در پی مذاکرات شهرداری تهران با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، قرار است پس از انعقاد تفاهم نامه‌ای، مدیریت پارک جنگلی سرحه حصار به شهرداری تهران واگذار شود.

به گزارش بین نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، پارک سرخه‌حصار یکی از پارک‌های ملّی ایران است که در شرق تهران قرار گرفته و مساحت آن در حدود ۹۱۶۸ هکتار است که به جز بخش شمال شرقی آن تمام این ناحیه تحت کنترل و حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد.

موضوع این تفاهم نامه فراهم کردن مقدمات اجرای مدیریت بهره وری پارک های جنگلی، توسعه فضای سبز و جنگل کاری در اراضی مستعد و مراقبت و نگهداری از جنگل کاری های موجود تحت مالکیت سازمان جنگل ها و اداره کل منابع طبیعی استان تهران است.

همچنین مفاد این تفاهم نامه شامل جنگلکاری و فضای سبز سنواتی که توسط شهرداری تهران در اراضی ملی ایجاد شده است، می شود.

منطقه سرخه حصار یکی از قدیمی‌ترین شکارگاه‌های ایران محسوب شده به همین خاطر در گذشته از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

در روزگار آقامحمدخان قاجار منطقه جاجرود به عنوان قرق انتخاب شد و در روزگار فتحعلی‌شاه قاجار همه منطقه جاجرود خجیر و سرخه حصار به صورت قرق درآمد.

در ۱۳۱۰ شمسی حدفاصل اراضی و کوه‌های جاجرود و ورجین به نام تلوو هزار دره به این مناطق افزوده شد.

این پارک در سال ۱۳۵۹ به گفته وزیر وقت هوشنگ ضیایی به عنوان پارک ملی به ثبت رسید و طی مصوبه شماره ۹۱ مورخ ۱۳۶۱٫۶٫۲۶ شورای عالی حفاظت محیط زیست با عنوان پارک ملی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته‌است.

بر مبنای تبصره ۴ ماده ۳۱ اصلاحی قانون جنگل‌ها کلیه مراتع و اراضی ملی و مناطق حفاظت شده در اختیار سازمان محیط زیست قرار دارد و قابل واگذاری به غیر نیستند.