده رود و سفره‌ های آب ‌های زیرزمینی خطر بزرگی برای این کلانشهر است و آن را با خطر فرونشست مواجه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خشک شدن تالاب گاوخونی وقوع یک بحران زیست محیطی است، اظهار کرد: موضوع محیط زیست و به دنبال آن تامین آب برای بخش‌ های کشاورزی و صنعت و مقابله با پدیده فرونشست اصفهان حائز اهمیت است.

نوروزی بیان کرد: اگر فرونشست زمین در نقاط تاریخی شهر اتفاق افتد به معنای تخریب تمام دستاوردهایی است که افتخار ایران و جهان بوده و این افتخارات توانسته اصفهان را عامل توسعه در حوزه گردشگری معرفی کند.

*آبیاری ۱۵ درصد فضای سبز اصفهان با پساب تصفیه شده

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۵ درصد آبیاری فضای سبز شهر اصفهان از طریق پساب انجام می شود، گفت: چندین تصفیه خانه در سه سال اخیر ساخته شده است تا با تبدیل پساب به آب در آبیاری فضای سبز به صورت بهینه عمل شود.

وی بیان کرد: ۳۰۰ هکتار به وسعت فضای سبز شهر اصفهان با استفاده از گونه ‌های گیاهی کم نیاز آبی در سه سال اخیر اضافه شده است.

نوروزی افزود: همچنین در این دوره ۶۰ درصد چمن‌های شهر به چمن‌های کم نیاز آبی تبدیل شده است.

*زاینده رود فقط از نگاه آب شرب و کشاورزی مورد توجه است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان نیز گفت: کلانشهر اصفهان در آستانه تدوین طرح جامع است، در عین حال با شرایط سختی به واسطه کم آبی در سال‌های اخیر رو به رو است و فرونشست زمین یکی از معضلات جدی این شهر به شمار می‌رود.

وی با بیان این که فرونشست چیزی فراتر از بحران است و شرایط دشواری را برای شهر اصفهان به وجود آورده است، افزود: آنچه باعث نگرانی‌ها شده، مجموعه شرایطی است که باعث فرونشست و سرعت یافتن این پدیده شده که مطالعات آن در حال بررسی است؛ چنان‌ که متولیان اداره شهر و سایر دستگاه‌های مرتبط در استان به حل این معضل کمک کنند از بروز فاجعه جلوگیری خواهد شد.

صادقیان اظهار کرد: شاید خشک شدن زاینده رود فقط از نگاه کشاورزی و آب شرب مورد توجه قرار گرفته باشد، اما فرونشست زمین حیات شهر و شهروندان را در آینده به صورت جدی تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: زاینده رود و جاری شدن آب در بستر آن نقطه اتکای پیگیری‌ها برای موضوع فرونشست باشد.

*فرونشست، زلزله خاموش

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر اصفهان گفت: تبعات خشکسالی در زمینه‌های اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و فرهنگی مشهود است و اگر اصفهانی‌ها در این راستا شکیبا نبودند، مباحث کم آبی و مدیریت نادرست آن موجب بروز اتفاقات شدیدی بین اصفهان و همسایگان این شهر می‌شد.

شیرین طغیانی اظهار کرد: اصفهان به لحاظ قرار گرفتن در مرکزیت کشور دچار شرایط خشکسالی شده و مدیریت نادرست آب زاینده رود و توسعه‌های نامناسب شهر در این فرآیند دخیل بوده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر اصفهان با تاکید بر این که نباید فرونشست حاصل از خشکسالی بسان زلزله خاموش، میراث فرهنگ و تمدنی اصفهان را دچار مصیبت کند، گفت: به نظر می‌رسد با شرایط فعلی، راهکارهای تطابق با این وضعیت وحشتناک موجود است و باید تبیین شود آیا راهکارهایی وجود دارد که علاوه بر متوقف کردن موضوع به سمت بهبودی حرکت کنیم.

*فرونشست ۱۶ سانتیمتری در اصفهان! ۳۰ استان کشور با پدیده فرونشست زمین مواجه است

همچنین، علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در این نشست با بیان اینکه تاکنون ۱۰ سال از خشکسالی ۳۰ ساله کشور طی شده است، اظهار کرد: گاهی بیش از ۸۰ درصد منابع آبی را استفاده می‌کنیم که این روند کشور را به سمت نابودی پیش می‌برد و باعث آسیب رساندن به آبخوان‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: فرونشست زمانی اتفاق می‌افتد که آبخوان‌ها دچار آسیب شود و شکاف‌ها شکل گیرد، در این صورت ابتدا تخریب جزئی سپس تخریب کلی حادث می‌شود که در نهایت مرگ همه گیاهان و جانوران در دشت‌ها اتفاق می‌افتد و سپس جوامع انسانی را مورد هدف قرار می‌دهد.

