عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اکنون قیمت مسکن، خودرو و دیگر کالاها براساس ارز ۱۸ هزار تومانی محاسبه می‌شود حال آنکه نرخ دلار در بازار کاهش پیدا کرده و به 11 هزار تومان نزدیک شده است.

سیده حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه قیمت موبایل متناسب با اُفت نرخ دلار کاهش پیدا نکرد، گفت: سیاست‌گذاری بانک مرکزی درباره بازار ارز با سیاست‌گذاری سایر وزارتخانه‌ها متفاوت است چراکه در حال حاضر قیمت کالاها براساس ارز ۱۸ هزار تومانی محاسبه می‌شود حال آنکه نرخ دلار در بازار کاهش پیدا کرده و به ۱۱ هزار تومان نزدیک شده است.

عدم کاهش قیمت کالاها در بازار علیرغم اُفت نرخ دلار

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: قیمت کالاها و خدمات در آبان سال گذشته به دلیل رشد نرخ ارز افزایش چشمگیری داشت اما علیرغم کاهش قیمت دلار در ماه‌های بعدی، نرخ کالاها نه تنها نزولی نشد بلکه روند صعودی نیز در پیش گرفت.

قیمت مسکن، موبایل، خودرو، لبنیات و مواد شوینده در سال گذشته براساس دلار ۱۸ هزار تومانی افزایش پیدا کرد اما با کاهش نرخ ارز نه تنها از قیمتشان کاسته نشد بلکه روز به روز نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: قیمت مسکن، موبایل، خودرو، لبنیات و مواد شوینده در سال گذشته براساس دلار ۱۸ هزار تومانی افزایش پیدا کرد اما با کاهش نرخ ارز نه تنها از قیمتشان کاسته نشد بلکه روز به روز نیز افزایش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تایید کرد: بانک مرکزی با تزریق دلار به بازار و از بین بردن تنش‌ها -بدون توجه به قیمت سایر کالاها- تنها به دنبال کاهش نرخ دلار و قیمت طلا است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه سیاست‌های بانک مرکزی و سایر وزارتخانه ها برای کاهش قیمت‌ها یکپارچه نیست، اضافه کرد: کاهش قیمت طلا در ایران در روزهای اخیر علی‌رغم افزایش نرخ جهانی آن گواه این مطلب است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بانک مرکزی توضیحی درباره اینکه چرا کاهش نرخ ارز، تاثیری در افت قیمت سایر کالاها ندارد، ارائه نمی‌دهد.

کاهش نرخ ارز تاثیری در بهبود معیشت مردم ندارد

زرآبادی بیان کرد: کاهش قیمت دلار تنها در زندگی افرادی تاثیر دارد که ارز کاغذی خریداری می‌کنند مانند مسافران که مقصد سفر آنها خارج از کشور است و یا دانشجویان خارج از کشور و بر سر سفره و زندگی مردم هیچ تاثیری ندارد.

این نماینده مردم در مجلس درباره برخی شائبه ها مبنی بر اینکه علت گران ماندن قیمت موبایل علیرغم کاهش نرخ ارز کمبود عرضه است، توضیح داد: در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار متناسب است چراکه اگر عرضه کاهش پیدا کرده، خریدار نیز با توجه به گران شدن قیمت موبایل کاهش چشمگیری داشته است.

بیشترین خرید و فروش گوشی در شرایط فعلی در حوزه موبایل دست دوم است

زرآبادی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت گوشی معمولی که کارکرد چندانی ندارند حدود ۳ میلیون تومان است، گفت: در حال حاضر بیشترین خرید و فروش گوشی در حوزه موبایل دست دوم است.

قیمت‌گذاری‌ها سلیقه‌ای است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر نظارتی بر قیمت کالاها در بازار وجود ندارد به همین دلیل نرخ کالاها با کاهش نرخ ارز کم نمی‌شود در واقع قیمت‌گذاری‌ها سلیقه‌ای است و ارز تنها عددی روی تابلوی صرافی بوده و کاهش آن بر زندگی مردم و قیمت کالاها اثری ندارد.

  • منبع خبر : خانه ملت