مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه دولتها در سراسر جهان توان ایجاد پروژه‌های عمرانی را از دست داده‌اند، گفت: شهر جدید هشتگرد پس از یک دوره افول، مجدداً در مسیر توسعه قرار گرفته و بستر مناسبی برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

به گزارش ایسنا، حبیب‌اله طاهرخانی در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری در هشتگرد اظهار کرد: دولت‌ها در دنیا تغییر کارکرد داده‌اند. در ایران نیز به دلیل کاهش اعتبارات عمرانی باید رویکرد خود را عوض کنیم؛ چرا که هزینه ایجاد و نگهداری زیرساخت‌ها بسیار زیاد است. برآورد صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد در حوزه‌های زیرساختی دولت‌ها نیازمند ۴۱ هزار تریلیون دلار سرمایه گذاری هستند که از توان دولت‌ها خارج بود و راهکار این است که به سراغ بخش خصوصی بروند. لذا باید منابع بخش خصوصی در جهت دسترسی به اهداف بخش عمومی تجهیز شود.

کمبود زیرساخت‌ها در شهرهای جدید فرصتی برای سرمایه گذاران

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما متولی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور هستیم که بخشی از آن به بهره برداری رسیده و بخش دیگر در حال احداث است. رویکرد بیشتر ساخت بلوک‌های ساختمانی بوده و خدمات زیربنایی و روبنایی بلاتکلیف ماند. این هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید. فرصت از این جهت که جمعیت زیادی ساکن هستند که مشتریان محسوب می‌شود و سرمایه گذاران به دنبال آنها حرکت می‌کنند. تهدید از این جهت است که ما برای توسعه در این بخش به اعتبارات خودمان محدود باشیم. لذا در نظر داریم که فضا را برای سرمایه گذاران فراهم کنیم.

طاهرخانی با اشاره به آغاز مدل مراکز محله در سال ۱۳۹۷ خاطرنشان کرد: ما در گام اول ناگزیر از مدل شراکت سنتی تحت عنوان مشارکت مدنی استفاده می‌کنیم. مدل ساده است، یک مرکز محله داریم که در آن مسجد، مدرسه، فضای سبز، مراکز درمانی و تجاری است که در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهیم. در حال حاضر نیز که با رکود ساخت و ساز مواجهیم باعث تحرک در این زمینه می‌شود. در شهرهای جدید با زمین‌های خالی مواجهیم که می‌توانیم برای این اهداف در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم.

مسکن مهر نشان داد دولت‌ها نسبت به خواب سرمایه حساس نیستند

وی تصریح کرد: ما ناگزیر هستیم مدل‌های توسعه زیرساختی را متحول کنیم. اولاً اینکه منابع کافی نداریم. سیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره این موضوع را تأیید می‌کند. کارکرد بخش خصوصی این است که وارد پروژه‌های فاقد توجیه نمی‌شود؛ چرا که برخلاف بخش دولتی نسبت به سرمایه خود حساسیت دارد. نمونه‌اش را در مسکن مهر دیدیم که با توجه به رویکرد دولتی، خالی ماندن واحدها و طولانی شدن پروژه، حساسیتی را در خواب سرمایه ایجاد نکرد. ولی در بخش خصوصی، تطویل پروژه منجر به ضرر فرد می‌شود، لذا هوشمندانه ورود پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، تغییر ذهن و دیدگاه در خصوص جذب سرمایه را لازم دانست و گفت: سرمایه‌گذار همانند کبوتری است که اگر ببیند شرایط برایش فراهم نیست می‌رود. فضا باید برای سرمایه گذاران فراهم شود تا پول خود را به بخش طلا و ارز نبرند. کار سرمایه گذاران نباید گیر کند و با نامه‌های اداری نهادهای مختلف مواجه شود. اگر این اتفاق بیفتد سرمایه را به بازارهایی می‌برد که ریسک کمتری دارد.

