وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از اولویت های مهم این وزارتخانه برای تکمیل طرح های نیمه تمام، استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای اجرای طرح های توسعه‌ای در زمینه راه و مسکن است.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی امروز در حاشیه بازدید از راه‌آهن و بندر خشک اینچه‌برون، اظهار کرد: صندوق توسعه حمل و نقل کشور با سرمایه اولیه ۱۹۰ هزار میلیارد ریال در هیات دولت راه اندازی می شود. علاوه بر اعتبارات این صندوق، بخش خصوص نیز می‌تواند با تمهیدات پیش بینی شده توسط دولت در اجرای طرح های حوزه حمل و نقل همکاری و مشارکت کند.

وی افزود: تسریع در ایجاد زیرساخت‌ها برای راه آهن و بندر خشک اینچه برون می‌تواند به بهره برداری افزون‌تر از این ظرفیت برای توسعه حمل و نقل شمال شرق کشور منجر شود. تکمیل بندر خشک اینچه برون با ظرفیت‌های ترانزیتی منطقه در دستور کار است.

اسلامی خاطرنشان کرد: باید زیرساخت‌های تخلیه و بارگیری ایستگاه راه آهن اینچه برون افزایش یابد که استفاده از سرمایه بخش خصوصی می‌تواند رسیدن به این هدف را آسان تر کند.

وی گفت: طرح برقی کردن راه آهن اینچه برون به گرمسار توسط شرکت روسی مراحل نهایی را طی می‌کند و موانع حقوقی آن درحال برطرف شدن است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از رفع موانع احداث راه آهن گرگان – گنبد – مشهد خبر داد و گفت: در این طرح علاوه بر بهره برداری مسافرتی، جابجایی کالا با توجه به ظرفیت های بخش کشاورزی و معدنی شمال شرق کشور مورد نظر است و اجرای آن را توجیه پذیر می کند.

اسلامی یادآور شد: ۳ هزار و ۳۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد که نیمی از این نقاط در اولویت اول قرار داده و ایمن می‌شود. رفع نقاط حادثه خیز با اولویت اول مورد توجه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که رفع ۲۰ نقطه آن در استان گلستان از هفته گذشته آغاز شد.

وی یادآور شد: اجرای طرح مسکن مهر برای مدتی متوقف شده اما دولت به دنبال اجرای مجدد آن است. تکمیل طرح‌های مسکن مهر، توجه به بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری از مهم‌ترین برنامه‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی است.

وزیر راه وشهرسازی افزود: امسال ۶۰ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی در اختیار مددجویان کمیته امداد و بهزیستی قرار می‌گیرد و ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در ۲۷۰ محله در بافت های فرسوده پیش بینی شده است.

  • منبع خبر : ایسنا