افزود: ۳۰ استان کشور با پدیده فرونشست زمین مواجه است. در برخی آنها همچون اصفهان مسئولان به فکر مقابله با این پدیده هستند، اما در برخی دیگر از شهرها این موضوع برایشان مهم نبوده است.

وی اظهار کرد: از ۶۰۵ دشت ایران بیش از ۳۰۰ دشت ممنوعه داریم.

شهیدی با اشاره به اینکه در اتحادیه اروپایی چهار میلیمتر فرونشست، بحران تلقی می‌شود این در حالی است که در اصفهان حدود ۱۶ سانتیمتر فرونشست اتفاق افتاده است، گفت: فرونشست زمین باعث ایجاد بحران‌های جدی امنیتی، مهاجرت افراد و خالی شدن بخش‌های بزرگی از کشور از سکنه می‌شود.

*اصفهان به صورت جدی درگیر تغییر اقلیم است

در ادامه جلسه، رضا جدیدی، مدیر طرح، برنامه و بودجه سازمان زمین ‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور اظهار کرد:

از میان حدود ۴۳ مورد بلایای طبیعی ۳۴ مورد در ایران وجود دارد و ۹۷ درصد شهرها و روستاهای ایران در معرض خطر زمین لرزه قرار دارد و تقریباً تمام شهرها و روستاهای کشور در معرض خطر سیلاب هستند.

وی با بیان اینکه تمام تأسیسات کوهستانی کشور در معرض انواع رانش زمین قرار دارد، گفت: بیش از ۳۰۰ دشت اصلی کشور با خطر افت آب زیرزمینی، کاهش کیفیت آب و فرونشست زمین رو به رو است و خشکسالی با شدت و مدت متفاوت بخش‌های کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

مدیر طرح، برنامه و بودجه سازمان زمین ‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور افزود: اصفهان در سه سال اخیر پیگیری‌های خوبی را در زمینه فرونشست زمین انجام داده است، این استان به صورت جدی درگیر تغییر اقلیم و گردوغبار شده است که باید برای رفع این مشکلات چاره اندیشی شود.

*فراگیری بحران جدی در اصفهان تا ۱۴۲۰ در صورت بی توجهی به فرونشست

رضا اسلامی، مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی اصفهان هم در این جلسه اظهار کرد: بر اساس آخرین سرشماری‌ها جمعیت استان اصفهان پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام شده که نیاز آب شرب این جمعیت ۴۸۰ میلیون مترمکعب است، این در حالی است که میزان آب موجود پشت سد زاینده‌رود ۴۰۰ میلیون مترمکعب است و در شرایط فعلی ۸۰ میلیون مترمکعب کمبود داریم.

وی ادامه داد: سفره‌ های آب ‌های زیرزمینی اصفهان در حال تخلیه شدن است، این استان فراصنعتی شده و به جای تمرکز بر رونق جاذبه‌ های گردشگری به لحاظ صنعتی جاذب شده است.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی اصفهان افزود: دو هزار و ۹۰۰ کیلومتر از دشت‌های اصفهان درگیر این بحران شده بود و آثار فرونشست زمین در حال حاضر در دشت کاشان، ابوزیدآباد، برخوار، مهیار شمالی و جنوبی و سگزی و دولت آباد دیده می‌شود.

وی بیان کرد: چنانچه از حالا در مورد فرونشست چاره‌اندیشی نشود تا سال ۱۴۲۰ ایران به ویژه اصفهان دچار بحران جدی خواهد شد.

اسلامی افزود: به زاینده‌رود به دید جهانی نگاه شود و این رود را همچون دریاچه ارومیه مورد توجه قرار دهند.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد تفاهم ‌نامه‌ بین شهرداری اصفهان و سازمان زمین شناسی کشور برای بررسی و مدل سازی فرونشست شهر اصفهان و استفاده از ظرفیت ‌های نرم افزاری و سخت افزاری سازمان زمین‌شناسی و تبادل داده‌ ها و اطلاعات مکانی بین شهرداری و سازمان زمین‌شناسی تهیه و به امضای طرفین برسد.

*معضل فرونشست نماد توجه نکردن به توسعه پایدار

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز گفت: معضل فرونشست نماد سوءمدیریت و ناکارآمدی، نماد توسعه ناپایدار و نبود مدیریت علمی است.

سید حسین قاضی عسگر با تاکید بر اینکه سازمان زمین شناسی باید در این خصوص بودجه ویژه تخصیص داده و کمک لازم را داشته باشد، اظهار کرد: باید با در نظر گرفتن توسعه پایدار در اقدامات و برنامه ریزی ها، به مسائل و مشکلات فائق آییم و از کارهای احساسی و مقطعی جلوگیری کنیم و منطقه مرکزی فلات ایران را نجات دهیم.