مترو هشتگرد با منابع دولتی جمع نمی‌شود

طاهرخانی همچنین با بیان اینکه هشتگرد از شهرهای پیشرو در مجموعه شهرهای جدید بوده است گفت: نظام حمل و نقل باعث شد که در مقاطعی دچار افول شود اما خوشبختانه مجدداً در مسیر تحول قرار گرفته است. اولین بحث، پیشرفت مناسب قطار برقی گلشهر هشتگرد است که در اولویت مجموعه شرکت عمران قرار دارد. اگر امیدوار باشیم به تزریق منابع دولتی، این پروژه جمع شدنی نیست. باید ابتکار از طریق شرکت عمران شهرهای جدید انجام شد. اگر این پروژه به اتمام برسد بخشی از ترافیک غرب استان تهران را کاهش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تاکید کرد: شرکت عمران شهرهای جدید مسؤولیت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ را بر عهده دارد. در تمامی شهرهای جدید از حضور بخش خصوصی برای رسیدن به این هدف استقبال می‌کنیم.

همچنین داوود صفدری، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در این مراسم گفت: خدمات شهری در هشتگرد دچار مشکل است. مهمترین کاری که به عنوان استراتژی ما خواهد بود این است که خدمات شهری را بخصوص در کالبدی که به شکل نامتوازن توسعه پیدا کرده ارتقا دهیم. توسعه حمل و نقل و ایجاد قطار شهریِ یکی از این اهداف است. برای توسعه زیر ساخت‌های هشتگرد دست سرمایه گذاران را می‌فشاریم.

امام جمعه هشتگرد نیز با تشکر از طاهرخانی، مدیرعامل شهرهای جدید که مرتباً به منظور بررسی وضعیت هشتگرد به این شهر سفر می‌کند گفت: تکریم و تعظیم برای سرمایه گذاران باید فراهم شود. بعضاً می‌بینیم که سرمایه گذاران در بروکراسی اداری گرفتار می‌شوند که باعث خواب سرمایه می‌شود. من به مسؤولان شرکت عمران و شهرداری هشتگرد توصیه می‌کنم که تکریم سرمایه‌گذار را جدی بگیرید. امروز در جای جای کشور اگر بخش خصوصی نباشد عمده کارها می لنگد.

هشتگرد موقعیت خوبی از لحاظ اقلیمی و استراتژیک دارد

خسرو ارتقایی، معاون عمرانی استاندار البرز نیز اظهار کرد: در زمانی که کرج جزو استان تهران، هشتگرد در بین چهار شهر جدید اطراف تهران، نگاه ما همواره نسبت به این شهر، نگاه الگوسازی و شهری که به لحاظ جغرافیایی، اقلیمی و موقعیتی، ویژه بود. علیرغم اینکه سیاست‌های گذشته در رابطه با بحث ساخت و ساز مسکن که بارگذاری سنگینی را روی شهرهای استان تهران داشت، هنوز این شهر از ظرفیت خوبی برخوردار است و امیدوارم با مطالبی که در این همایش در دستور کار قرار گرفته بتوان هویت جدیدی را به این شهر برگرداند.

وی افزود: امروز بر کسی پوشیده نیست که دخالت‌های دولت در تمام زمینه‌ها اثرات چندان مطلوبی نداشته و صرفاً باید به سیاستگذاری بپردازد. اوایل دهه ۸۰ بحث این بود که منظومه‌های اطراف شهر تهران را نمی‌توان جدا از هم ببینیم؛ چرا که در توسعه شهری بر هم اثرگذار هستند. امروز هم می‌بینیم به دلیل عدم کنترل ساخت و سازها در حاشیه شهرها، به مدل شهرهای جدید رسیدیم و با توجه به اینکه نسبت به گذشته از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اینکه شهرهای قدیمی، تاب توسعه جدید را ندارد خوشحالیم که شاهد ایجاد زیرساخت، رونق و تحول در شهرهای جدید هستیم. امیدواریم با بهره برداری از قطار برقی کرج هشتگرد، آهنگ توسعه را در شهر جدید هشتگرد سرعت ببخشیم.

  • منبع خبر : ایسنا