بررسی قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان مسکن در بازار شهریورماه حاکی از این است که احتمالا ریزش قیمت قطعی مسکن در سومین ماه تابستان نیز ادامه خواهد داشت.

افت سه درصدی قیمت مسکن در ماه گذشته به‌دنبال شکل‌گیری انتظارات کاهشی از چند ماه گذشته در بازار مسکن رخ داد و طرفین معاملات مسکن این سیگنال را دریافت کردند که نه‌تنها قیمت مسکن به سقف رسیده، بلکه حتی از سقف قابل‌پذیرش بازار نیز عبور کرده و در نتیجه رکود معاملاتی نشات گرفته از این قیمت‌های نجومی، اکنون روند کاهش قیمت مسکن به‌صورت رسمی آغاز شده و در قیمت‌های قطعی آخرین معاملات قابل رهگیری است. این نوسان کاهشی در تمام بخش‌های بازار قابل مشاهده است اما در آپارتمان‌های میانسال و کهنه‌ساز با سن بنای ۱۰ تا ۲۰ سال، قدری مشهودتر است. در حال‌حاضر عمده قیمت‌های پیشنهادی در بازار آپارتمان‌های این گروه سنی از سطح قیمتی ابتدای تابستان پایین‌تر است.

پیشتازی این گروه از فروشنده‌ها در کاهش قیمت مسکن را می‌توان به این موضوع نسبت داد که بسیاری از آنها تصمیم و عزم جدی برای فروش دارند و در نتیجه ناگزیر هستند قیمت مدنظر خود را با شرایط بازار و انتظارات قیمتی متقاضیان بالقوه مسکن تا حد امکان تطبیق دهند. در نتیجه سرعت افت قیمت در املاک ۱۰ تا ۲۰ سال ساخت بیشتر از آپارتمان‌های نوساز و تازه‌ساز است. هرچند حتی در همین دامنه قیمتی کاهش‌یافته نیز تعداد کسانی‌که قصد خرید ملک دارند، به‌مراتب کمتر از فصل بهار است و این یعنی تابستان بازار مسکن بیش از هر زمان دیگری به «زمستان» شبیه شده است.

  • منبع خبر : دنیای‌اقتصاد