رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از راه اندازی سامانه پایش مصرف انرژی در دوم شهریورماه با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مرکز تحقیقات، خبر داد.

به گزارش شبکه خبری بین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص راه اندازی سامانه پایش انرژی که فردا دوم شهریورماه در محل مرکز و با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می شود، گفت: راه اندازی سامانه و تکمیل اطلاعات آن، و شناسایی مصرف انرژی در ساختمان ها کاری چند وجهی است که باید علاوه بر مرکز تحقیقات و وزارت راه و شهرسازی، سایر ارگان ها و سازمان ها در تکمیل اطلاعات آن همکاری کنند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: مبحث ۱۹ که مربوط به کاهش مصرف انرژی است، بازنگری شده و به زودی تصویب نهایی و ابلاغ می شود. اجرای این مبحث برای ساختمان های جدید الزامی است.

شکرچی زاده با یادآوری این مطلب که ساختمان های عمومی و دولتی حدود ۱۵ درصد ساختمان های موجود را تشکیل می دهند، گفت: باید بتوانیم قیمت حامل های انرژی را برای ساختمان های دولتی واقعی کنیم و این ضرورتی است که باید در آن مسیر، گام برداریم.

به گفته وی، ساده کردن راهکارهای مصرف انرژی توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری سایر ارگان های ذیربط انجام شده و پیش بینی می شود، چنانچه همکاری لازم انجام شود، شناسایی مصرف انرژی در ساختمان های عمومی و دولتی به منظور واقعی شدن مصرف سوخت، انجام شود.

شکرچی زاده یادآور شد: از دهه هفتاد بخش انرژی در مرکز تحقیقات با همکاری شرکت بهینه سازی وزارت نفت، آزمایشگاه انرژی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مستقر شد. آزمایشگاه انرژی هم اکنون یکی از مجهزترین آزمایشگاه های انرژی در سطح کشور است. اخیرا با معاونت فناوری ریاست جمهوری تعاملاتی برقرار و قراردادهایی منعقد شده است.

وی با اعلام اینکه تجهیزات بهینه سازی مصرف انرژی طی دو دهه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ساخته شد از نمایش بخشی از تجهیزات در روز رونمایی از سامانه پایش مصرف انرژی خبر داد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: سامانه پایش مصرف انرژی هم اکنون از نظر دانش مربوط به انرژی و تجهیزات مربوط به اندازه گیری ها و روش های بهینه کردن تاسیسات و سیستم های ساختمانی در کشور منحصر به فرد است که باید به مرور تکمیل شود.

وی یادآور شد: ویرایش و تدوین مقررات ملی و کنترل ساختمان تماما در مرکز تحقیقات انجام شده است.