جلسه کمیسیون ماده پنج شهر تهران به ریاست پیروز حناچی شهردار تهران با حضور اعضاء، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شـــهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و علی اشراقی رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج تشکیل و با طرح باز آفرینی محور فدائیان اسلام موافقت شد.

به گزارش پایگاه خبری بین نیوز از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، علی اشراقی رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج در این خصوص گفت: طرح بازآفرینی خیابان فدائیان اسلام با وسعتی حدود ۵۳۷ هکتار، در برگیرنده بخشی از مناطق ۱۲، ۱۵، ۱۶ و ۲۰ شهر تهـــــــران می باشد که در سیزدهمین جلسه کمیسیون ماده پنج سال جاری پس از توضیحات مشاور تهیه کننده طرح و بحث و بررسی اعضاء با کلیات طرح موافقت شد.
وی افزود: بخش غالب وضع موجود در محور فدائیان اسلام به صورت انبار و کارگاه های صنعتی خرد قدیمی و بعضاً رها شده است و مطابق طرح ارائه شده قرار است این محور به خیابانی سرزنده، فعال و کامل تبدیل شده و پیوند دهنده مرکز تاریخی شهر تهران با مرکز تاریخی شهر ری باشد به طوری که زمینه‌ساز فرصت‌های جدید سکونتگاهی و تفریحی شود.
اشراقی گفت: همچنین بنا است این محور به محور نوینی از کسب و کار، فعالیت، سکونت و فرهنگ شهر تبدیل شده و به سامانه یکپارچه حمل و نقل پاک مجهز و متصل شود.
رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج بیان کرد: در کلیات طرح مذکور ۶۳ هکتار به فضای سکونتگاهی، ۲۸۸ هکتار به کاربری فعالیت و کسب و کار، ۹۵ هکتار به فضای مختلط  و ۹۰ هکتار به فضای سبز و باز اختصاص داده شده است؛ همچنین بیش از ۲۰۰ هکتار برای لایه های تثبیتی خدماتی در نظر گرفته شده و مقرر شد مراتب به شورایعالی شهرسازی و معماری ایران نیز ارسال گردد.
وی تأکید کرد: بنا شد پروژه های محرک توسعه محدوده طرح، مبتنی بر رویکرد این طرح بوده و به صورت موردی توسط کارگروه فنی کمیسیون ماده پنج نیز مورد رسیدگی قرار گیــــرد.
اشراقی گفت: در صورت تحقق کامل طرح، ۱۵ هزار نفر به جمعیت این محدوده اضافه میگردد.
رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج افزود: در این جلسه با احداث مجتمع ایستگاهی مترو هلال احمر در زمینی به وسعت ۲۵۰۰ متر مربع در ۸ طبقه واقع در منطقه ۱۱ موافقت شد. همچنین با تغییر زیر پهنه محدوده ای به وسعت بیش از ۲ هکتار در محدوده خیـــــابان نلسون ماندلا واقع در منطقه یک از سکونت به فعالیت نیز موافقت شد.