سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

۱- مدیریت بحران
دراواخر فروردین ماه سال جاری با برکناری ریاست وقت
  سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران وقفه‌ای درامور جاری ایجاد گردید که پس از انتخاب جناب آقای مهندس احمد خرم درتاریخ پنجم اردیبشت ماه سال۱۳۹۷و از جانب هیأت مدیره محترم به تدریج فعالیت های سازمان روند عادی خود را در پیش گرفت که متاسفانه درمرداد ماه به دلیل تعدادی تخلف و برداشت‌های غیر معمول ازحساب‌های بانکی مجدداً سازمان دستخوش تشنجات جدیدی گردید که این امر با درایت ریاست و هیأت رئیسه محترم و حمایت‌های بی‌شائبه هیأت مدیره خدوم با برکناری خزانه‌دار و مدیرمالی وقت و یکی ازکارشناسان امورمالی خاتمه یافت. لیکن به دلیل این برکناری قریب یک ماه تا انتصاب خزانه‌دار و معرفی امضاء‌های جدید و همچنین مدیر امورمالی، فعالیت‌های مالی سازمان را با رکود مواجه ساخت و به طور کلی پرداخت‌های حق‌الزحمه‌ مهندسین و یا سایر مطالبات افراد متوقف گردید.

تا حدی که مراجعات مکرر و اجتماع ذینفعان موجبات نارضایتی و بعضا برخوردهای غیرمتعارف تعدادی از مراجعین که خود را محق دریافت وجوه متعلقه می دانستند، را پدید آورد و در این شرایط خطیر با یاری خداوند متعال و تدبیر مسئولین،با قبول مسئولیت توسط نائب‌رئیس محترم دوم بعنوان خزانه‌دار و دعوت از چند نیروی مجرب و با تجربه ازخارج سازمان، با تلاش بی وقفه نیروهای جدید وهمکاران محترم به تدریج روند پرداخت‌ها شدت گرفت و با گذر زمان به روال عادی خود برگشت و با برنامه ریزی‌ها و اصلاح روش‌ها، پرداخت‌ها با سرعت بیشتری انجام پذیرفت به نحوی که زودتر از موعد مقرر حق‌الزحمه‌ها به حساب مهندسین محترم واریز گردید و درنهایت با پرداخت معوقات موجبات برقراری آرامش درسازمان فراهم گردید.

۲- اصلاح روش پرداخت‌ها

پرداخت‌های حق‌الزحمه طی سنوات متمادی با تاخیر زمانی بدلیل استفاده از روش‌های دستی و روند کند رسیدگی به مدارک و مستندات و غالبا تا دریافت وجه بالغ بر۵۰تا۶۰روززمان می‌برده که  یکی ازمشکلات عمده سازمان محسوب و باعث نارضایتی دربین اعضای سازمان شده بود. حسب دستور ریاست به معاونت‌های خدمات مهندسی، مالی پشتیبانی، برنامه‌ریزی وسیستم‌ها ومدیریت امورمالی درخصوص ایجاد راهکارهای لازم به جهت حذف امور غیر ضروری وموازی وپیشنهاد لازم توسط کارگروه محترم به اعضائ محترم هیئت رئیسه انجام پذیرفت و با تصویب آن به حالت اجرائی اقدامات موثری درکاهش زمان و تسریع درپرداخت‌ها وپیش گیری ازسوءاستفاده‌های احتمالی بعمل آمد:

الف: مرحله رسیدگی اولیه حق الزحمه ها که حدود ۵۰روززمان می‌برد حذف شده به نحوی که به محض وصول درخواست وتائید صحت آن به دستورپرداخت تبدیل می‌گردد.

ب: دستور پرداخت ازطریق سیستم مکانیزه  BIBبه صورت گروهی وبه وسیله توکن به بانک عامل ارسال و ظرف چند ساعت درحساب ذینفعان منظورمی‌گردد. برای اجرای این روش مدت لازم برای پرداخت حق الزحمه‌هابه ۳تا۴ روز تقلیل یافته است.

ج- همچنین به منظور تسریع در سایر پرداخت‌ها سیستم تکمیلی دیگری در دست بررسی است که با اجرائی شدن آن حقوق و دستمزد و سایر پرداخت‌ها بدون استفاده از چک از طریق سیستم مکانیزه بانکی انجام خواهد شد.

۳- شفاف سازی

وجوه در اختیار سازمان نظام مهندسی متعلق به مالکین و سپس ناظران محترم می‌باشد و فقط ۵ درصد آن سهم سازمان بوده لیکن کلیه وجوه در یک حساب نگهداری می‌شد که خود باعث عدم شفافیت درآمد و هزینه سازمان می‌گردید. در جهت تفکیک حساب‌ها و مشخص شدن سهم هر یک، همچنین سودهای متعلق به آن طرحی تهیه و به تصویب هیأت رئیسه محترم دوره هفتم رسید که با اجرای آن هر یک از حساب‌های مالکین، ۹۵ درصد سهم ناظران و ۵ درصد سهم سازمان به تفکیک نگهداری می‌شود که هر یک در جای خود قرار داشته و هزینه هر حساب منحصرا از محل وجوه مربوطه تامین می گردد و در آینده نیز امید است با همکاری بانک‌های عامل و توسعه امکانات نرم‌افزاری بتوان وجوه مربوط به هر پروژه ای را به تفکیک فوق نگهداری نمود. در این راستا با دعوت عمومی از کلیه بانکهای کشور بزودی از طریق بانک‌هایی که توانایی و امکانات نرم افزاری لازم را داشته باشند این مورد هم عملی خواهد شد.

