مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای‌شهر تهران با انتقاد از بخش مدیریت شهری لایحه بودجه 98 که روز گذشته رئیس‌جمهور تقدیم مجلس کرد، گفت: این لایحه تیر خلاص به شهرداری‌ها بود.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای‌شهر تهران با انتقاد از بخش مدیریت شهری لایحه بودجه ۹۸ که روز گذشته رئیس‌جمهور تقدیم مجلس کرد، گفت: این لایحه تیر خلاص به شهرداری‌ها بود.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، فرهانی با اشاره به حمایت‌های لفظی دولت از مدیریت شهری گفت: در عمل شاهد ایجاد حصر حقوق شهرداری‌ها در بن‌بست بروکراسی دولتی هستیم.

او با اشاره به مفاد و بندهای لایحه بودجه ۹۸ گفت: مشخصاً دربند ح جزء «ه» تبصره ۶ بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور ما شاهد هستیم که دولت توزیع عوارض ارزش‌افزوده موضوع جزء (١) بند (ب) ماده (٦)، قانون برنامه ششم توسعه بین شهرها، روستاها و مناطق عشایری را به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان واگذار کرده است تا این شوراها براساس سیاست‌های مصوب، عوارض مذکور را میان فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها وادارات امور عشایر توزیع کنند. این در حالی است که سال‌های گذشته همواره و همیشه سهم شهرداری‌ها از این عوارض تجمیعی که جزو حقوق قانونی همیشگی شهرداری‌ها بوده‌ مستقیماً به خزانه شهرداری‌ها واریز می‌شده است.

رئیس کمیته بودجه شورای‌شهر تهران بابیان اینکه به بیان روشن‌تر موکول کردن توزیع عوارض ارزش‌افزوده که نوعی مالیات مشترک میان دولت و شهرداری‌هاست، به تشخیص و تصمیم شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها است، گفت: این سیکل معیوب و بروکراسی بی‌انتهاست که توالی فاسده بی‌شماری دارد.

فراهانی این کار را حرکت به سمت دولتی کردن شهرداری‌ها دانست و افزود: وضع عوارض اختیار قانونی شوراها بوده است و مالیات بر ارزش‌افزوده نتیجه حذف بخشی از عوارض محلی است که شوراها مجاز به وضع آن بودند و دولت در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده آنها را حذف و درنتیجه با تعیین این مالیات مشترک میان دولت و شهرداری‌ها، قانون‌گذار برای شهرداری‌ها از این مالیات سهم قائل شد و اکنون توزیع و تخصیص آن را موکول کردند به بخشی از دولت که منطقی نیست.

رئیس کمیته بودجه شورای‌شهر تهران بابیان اینکه  لایحه بودجه ۹۸ دولت، تیر خلاص به ستون فقرات شهرداری‌ها است گفت: شهرداری‌های سراسر کشور در سال ۱۳۹۸ با چالش کسری بودجه مواجه خواهند بود، این کسری بودجه در تهران حداقل پنج‌هزار میلیاردتومان برآورد می‌شود و درصورت تصویب این بند پیشنهادی دولت در تبصره‌های بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران و کلان‌شهرها دچار چالش جدی خواهند شد و شهرداری‌های شهرهای کوچک عملاً به مرز ورشکستگی خواهند رسید.