رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: شناسنامه فنی و ملکی تمامی ساختمان هایی که هزینه آن به حساب نظام مهندسی واریز شده، آماده است و مالکان برای دریافت آن اقدام کنند.

محمد طاهری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سال ۱۳۹۵ طبق تفاهم نامه ای، مبالغ صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان ها از طریق مالکان پرداخت و به حساب این سازمان واریز شده است.

وی یادآورشد: شناسنامه فنی و ملکی آن دسته از افرادی که از سال ۱۳۹۵ تاکنون پروانه ساختمانی دریافت کرده اند،توسط سازمان نظام مهندسی صادر شده و شهروندان برای دریافت آن اقدام کنند.

طاهری اظهار داشت: از آنجایی که این الزام قانونی وجود نداشت که مالکان قبل از صدور پایان کار شهرداری، برای دریافت شناسنامه فنی و ملکی اقدام کنند، این موضوع تاکنون بلاتکلیف مانده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: اگر بناست پولی دریافت و طبق قانون عمل شود، آمادگی داریم که شناسنامه فنی و ملکی را صادر کنیم؛ اما حرف ما این است که شهرداری به آن نظام قانونی خود در موضوع ماده ۳۵ آئین نامه ساختمان تاکنون پایبند نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: ما اعلام می کنیم که به این موضوع پایبند و اگرچه اکنون این شناسنامه برای بناهای دارای ۲ هزار متر زیر بنا صادر می شود، با این وجود آمادگی را داریم که برای تمامی پروژه ها این شناسنامه را صادر کنیم.

طاهری ادامه داد: شهرداری اشاره می کند مبلغی که بابت صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان دریافت می شود طبق تبصره ۲ ماده ۳۱ آئین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون شهرداری هاست، بنابراین الزام قانونی برای دریافت مبلغ بابت صدور شناسنامه فنی و ملکی در قانون دیده شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: اینکه شهرداری باید این مبلغ را دریافت کند یا سازمان نظام مهندسی، جای بحث است.

وی تاکید کرد: شهرداری معتقد است که این مبلغ باید توسط خود سازمان دریافت شود و از طریق شهرداری دریافت نمی کنیم در حالی که سازمان نظام مهندسی اعلام می کند که شهروندان در کنار واریز سایر هزینه ها به حساب شهرداری می توانند هزینه صدور شناسنامه فنی و ملکی را نیز پرداخت و از مراجعه مجدد به این سازمان خودداری کنند.

با وجود انعقاد تفاهم نامه صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از سال ۱۳۹۵ میان شهرداری پایتخت و نظام مهندسی استان تهران و دریافت هزینه قانونی آن از شهروندان متقاضی تاکنون اقدامی برای صدور این شناسنامه ها انجام نگرفته است.