محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری یکی از شرکت‌های فناور نانوعایق صوتی با ویژگی‌هایی چون جذب و افت انتقال صوت، آبگریزی و عدم اشتعال یا کندکنندگی آتش را ارائه کردند و در حال حاضر این محصول در ساخت هتل و بزرگترین پروژه ساختمانی کشور کاربردی شده است.

محققان کشور موفق به ساخت نانو عایق‌های صوتی بومی شدند. این نانو عایق‌های صوتی بومی محصول محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری یکی از شرکت‌های فناور نانوعایق صوتی است.

به گزارش بین نیوز، محققان کشور عایق‌های صوتی جدید مبتنی بر فناوری‌ نانو را به بازار عرضه کردند که قادر به رفع و کاهش صداهای ناخواسته است. پروژه ساخت این عایق در سال ۱۳۹۵ تحت پوشش برنامه “نانومچ” ستاد توسعه فناوری نانو قرار گرفت تا با استفاده از حمایت‌های این برنامه بتواند مسیر تجاری‌سازی را طی کند.

در این محصول دانش‌بنیان سازه‌های الیافی بی‌بافت با مواد نانو به شیوه‌ای مناسب پوشش داده شدند تا خواص عایق‌بندی صوت ایجاد شود. این عایق نتیجه ۶ سال تحقیق و توسعه علمی بوده و خواصی نظیر انعطاف‌­پذیری بالا، نصب آسان و قابلیت آبگریزی را ارائه می‌دهد.

از جمله ویژگی‌های این عایق می‌توان به مواردی نظیر جذب و افت انتقال صوت، آبگریزی، عدم اشتعال یا کندکنندگی آتش، زیبایی ظاهر به دلیل قابلیت رنگ پذیری و چاپ با طرح‌های متنوع، عدم ایجاد اثر منفی برای محیط و نصاب، ضخامت کمتر از یک سانتی‌متر، انعطاف‌پذیری، حمل و نقل آسان، قابلیت برش به شکل دلخواه، عدم انتشار گاز سمی یا بو، عدم رشد میکروب، کاهش پِرتی فضای داخلی پس از نصب نسبت به محصولات مشابه اشاره کرد، ضمن آنکه در مقایسه با پشم سنگ با ضخامت یکسان، این عایق عملکرد بسیار بهتری دارد.

زهرا مزروعی، فارغ‌التحصیل دکتری نساجی از دانشگاه صنعتی اصفهان در دوره چهارم از نانومچ طرح عایق صوتی نانویی را ارائه کرد و این طرح به عنوان یکی از طرح‌های موفق برنامه نانومچ شناخته شد. پس از موفقیت این طرح در برنامه نانومچ، یکی از شرکت‌های صنعتی، سرمایه‌گذاری روی این عایق صوتی را به عهده گرفت و پس از پشتیبانی مالی عایق‌های نانویی وارد مسیر تجاری‌سازی شد و در نهایت به تولید انبوه رسید.

از این عایق‌ها در پروژه ساخت هتلی در غرب تهران استفاده و تاکنون بیش از ۲۵ هزار مترمربع از این عایق به عنوان کف‌پوش در این پروژه به کار برده شد. پس از آن این محصول دانش پایه در یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ساختمانی ایران مورد استفاده قرار گرفت. آزمون‌های عملکردی که پس از نصب عایق صوت به صورت میدانی توسط مسؤولان این پروژه ساختمانی انجام شده، برای بررسی عملکرد آکوستیکی محصول، عملکرد مناسب آن را تایید می‌کند.

در حال حاضر این عایق صوتی نانویی یکی از عایق‌های صوتی کاملا بومی کشور و دارای گواهی فنی مرکز تحقیقات راه و مسکن است.

  • منبع خبر : ایسنا