۴- تامین رفاه اعضا

به منظور حمایت از اعضای محترم سازمان طرح‌های بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی درمان بشرح زیر بررسی گردید و به مراحل نهایی رسیده است.

الف- در جهت تحت پوشش قرار گرفتن اعضایی که مایل به بیمه خود و خانواده باشند با سازمان محترم تامین اجتماعی تفاهم حاصل شده که بر اساس آن اعضا می توانند با پرداخت حق بیمه ماهانه از تاریخ دریافت پروانه اشتغال به مدت ده سال سوابق خود را معتبر نموده و  در دوران اشتغال تا بازنشسته شدن و پس از بازنشستگی نیز از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مندگردند.

ب- در جهت پوشش هزینه‌های درمانی طرح بیمه تکمیلی اعضاء با مزایای بسیار بالا و پرداخت حق بیمه جزئی تهیه و آماده شده است که پس از برگزاری مناقصه بزودی اجرائی خواهد شد.

۵- حمایت از توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات در راستای چابک سازی و شفاف سازی 

در عصر حاضر فناوری اطلاعات و جایگاه آن در تعریف قدرت سازمان ها، نقش کلیدی پیدا کرده است. از این رو در دو دهه گذشته سازمان های پیشرفته و صاحب فناوری، به فناوری اطلاعات به عنوان محور بنیادین توسعه، توجه پیدا کرده اند به طوری که هر یک از سازمان ها به نوبه خود طرح های جامع ویژه ای را برای توسعه این فناوری اجرا کرده اند که با توجه و تمرکز فعالیت ها در این عرصه می توان گفت این سازمان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

همان طور که در جهان بسیاری از سازمان ها برای کوچک سازی خود که کاهش بسیار محسوس هزینه ها و همچنین افزایش بهره وری، تحرک و چابکی را در ارائه خدمت و پاسخگویی به ذی نفعان به دنبال خواهد داشت، به سرمایه گذاری هرچه بیشتر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تمایل پیدا کرده اند. نیم نگاهی به وضعیت شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران حاکی از پیشرفت های مناسب در این حوزه در طی دوره هفتم می باشد که از آن جمله می توان به تامین اعتبار برای خرید تجهیزات ، اجرا و بهره برداری از مرکز داده جدید سازمان اشاره نمود که نشان از عزم اعضای هیات مدیره و بویژه هیات رئیسه سازمان برای پیشبرد اهداف در این حوزه دارد.

با توجه به برنامه ریزی برای ارائه خدمات غیر حضوری و رشد کمی و کیفی سامانه های سازمان نظام مهندسی ، راه اندازی و به کارگیری مرکز داده و تجهیزات جدید با قابلیت های مناسب و استاندارد در سال ۱۳۹۷ از مهمترین اقدامات سازمان و نشان از توجه و حمایت اعضای هیات مدیره محترم  برای ایجاد بستر پاسخگویی مناسب تر و ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات می باشد.

۶- ارتباط نزدیک با رسانه ها

در طی مدت ریاست مهندس احمد خرم بر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، ارتباط نزدیکی بین سازمان و رسانه های جمعی بر قرار گردید و در راستای شفاف سازی برای عموم مخاطبین سازمان هرگونه اقدام و فعالیت سازمان علاوه بر اطلاع رسانی از طریق ابزارهای در اختیار سازمان نظیر وب سایت رسمی و شبکه های اجتماعی، از طریق رسانه های جمعی به اطلاع عموم می‌رسید. بعنوان نمونه در جریان تخلف مالی صورت گرفته در سازمان بلافاصله و در کمترین زمان ممکن در شهریور ماه  خبر نگاران و تصویر برداران مطبوعات، خبر گزاریها و صدا وسیما به سازمان دعوت و ریاست سازمان بعنوان اولین نفر در مقابل اصحاب رسانه حاضر و از این تخلف پرده برداشت.

براساس همین رویه و ارتباط  نزدیک رسانه ای بود که در چهاردهمین سمپوزیوم بین الملی روابط عمومی که در تاریخ سی ام مهر ماه سال جاری با حضور مدیران و کارشناسان روابط عمومی دستگاه های اجرایی کشور برگزار گردیده رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران بعنوان مدیر ارشد ارتباط گستر و شفاف مدار معرفی و روابط عمومی سازمان نیز در بخش اطلاع رسانی بعنوان روابط عمومی برتر شناخته و مورد تقدیر قرار گرفتند.