بملیکانی‌فرد، گفت: بودجه طرح‌های عمرانی هر ساله نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته و همین موضوع سبب کم شدن پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی در کشور شده است.

به گزارش خبرنگارمسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، منوچهر ملیکانی‌فرد رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران در نشست خبری انجمن سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران، با اشاره به بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس این شرکت گفت: سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران به عنوان قدیمی‌ترین تشکل فنی و مهندسی کشور به شمار می‌رود که فعالیت اصلی آن در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی است.

وی ادامه داد: این شرکت در سال ۱۳۲۴ تأسیس شد و بعد از جنگ جهانی دوم همزمان با نیاز شدید کشور به ساخت زیربنا‌ها و رفع نیاز‌های اولیه مردم برنامه ۷ ساله اول عمرانی را تهیه کرد.

رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران توضیح داد: هدف از تأسیس این شرکت ایجاد رقابت سالم، داشتن ضوابط دقیق در احداث طرح‌ها، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها بوده و این اهداف از طریق بالاترین کیفیت در اجرا، کاهش زمان اجرا و قیمت تمام شده متناسب و شفاف پایه‌گذاری شده است.

ملیکانی‌فرد تصریح کرد: این شرکت ۳۰ سال پیش از انقلاب در ساخت زیربناهای کشور بخش خصوصی را حول محور ملی هدایت، حمایت و نظارت کرده و همواره راهنمای دستگاه‌های اجرایی بوده است و ۴۰ سال پس از انقلاب با تلاش مضاعف به دلیل دشواری‌های ناشی از شرایط جنگ تحمیلی و حصر اقتصادی پرچم‌دار ساخت زیربناهای کشور بوده است.

وی ادامه داد: در زمان جنگ بازسازی خرابی‌های ناشی از آن دوران یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی این شرکت‌ها بوده است.

رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران، گفت: هم اکنون در تمام فعالیت‌های عمرانی صنعت احداث به مرحله خوداتکایی کامل رسیده‌ایم و هیچ‌گونه نیازی به حضور مهندسان خارجی نداریم.

وی با اشاره به اینکه در صدور خدمات فنی و مهندسی فعالیت‌های بسیار چشمگیری داشته‌ایم به طوری که ۸۰ درصد از صادرات خدمات فنی و مهندسی از طریق شرکت‌های سندیکای ساختمانی ایران بوده است و برای استمرار صادرات در این بخش باید بسترسازی‌های لازم، ارائه تسهیلات و توجه دستگاه‌های اجرایی افزایش یابد.

ملیکانی‌فرد با بیان اینکه تحریم‌ها و جنگ‌های اقتصادی علیه ایران به طور عمده شاغلان در صنعت احداث ساختمانی و پروژه‌های عمرانی را مورد هدف قرار داده است، گفت: دولتمردان برای جلوگیری از به هدف رسیدن این اقدامات باید با ایجاد روابطی صمیمانه، شفاف با متولیان بخش خصوصی از تجربیات این شرکت‌ها استفاده کرده و تصمیم‌گیری و تصویرسازی‌ها از نظرات و پیشنهادات این شرکت استفاده کند.

رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران با اشاره به اینکه دولت باید در کنار بخش خصوصی و با همفکری آنها شرایط اقتصادی را تحلیل کند، گفت: دولت و بخش خصوصی باید شفاف کنار هم حرکت کنند و تحریم‌ها را دور بزنند در این حوزه هدف اراده است نه پول.

وی افزود: در طرح و ساخت واحد‌های مسکن مهر سندیکا هیچ نقشی نداشت و نتیجه آن باعث شد که در زلزله و حوادث طبیعی شاهد تخریب و از بین رفتن واحد‌های مسکونی باشیم.

رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران درباره کارت‌های اعتباری مصالح ساختمانی گفت: در حوزه واردات آهن باید استانداردهای لازم رعایت شود و اگر آهن و یا میلگرد دارای استاندارد‌های کافی نباشد ساختمان‌ها در مدت زمان کوتاهی از بین می‌روند.

وی تصریح کرد: رعایت اخلاق مهندسی در این حوزه بسیار مهم است و همین موضوع باعث شده که تشکل‌های ساختمانی بعد از گذشت ۷۰ سال علی‌رغم بسترهای نامناسب توانستند در حوزه ساختمان سازی و سایر پروژه‌های راه‌سازی  به مرحله خوداتکایی کامل برسند.

ملیکانی‌فرد با اشاره به اینکه تشکل‌های ساختمانی هیچ رقابتی با انبوه‌سازان ندارند، گفت: هدف ما در حوزه اقتصاد آن است که بتوانیم هزینه‌ها را پروژه به پروژه و محل به محل کاهش دهیم.

رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران اظهار کرد: متأسفانه بودجه در طرح‌های عمرانی هر سال نسبت به سال گذشته کاهش می‌یابد و از سویی دیگر بودجه تخصیص یافته با بودجه پرداخت شده بسیار متفاوت است و همین موضوع باعث شده که فعالیت‌های این حوزه کاهش یابد.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان