وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی توانست از تحریم‌ها به خوبی عبور کند، گفت: قرارگاه بی‌اثر کردن تحریم‌ها در همه سازمان‌ها باید ایجاد شود.
به گزارش شبکه خبری بین نیوز از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، رستم قاسمی در مراسم تکریم و معارفه معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه تحریم‌ها همواره در کشور بوده است، اظهارداشت: وقتی وارد وزارت نفت شدم تحریم‌های نفتی تازه شروع شده بود و مسئولان نگران بودند؛ آن زمان رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های فلج کننده ای برای ایران ایجاد کرده ایم، در آن مقطع هنوز راه های دور زدن تحریم‌ها را به خوبی نمی‌شناختیم و نگران بودیم که حصر دریایی در کشور رخ دهد.
وی گفت: خوشبختانه امروز در شرایطی هستیم که سازمان بنادر توانست از موضوع تحریم‌ها به خوبی عبور کند؛ اگر هوشمندی و سازوکارهای مناسب نبود یک دغدغه جدی برای کشور ایجاد می‌شد.
قاسمی ادامه داد: سازمان بنادر در بسیاری موارد پیشگام بوده و دغدغه‌ها را برطرف کرده است اما در خصوص تحریم‌ها دو موضوع را باید در نظر داشت. یک عبور و مقابله با تحریم هاست که همواره باید وجود داشته باشد اما کار مهم و اساسی‌تر بی اثر کردن تحریم‌ها است، به این معنی که نیازمندی ها را در داخل برطرف کنیم؛ معتقدم این ظرفیت در کشور وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه باید قرارگاه بی اثر کردن تحریم‌ها در کشور ایجاد شود، افزود: حمل و نقل در تولید ناخالص داخلی اثرگذار است ولی عقب ماندگی‌هایی در این بخش داریم هر چند که سازمان بنادر پیشگام‌تر از سایر بخش های حمل و نقل است اما در بخش های هوایی، زمینی و ریلی عقب ماندگی جدی داریم که باید حتماً راهکارهایی اتخاذ شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان حمل و نقل در همه زمینه‌ها، ادامه داد: دولت سیزدهم توجه جدی به ساحل نشینی، آباد کردن شهرهای دریایی، ایجاد پایتخت دریایی و توسعه سواحل مکران دارد.
وی به نسل جدید کشتی‌های هوشمند اشاره و اظهار کرد: ضرروت دارد، بنادر را به نسل جدید شناورها به روز کنیم.
قاسمی، اهمیت تکمیل کریدورهای ریلی جنوب به شمال را یادآور شد و گفت: اگر کریدورهای ریلی تکمیل شده بود درآمد زیادی نصیب کشور می‌شد ولی در حال حاضر از این درآمد محروم هستیم. ۱۴ تا ۱۵ هزار کیلومتر ریل در کشور وجود دارد، اما سهم ریل از حمل کالا در کشور ۱۰ درصد است که قابل قبول نیست.
وی با بیان اینکه ۳۰ سال است که با سازمان بنادر و دریانوردی آشنایی دارم و همه بنادر کشور را به خوبی می‌شناسم و در ساخت برخی بنادر حضور داشته‌ام، خاطرنشان کرد: شهرهایی در جنوب کشور طراحی شده است که برای جمعیت کثیری در دستور کار است که در این باره می‌توان به شهر تیس و شهر مکران نزدیک جاسک اشاره کرد.