مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه‌و‌بویراحمد از پرداخت ۶ میلیاردتومان تسهیلات اجاره به زلزله‌زدگان به عنوان قسط اول خبر داد و اتمام بازسازی واحدهای مسکونی استان را تیرماه امسال، عنوان کرد.

به گزارش شبکه خبری بین نیوز، حسین جنتی مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه‌و‌بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تازه‌ترین وضعیت آواربرداری و امداد‌رسانی، تشکیل پرونده و تخصیص تسهیلات به زلزله‌زدگان استان را اعلام کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و‌بویراحمد با اشاره به اینکه تسهیلات اجاره به زلزله‌زدگان از سوی دولت ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است از تخصیص ۱۰ میلیون تومان آن به عنوان قسط اول به ۶۰۰ نفر از خانوارهای سی سخت خبر داد و گفت: تاکنون نزدیک به ۶ میلیاردتومان تسهیلات اجاره به زلزله‌زدگان به عنوان قسط اول پرداخت شده است.

جنتی با اشاره به اینکه در شهر سی‌سخت ۶۸۲ واحد مسکونی دچار تخریب شدند که نیازمند دریافت تسهیلات اجاره بودند در مجموع واحدهای تخریبی از زلزله استان را ۱۲۶۰ واحد و واحدهای تعمیری را ۲۹۰۰ واحد برشمرد.

وی از معرفی یکهزار نفر به بانک‌های عامل برای تشکیل پرونده و دریافت تسهیلات خبر داد و تعداد معرفی‌شدگان به شهرداری را برای صدور پروانه و آغاز بازسازی‌ها ۲۰۰ نفر عنوان کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: نزدیک به ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین بنیاد در مناطق زلزله‌زده در حال آواربرداری هستند. با توجه به اینکه در چند روز گذشته برف و باران شدیدی در منطقه به وقوع پیوست حدود ۷۰ واحد مسکونی آواربرداری شد و کار آواربرداری ادامه دارد.

جنتی مبلغ تسهیلاتی که در مجموع به واحدهای روستایی و شهری تعلق می‌گیرد را به ترتیب ۱۶۰ و ۱۸۵ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: ۱۰۰ میلیون تومان وام کم بهره بعلاوه ۲۰ میلیون بلاعوض، ۳۰ میلیون و ۱۵ میلیون تومان معیشتی و ۲۰ میلیون نیز اسکان موقت به واحدهای شهری پرداخت می‌شود.

جنتی توضیح داد: برنامه بنیاد مسکن به این نحو است که تا پایان فروردین ۱۴۰۰، تمامی واحدهای تعمیراتی‌ به اتمام برسد و برای تخریبی‌ها نیز برنامه این است که تا پایان تیرماه بازسازی‌ها انجام و واحدها به زلزله‌زدگان ارایه شود.

وی تصریح کرد: در خصوص اسکان موقت تلاش شده است تا با پرداخت قسط اول اجاره، خانوارها بتوانند از سرما و برف و باران در امان باشند تا بتدریج با بهتر شدن هوا و آغاز بازسازی و تعمیرات بتوانند در ماه‌های آینده در واحدهای مسکونی خود مستقر شوند. همچنین، ستاد اجرایی امام (ره) نیز تعدادی کانکس برای زلزله‌زدگان تخصیص داده است.

جنتی یادآور شد: فعلا معرفی به بانک انجام شده و هنوز پرداختی برای تسهیلات به غیر از اجاره به مردم انجام نشده است.